direct naar inhoud van 4.3 Zanderij - Zuid
Plan: Castricum Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0383.BPC12Centrum-VS01

4.3 Zanderij - Zuid

De Zanderij is het gebied aan de westkant van Castricum, tussen de spoorlijn en de duinen. Het gebied wordt aan de noordkant begrensd door het terrein van "Duin en Bosch" en aan de zuidzijde door de Beverwijkerstraatweg. Voor het hele Zanderijgebied is in 2008 een gebiedsvisie vastgesteld (Gebiedsvisie Zanderij). Voor de nadere uitwerking van het zuidelijke deel is in 2012 de Kadernota Zanderij - Zuid vastgesteld.

De kadernota beschrijft de gewenste ontwikkeling van het gebied en geeft hiervoor de randvoorwaarden ten aanzien van functies en beeldkwaliteit. Het stedenbouwkundig plan zorgt voor een geleidelijke overgang van het dorp naar de duinen. Uitgangspunt is een golvend landschap met representatieve en alzijdige bebouwing met diversiteit als kenmerk. Het gebied behoud voor een deel haar open karakter. Rekening wordt gehouden met de aanwezige zichtlijnen, de waterhuishouding van het gebied en het aanwezige bodemreliëf.

Binnen het gebied wordt een aantal deelgebieden onderscheiden: deelgebied 1 'tussen Spoorlijn, Puikman en Deelgebied 2', deelgebied 2 'tussen Puikman, Kramersweg en deelgebied 1', deelgebied 3 'tussen Kramersweg, Oude Schulpweg en Spoorlijn' en deelgebied 'Stationsomgeving'. Op de grens van deelgebied 1 en 2 staat het toekomstig archeologisch informatiecentrum (AIC) van de Provincie Noord-Holland (in ontwikkeling).

Deelgebied 1 en 2 bieden naast woningbouw ruimte voor publiekfuncties in de sfeer van recreatieve, sociaal/culturele en educatieve en op de locatie afgestemde commerciële voorzieningen gezien de ligging ten opzichte van het station. Deelgebied 3 biedt kansen voor woningbouw in combinatie met landschapsontwikkeling.

afbeelding "i_NL.IMRO.0383.BPC12Centrum-VS01_0039.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0383.BPC12Centrum-VS01_0040.png"

Figuur 4.1) Stedenbouwkundig plan met oostvariant (bron: Kadernota)

Uitgangspunten ten aanzien van de ruimtelijke en functionele structuur van de stationsomgeving zijn:

  • Ontwikkeling van stationsfuncties: Stationsplein, P+R en fietsparkeren.
  • Ontwikkeling lokale infrastructuur: reservering ten behoeve van de eventuele inpassing van een hoofdontsluitingsweg (“Westvariant” of ”Oostvariant”).
  • Versterking verkeersknooppunt voor fietsers en voetgangers (met aandacht voor een doelmatige, veilige en comfortabele spoorwegkruisende langzaamverkeers- verbinding tussen het dorp en de Zanderij.
  • Realisatie van een aantrekkelijk verblijfsgebied in combinatie met een veilige bereikbaarheid van het P+R terrein, de Zanderij, het dorp, de sportvelden, de begraafplaats en het duingebied.

De uitwerking hiervan is afhankelijk van de keuze die wordt gemaakt ten aanzien van de ligging van de hoofdinfrastructuur. In de kadernota wordt in dit verband rekening gehouden met een oost- en een westvariant. De in de Stationsomgeving onder te brengen functies zijn in de oost- en westvariant gelijk. De varianten verschillen wel ten aanzien van de verdeling van de functies over de Zanderijzijde en de Dorpszijde. Met name geldt dat voor het parkeren. Het stedenbouwkundig plan houdt rekening met een uitbreiding van capaciteit aan P+R parkeren van ruim 300 parkeerplaatsen naar circa 460 parkeerplaatsen. In deelgebied 'Stationsomgeving' is rekening gehouden met de nieuwbouw en uitbreiding van de rijwielstallingen (2012) en de verbouw van het stationsgebouw (2015).

afbeelding "i_NL.IMRO.0383.BPC12Centrum-VS01_0041.png" Figuur 4.2) Stedenbouwkundig plan in de oost- en de westvariant (bron: Kadernota)