direct naar inhoud van 3.2 Structuurplan Haarlem 2020 (2005)
Plan: Nieuwstad
Plannummer: BP1080004
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP1080004-0003

3.2 Structuurplan Haarlem 2020 (2005)

Het gemeentelijke Structuurplan legt voor de periode 2005 tot 2020 op hoofdlijnen de ambities en wensen vast die alles te maken hebben met ruimtelijke kwaliteit en de verdeling van ruimte in Haarlem. De speerpunten van beleid zijn profilering op een duurzaam goed woonklimaat, versterking van de zakelijke dienstverlening en versterking van de culturele en toeristische wervingskracht.

Uitgangspunt voor de ruimtelijke ontwikkeling van Haarlem is dat bewust met schaarse ruimte wordt omgegaan en dat er contrasten in de stad zijn. Naast plekken waar dynamiek wordt voorgestaan (in herstructureringsgebieden, op knooppunten van openbaar vervoer en in veranderzones) zijn er ook rustige woonwijken waar plaats is voor ondersteunende wijkvoorzieningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0392.BP1080004-0003_0009.png"

Afbeelding 3.1: fragment structuurplankaart Haarlem 2020

Functiemenging, intensief ruimtegebruik en toegankelijkheid

Primair staat het stimuleren van functiemenging in Nieuwstad voorop. Specifiek gaat het om het stimuleren van het (recreatief) gebruik van de bestaande, al dan niet toeristische, voorzieningen in de omgeving. Deze hangen samen met de verbetering van de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van het gebied, stimuleren van intensiever grondgebruik en het aanbieden van betere en meer overnachtingsmogelijkheden. Bestaande rustige woongebieden in de omgeving dienen als rustig woongebied beschermd te worden.

De ontwikkeling van de rode loper, de nieuw aan te leggen noord/zuid fietsroute, moet leiden tot een aanzienlijke verbetering van de bereikbaarheid van de binnenstad voor het langzaam verkeer. De oost/west route langs de Nieuwe Gracht is in het Structuurplan ook opgenomen als nieuwe (recreatieve) fietsverbinding.

Voor de toegankelijkheid over het water is de wens de waterverbindingen open te stellen voor waterrecreatie voor de kleine vaart met een passantenhaven aan de Nieuwe Gracht . Naast steigers in het Binnenspaarne is voor een dergelijke passantenhaven het oostelijk deel van de Nieuwe Gracht kansrijk.

Multifunctioneel knooppunt

Nieuwstad wordt in het Structuurplan onderverdeeld in verschillende hoofdgebiedstypen met ieder een verschillende mate van dynamiek (zie figuur 3.1). Het gebied rondom het station is aangewezen tot een "multifunctioneel knooppunt" (rood) én "verandergebied spoorzone". Hier ligt het accent op locaties die kunnen veranderen en intensiveren (denk hier aan verdichting, functiemenging en meervoudig grondgebruik).

Voor de Beijneshal in Nieuwstad (overigens sportcomplexen in het algemeen) ligt er een wens deze functioneel breder in te zetten in het kader van meervoudig ruimtegebruik.

Centrumstedelijk gebied

De rest van het gebied wordt aangemerkt als 'Centrumstedelijk gebied' (oranje) en "Groen". Centrumstedelijke gebieden zijn bij uitstek multifunctioneel en dat moet zo blijven. De Bolwerken en de route langs het Spaarne behoren tot de recreatieve hoofdstructuur. Het Rondje Bolwerken maakt ook deel uit van de cultuurhistorische basisstructuur en te versterken ecologisch verbindingszone.