direct naar inhoud van 3.4 Masterplan Spoorzone (2003)
Plan: Nieuwstad
Plannummer: BP1080004
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP1080004-0003

3.4 Masterplan Spoorzone (2003)

Het Masterplan Spoorzone is een uitwerking van het Ontwikkelingsplan Haarlem (OPH) en het Structuurplan Haarlem 2020 en sluit aan op het Haarlems Verkeer en Vervoerplan en het Integraal Waterplan. Voor verschillende deelgebieden binnen de spoorzone zijn destijds toekomstige programma's en visies geformuleerd, waaronder voor het Stationplein e.o. Het door de raad vastgestelde plan is echter te ambitieus gebleken.

De volgende speerpunten zijn nog wel van toepassing voor het plangebied.

Rondje Bolwerken (groenstructuur)

Verbetering van het Rondje Bolwerken wordt nagestreefd door herprofilering van de Parklaan en de kade van het Spaarne en door het Prinsen Bolwerk naar het zuiden uit te buigen. Nagestreefd wordt de villa's meer bij het park te betrekken. Wonen en kleinschalige kantoren zijn de meest aangewezen functies, maar er wordt ook aan hoogwaardige horeca gedacht. Voor de kwaliteit van de Bolwerken is het van belang dat voor alle functies geldt dat geen parkeerfaciliteiten in het park gerealiseerd worden.

Stationsplein en Kennemerplein

De verkeerssituatie rond het Stationsplein wordt ervaren als onoverzichtelijk en inefficiƫnt. De leefbaarheid en veiligheid op en rond deze entree naar de stad is onvoldoende. Zowel aan de noordzijde als aan de centrumkant functioneert het gebied als een van de meest onherbergzame verrommelde gedeeltes van de stad.

In het Masterplan Spoorzone is een raamwerk neergelegd voor ontwarring van de verkeersstromen over de wegen rondom het centraal station. De ambitie is een hoogwaardige entree voor de binnenstad te maken, goed openbaar vervoer te bieden en een auto aantrekkende werking te vermijden. Het station en omgeving zullen optimaal als openbaar vervoersknoop en plein moeten gaan functioneren.

De route Kruisstraat- Kruisweg wordt een langzaamverkeersroute van noord naar zuid door de stad en wordt primair bestemd voor langzaam verkeer, beter bekend als de Rode loper. Het Masterplan Spoorzone gaat uit van een nieuwe brug voor langzaam verkeer via de Bolwerken. De ambitie om deze fietsbrug te realiseren is onderzocht in de variantenstudie, welke als bijlage 6 bij de toelichting is gevoegd. Als meest optimale route is de verbinding via een nieuw aan te leggen brug over de Schotersingel naar voren gekomen. Om de Rode loper te verbinden voorziet dit bestemmingsplan in een fietsbrug over de Schotersingel (zie hiervoor paragraaf 5.2).

Het fietsparkeren wordt zo gesitueerd dat dit optimaal aansluit op de hoofdfietsroute via de Kruisweg. Uitgangspunt is het nieuwe busstation zoveel mogelijk aan de oostkant te situeren. Toevoeging van functies wordt op beperkte schaal mogelijk geacht. Gedacht wordt aan woningen, kantoren, ondersteunende voorzieningen, een hotel en kwalitatief goede horeca gericht op passanten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0392.BP1080004-0003_0010.jpg"

Afbeelding 3.2 Masterplan Spoorzone

Gonnetstraat

In de masterplan Spoorzone is voor de Gonnetstraat als ambitie aangegeven dat deze oude bedrijfslocatie herontwikkeld moet worden tot een (gemengd) binnenstedelijk gebied, met de nadruk op wonen, gericht op diverse doelgroepen waaronder ook senioren. Er wordt een intensief stedelijke ontwikkeling voorgesteld gebaseerd op de schaal van de Haarlemse binnenstad. Daarnaast is het gewenst dat er ontwikkeling van binnenstedelijke (private) kantoorfuncties nabij het spoor plaatsvindt. In de masterplan Spoorzone is beschreven dat aansluiting gezocht wordt bij de maat en schaal van de Nieuwstad. Daarnaast zijn de speerpunten flexibel bouwen en functiemenging. Veiligheid is eveneens een belangrijk thema. De planontwikkeling voor deze locatie is nog niet afgerond.

afbeelding "i_NL.IMRO.0392.BP1080004-0003_0011.png"

Figuur 3.3: Sloop en bebouwing stationsplein en realisatie van kantoren ten
noorden van de Gonnetstraat.

Zoals af te lezen van figuur 3.2 en figuur 3.3 zijn er in het masterplan Spoorzone ook voorstellen gedaan voor het verleggen van de Prinsen Bolwerk. Er wordt een rij bebouwing aan de noordkant van het spoor nabij de Prinsenburg voorgesteld. Voor het stationsplein wordt sloop van bebouwing (Beijneshal) in combinatie met nieuwbouw voorgesteld. Dit zijn onderdelen uit het masterplan Spoorzone waarvan geen zicht is op uitvoering.