direct naar inhoud van 2.3 Functionele structuur
Plan: Schalkstad
Plannummer: BP9080002
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP9080002-0003

2.3 Functionele structuur

Kenmerkend voor de huidige structuur van stadsdeel Schalkwijk is de functionele scheiding.

Commerciële voorzieningen

Het overwegend overdekte winkelcentrum Schalkstad kent circa 25.000 m2 verkoopvloeroppervlak (v.v.o.) aan winkelruimte. Meer dan 125 verschillende winkels zorgen voor een ruim aanbod van producten in de sectoren food (ongeveer 5.000 m2) en non-food (ongeveer 20.000 m2).

Schalkstad heeft met name een verzorgende functie voor het zuidelijk deel van Haarlem, maar op basis van het winkelaanbod vervult dit detailhandelscluster ook een belangrijke rol voor kleinere kernen in de omgeving van Haarlem. Hiermee is het stadsdeelcentrum bovenlokaal verzorgend.

Het winkelcentrum kent als grootschalige winkels - dat wil zeggen winkels met een verkoopvloeroppervlak van 1.500 m2 en groter - in de non-food sector een V&D, Hema en C&A. In de food sector bevinden zich twee supermarkten met een oppervlak groter dan 1.500 m2, te weten een Albert Heijn en een Dekamarkt.

Behalve winkels komen ook aan detailhandel gerelateerde en ondergeschikte functies voor, zoals daghoreca in de vorm van bijvoorbeeld een lunchroom, snackbar, fast food, eethuis, restaurant of pizzeria. Overige commerciële functies in het plangebied betreffen zaken in dienstverlening zoals bankfilialen, reisbureaus, een zelfstandig kantoorgebouw aan de Ceylonpoort en autowasstraat Jordan Carwash aan de Costa Del Sol.

Bij Schalkstad komt ook ambulante handel voor. Wekelijks is er een dagmarkt op het Californiëplein en nabij de entree aan het Floridaplein is er een standplaats voor een kraam.


Kantoren

In de toren aan de Ceylonpoort (voormalig VNU-gebouw) zijn enkele kleine kantoren van bedrijven gevestigd. Het kantoorgebouw huisvestte tot begin 2013 tijdelijk ook onderdelen van de Provincie Noord-Holland.


Maatschappelijke voorzieningen

Aan de zuidzijde van het plangebied bevinden zich enkele maatschappelijke voorzieningen. Het gaat hierbij om bibliotheek Schalkwijk aan het Fie Carelsenplein, een politiebureau aan de Costa Del Sol en een vestiging van Loket Haarlem voor welzijn en maatschappelijke dienstverlening aan het Rivièraplein. Deze voorzieningen vervullen een functie voor het gehele stadsdeel Schalkwijk.


Wonen

Zoals aangegeven bij de beschrijving van de ruimtelijk-functionele structuur komt de woonfunctie in het plangebied slechts in beperkte mate voor. De hoogbouwflats aan de Costa Del Sol en de Briandlaan zijn in het bezit van een corporatie die de afzonderlijke wooneenheden in deze gebouwen verhuurt. Ook zijn er wooneenheden boven bibliotheek Schalkwijk aan het Fie Carelsenplein.

Recreatie

Aan de zuidzijde van het plangebied bevindt zich aan het Fie Carelsenplein een sporthal, de Spaarnehal. Aan de westzijde van deze sporthal kan in de openbare ruimte gebasketbald worden. Aan het Californiëplein is een fitnesscentrum Jordan Sports gevestigd.

Verkeer en vervoer

Voor de ontsluiting van Schalkstad voor autoverkeer spelen naast de Europaweg ook de Amerikaweg, de Aziëweg en de Briandlaan een belangrijke rol. Via de Briandlaan kan het autoverkeer namelijk zowel het centraal in Schalkstad gelegen parkeerterrein aan het Californiëplein bereiken, als de aan het Floriadeplein gelegen parkeergarage. De Aziëweg zorgt eveneens voor ontsluiting van deze parkeergarage, maar ontsluit ook het langs deze weg gelegen kantoorgebouw. Aan de zuidwestzijde wordt het gebied ontsloten via de Costa Del Sol.

Rond het winkelcentrum Schalkwijk zijn grote parkeervoorzieningen aanwezig met in totaal 1.532 parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen zijn als volgt verdeeld:

  • parkeergarage aan de noordkant (Floriadeplein) met 592 parkeerplaatsen;
  • parkeerterrein middengebied (Californiëplein) met 612 parkeerplaatsen;
  • parkeerterrein westkant (Andalusië) met 106 parkeerplaatsen.

Verder is er een aantal losse parkeerplaatsen: Rivièraplein 55, Ceylonpoort 30, Haverkortplein 15, expeditieterreinen 110, losse plaatsen 12.

R-Net heeft als regionale snelbusverbinding een flinke impuls gegeven aan het openbaar vervoer in Schalkwijk. R-Net rijdt van Amsterdam-Zuidoost via Amstelveen, Schiphol en Hoofddorp naar Haarlem en vice versa. In Schalkwijk rijdt R-Net via de Aziëweg en de Europaweg naar het NS-station Haarlem. Op de Aziëweg en de Europaweg kent het tracé van de Zuid-tangent een exclusieve infrastructuur ten opzichte van het overige snelverkeer. Wel maken andere buslijnen gebruik van de vrije busbaan. Eén van de haltes van deze snelbus bevindt zich aan de Aziëweg ten noorden van het winkelcentrum Schalkwijk.

In Schalkwijk wordt dit netwerk verder aangevuld met bussen die hun route beginnen en eindigen bij de halte Schalkwijk-Centrum van R-Net. Op deze manier ontstaat een overstapmogelijkheid tussen twee typen openbaar vervoer. Om ook een overstap tussen de fiets en het openbaar vervoer te stimuleren bevinden zich in de nabijheid van halte Schalkwijk-Centrum en het busstation verschillende stallingsboxen voor fietsen.

Het fietsnetwerk rondom Schalkstad valt samen met de routes voor de auto. Centraal in het plangebied bevindt zich nabij één van de entrees van het winkelcentrum, een bewaakte fietsenstalling.