Plan: | Poelpolder |
---|---|
Plannummer: | BP9080001 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP9080001-0003 |
Het conceptontwerpbestemmingsplan is op 13 april 2012 aan de volgende overheden, instanties en belanghebbenden gezonden met het verzoek om uiterlijk 15 mei 2012 daarop te reageren:
De ontvangen reacties zijn in de navolgende tabel samengevat en beantwoord:
Rijkswaterstaat | |
Opmerking | Antwoord |
Het plan geeft de afdeling WVV (Water, Wegen, Werken) van Rijkswaterstaat Noord-Holland geen aanleiding tot opmerkingen |
Wij danken RWS voor de gegeven reactie en nemen deze voor kennisgeving aan. |
Hoogheemraadschap Rijnland | |
Opmerking | Antwoord |
Aangezien de aanwezige waterhuishoudkundige belangen in het plangebeid voldoende beschermd zijn in de toelichting, verbeelding en bijbehorende regels geeft het plan geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. Daarom wordt een positief wateradvies verstrekt. |
Wij danken Rijnland voor de reactie en het afgeven van een positief wateradvies |
Gasunie | |
Opmerking | Antwoord |
Het plan is door Gasunie getoetst aan het huidige externe veiligheidsbeleid van het Ministerie van I&M iz aardgastransportleidingen (Besluit externe veiligheid buisleidingen). Op grond van deze toetsing wordt geconcludeerd dat het plangebeid buiten de 1% letaliteitsgrens van de dichts bij gelegen aardgasleiding valt. Deze leiding heeft zodoende geen invloed op het plangebied |
Wij danken Gasunie voor deze inhoudelijke reactie en nemen deze graag voor kennisgeving aan. |
PWN Noord-Holland | |
Opmerking | Antwoord |
PWN onderschrijft de bevindingen in paragraaf 4.13, maar wijst erop dat er ook een 900 mm en 800 mm drinkwater transportleidingen in de westelijke periferie van het plangebied liggen. Ter bescherming daarvan wordt verzocht om een beschermingsregime van 5 m. aan weerszijden t.o.v. het hart van de leidingen op te nemen. Deze ruimte dient vrij te zijn van bomen en stekelige beplanting, terwijl de overige beplanting van dien aard dient te zijn dat het leidingnet te allen tijde goed bereikbaar blijft. |
Wij danken PWN voor de inhoudelijk reactie. Het leidingtracé is onder de dubbelbestemming 'Leiding - Water' opgenomen op de verbeelding en in de regels. |
Het distributienetwerk wordt ontworpen op de drinkwatervraag. Vervolgens wordt met de brandweer bestudeerd of er bluswatervoorzieningen kunnen worden ingepast. Als dat niet kan, moet er tijdig gezocht worden naar alternatieve locaties voor bluswatervoorzieningen, waarvoor tijdig financiële middelen gereserveerd moeten worden. | Deze reactie wordt voor kennisgeving aangenomen. |
PWN vraagt aandacht voor het standaarddocument VANN (Voorzieningen Aanleg Nieuwbouw Noord-Holland). Dit document is door de nutsbedrijven in Noord-Holland opgesteld ten behoeven van voorzieningen in nieuwbouwgebieden. | Dit document ziet op de ontwikkeling van woningen in nieuwbouwgebieden en is zodoende niet van toepassing op dit plangebied. Er worden namelijk geen nieuwe woningen mogelijk gemaakt. Overigens conformeert de gemeente Haarlem zich ook niet aan het oude VANN-document. Haarlem heeft namelijk samen met enkele andere gemeenten en de Vereniging Noord-Hollandse Gemeenten (VNHG) een alternatieve versie opgesteld (27 oktober 2005). Deze versie is ook bij PWN bekend. |
In het belang van de volksgezondheid mogen de in het plan gelegen gronden geen gevaarlijke stoffen bevatten, die na leidingaanleg in het drinkwater terecht kunnen komen. Zonder uw tegenbericht nemen wij aan dat in het onderhavige plan geen vervuilde gronden aanwezig zijn. | In paragraaf 4.4 van de plantoelichting wordt ingegaan op de bodemkwaliteit van het plangebied. Dit gebeurt met behulp van de bodemkwaliteitskaart van Haarlem. Deze informatie is echter te algemeen om hier aannames aan te verbinden voor de aanleg van drinkwaterleidingen. Het de verantwoordelijkheid van de uitvoerder om zich te informeren over de specifieke bodemsituatie ter plaatse. |
VAC | |
Opmerking | Antwoord |
In de opgaven en ambities om nauwelijks ruimte te bieden voor bebouwing en de nadruk te leggen op bescherming van de natuur- en landschappelijke waarden van het gebeid kan VAC zich geheel vinden | Wij danken VAC voor de inhoudelijke reactie en nemen dit onderdeel graag voor kennisgeving aan. |
Als voorstander van het beperken van verkeerstromen in het groene gebied stelt VAC voor om de huidige 2 parkeerplaatsen aan de rand van het gebied uit te bereiden als transferium | Wij onderschrijven het groene karakter van het gebied en streven ernaar om dit in stand te houden. Op dit moment is de enige doorgaande verkeersstroom door het gebeid de Boerhaavelaan. Het uitbreiden van de parkeerplaatsen heeft niet tot gevolg dat de verkeersintensiteit over deze weg verandert. Door het extensieve karakter van het huidige gebruik zien wij geen aanleiding voor het uitbreiden van de huidige parkeervoorzieningen. |
Het maken van een fietsverbinding tussen Parkwijk en Schalkwijk, dat tussen de sportvelden en het volkstuinencomplex moet gaan lopen en een wandelpad naar de molen juicht VAC toe. Het gebied wordt daardoor nog toegankelijker en meer recreatief | In meerdere beleidsdocumenten is deze fietsroute benoemd als een van de ontbrekende schakels in het fietsnetwerk (zie ook onze reactie onder HBSV Brederode). Het is goed om te vernemen dat er ook vanuit VAC draagvlak is voor dit beleid. |
HBSV Brederode | |
Opmerking | Antwoord |
In de toelichting (blz. 32) staat m.b.t. Langzaam Verkeer vermeld dat er nog een sterke wens is om een fietsverbinding te maken tussen Parkwijk en Schalkwijk, dat tussen de sportvelden en het volkstuinencomplex moet gaan lopen. Het bestuur maakt zich zorgen wat dit voor de vereniging gaat betekenen, met name voor de buitenbaan. Dit lijkt ook haaks te staan met de opmerking in de toelichting inzake het positief bestemmen van de vereniging (blz. 66). | In het Haarlems Verkeers en Vervoersplan (HVVP 2003) is deze fietsroute benoemd als een van de ontbrekende schakels in het fietsnetwerk (zie blz. 39 en 63). Dit beleid is vervolgens in het Structuurplan Haarlem 2020 overgenomen (o.a. blz. 18). Ook in de 'Koers en discussienota' (2009, Actualisatie HVVP, blz. 24) is deze beoogde fietsroute gehandhaafd. Het bestemmingsplan Poelpolder is primair consoliderend van aard. Bestaande legale situaties zijn positief bestemd, onder andere de aanwezige sportverenigingen. Waar gewenst zijn ook de mogelijkheden uit het geldende plan (Uitbreidingsplan “Schalkwijk”) gehandhaafd, zoals de mogelijkheid tot het aanleggen van voet- en fietspaden. M.a.w. er is sprake van continuering van de bestaande planologisch/juridische mogelijkheden. Nadere concretisering en uitvoering van de beoogde fietsroute zal echter via een uitwerking van het HVVP plaatsvinden. In dat kader zal ook duidelijk worden of en zo ja, welke consequenties dat heeft voor de aanwezige functies. |
Fietsersbond | |
Opmerking | Antwoord |
In het Structuurplan Haarlem 2020 en op de Themakaart Fietsen uit het Beheersysteem van Wijkzaken-OGV is een aantal (wens) fietsroutes opgenomen. Worden deze routes mogelijk gemaakt in het bestemmingsplan? | Het streven is om de toegankelijkheid van het gebied voor fietsers te vergroten. Beleidsmatig is hiervoor aan de noordzijde de aanleg van een fietspad tussen Parkwijk en Schalkwijk voorzien en ook het doortrekken van de fietsverbinding langs de ringvaart zien wij als een belangrijke aanvulling. Het bestemmingsplan maakt de aanleg van fietspaden mogelijk in een groot deel van het gebied. De daadwerkelijke ligging en uitvoering van de fietspaden zal nog nader uitgewerkt moeten worden. Hierbij wordt zo veel mogelijk aansluiting gezocht op het vastgestelde beleid van de gemeente. |
Sommige fietspaden zijn opgenomen in de bestemming 'verkeer', maar er liggen ook fietspaden in het gebied met de bestemming 'groen' of 'natuur'. Is dat niet bezwaarlijk of is uitdrukkelijk beschreven dat fietspaden in deze bestemmingen mogelijk zijn? | De bestemming 'Groen' wordt vooral gebruikt voor openbare gebieden die door hun ligging wel een intensievere vorm van gebruik moeten kunnen hebben. In lijn hiermee is het mogelijk om deze bestemming multifunctioneel te gebruiken. Fietspaden maken hier onderdeel van uit en worden daarom direct mogelijk gemaakt. Binnen de bestemming 'Natuur' ligt vooral de nadruk op de landschappelijke en ecologische waarden van het gebied. Om deze te beschermen is een aanlegvergunningenstelsel opgenomen, waarbij onder andere de afweging plaatsvindt of het aanleggen van verhardingen in het gebied toelaatbaar is. |