direct naar inhoud van 2.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Oudere Dorp-Vaartweg 26
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0381.BP2012B004002-va01

2.3 Gemeentelijk beleid

Bussum 2025, visie en ambities (2006)

De gemeente heeft haar visie 'Bussum 2015' geactualiseerd. De algemene leidraad voor het gemeentelijk beleid is de continue aandacht en zorg voor een leefbare gemeente, in de breedste zin van het woord. Het gaat dan om wonen, welzijn, zorg, ouderen, jongeren, integratie, vrijetijdsvoorzieningen, kunst en cultuur, onderwijs, werk en inkomen en de kwaliteit van de woonomgeving. Daarnaast is de kwaliteit van de gemeentelijke organisatie een centraal en continuerend thema.

Belangrijke ambities en doelstellingen op het gebied van leefbaarheid met een ruimtelijke component zijn:

  • de bestaande woningvoorraad zal moeten worden aangepast aan de wooneisen van deze tijd; aanpassingen van de woningen door middel van renovatie, uitbreiding, maar ook nieuwbouw zijn daarbij mogelijk; bij herontwikkeling moet sprake zijn van een stedenbouwkundige meerwaarde;
  • herontwikkeling moet passen binnen de volkshuisvestelijke doelstellingen van de gemeente en uit het overleg tussen de eigenaar en de huurders moet blijken dat er instemming bestaat over de ontwikkelde plannen;
  • om de huidige omgevingskwaliteit ook in de toekomst te kunnen waarborgen, dient er zorgvuldig te worden omgegaan met monumenten, en zullen wijken hun eigen identiteit moeten behouden;
  • de leefbaarheid en de vitaliteit van wijken en buurten handhaven en waar nodig verbeteren, zodat sprake is van een goede, schone, veilige en functionele leefomgeving;
  • met betrekking tot parkeren wordt bij conflicten tussen bereikbaarheid en leefbaarheid in de woongebieden het accent gelegd op leefbaarheid en in het centrum op bereikbaarheid.

Bussum, Gebiedsvisie Brinklaan Noord (2010)

Op 6 januari 2010 is in het kader van het ontwerpbestemmingsplan 'Oudere Dorp 2010' een informatieavond gehouden over de ingediende zienswijzen binnen het plangebied van Brinklaan Noord. Mede naar aanleiding van deze informatieavond wenste het college een gebiedsvisie voor het gedeelte Brinklaan Noord tussen Hooftlaan en Brediusweg. Aan de gebiedsvisie worden ontwikkelingsinitiatieven getoetst. De Gebiedsvisie Brinklaan Noord is op 23 september 2010 door de raad vastgesteld.

De Gebiedsvisie Brinklaan Noord moet leiden tot een minder rommelige situatie van het plangebied, verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en de leefbaarheid en een toetsingskader voor potentiële ontwikkelingen in het plangebied.

Bussum, Nota van Uitgangspunten Brinklaan Noord (2012)

De Nota van Uitgangspunten Brinklaan Noord is op 23 mei 2012 vastgesteld. De Nota van Uitgangspunten is een verdieping van de gebiedsvisie en geeft concrete handvatten voor herontwikkeling binnen het plangebied Brinklaan Noord. De uitgangspunten zijn leidend voor de nieuwe ontwikkelingsinitiatieven, maar bieden ruimte voor goed onderbouwde creatieve oplossingen/alternatieven.

De Nota van Uitgangspunten (NvU) gaat uit van een integrale aanpak voor dit gebied. Ingezet wordt op een realistisch integraal optimum tussen de disciplines verkeer, parkeren, openbare ruimte, groen, water en stedenbouw. Het doel is om met behulp van een NvU een duurzame toekomstige ontwikkeling van dit gebied mogelijk te maken vanuit de wens tot verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en (be)leefbaarheid. Uitgangspunt is het verbeteren van het weg- en vaartprofiel en het toevoegen van kwalitatieve bebouwing en groen. De bebouwing is individueel en vertoont door helder samengestelde volumes en vormen een duidelijke geleding, het materiaal- en kleurgebruik en hun verwantschap in architectonische uitwerking een ruimtelijke samenhang. Integraliteit, samenhang, differentiatie en duurzaamheid zijn ambities die als een rode draad door de NvU lopen.

Gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (2006)

In 2006 is het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) vastgesteld. Hierin is het beleid van de gemeente Bussum op gebied van verkeer en vervoer opgenomen. Het doel van het GVVP is het garanderen van een betrouwbare bereikbaarheid ten behoeve van het sociaal en economisch functioneren van de gemeente Bussum onder respectering van de eisen die aan leefbaarheid, milieu en verkeersveiligheid worden gesteld. Hiertoe dient de groei van de automobiliteit te worden beheerst en het gebruik van alternatieve vervoerswijzen, zoals de fiets en het openbaar vervoer, te worden gestimuleerd.

Parkeernota 2005-2014 (december 2005)

Gelet op het groeiende Nederlandse wagenpark, het toenemende autobezit van de Bussumse inwoners en de wens om Bussum bereikbaar te houden voor wonen, werken en winkelen, is een nieuwe parkeernota opgesteld. Met deze nota wordt het parkeerbeleid voor de komende 10 jaar vastgelegd. In de nota wordt de volgende algemene beleidsdoelstelling geformuleerd.

'Het ondersteunen van de aanwezige maatschappelijke functies in Bussum, zoals bijvoorbeeld wonen, werken en winkelen'. Waar dit conflicten met zich meebrengt, wordt het parkeerbeleid ingezet, om een zo goed mogelijk evenwicht tussen de verschillende functies te waarborgen.

Welstandsnota Bussum (december 2003)

Voor Bussum is een welstandsnota vastgesteld. Modernisering is een van de doelstellingen van de per 1 januari 2003 gewijzigde Woningwet. Deze wet stelt een gemeentelijke welstandsnota verplicht voor het kunnen uitoefenen van het welstandstoezicht. De gemeente Bussum onderstreept de doelstellingen van de Woningwet om de welstandstoets objectiever te maken. Door de welstandsnota kan eenieder zien welke welstandscriteria bij de welstandstoets een rol zullen spelen.

De bestemmingsplannen voor Bussum en de welstandsnota vullen elkaar aan. De stedenbouwkundige en functionele aspecten van het grondgebruik in een bepaald gebied zijn vertaald middels het toekennen van bestemmingen en het opnemen van regels in bestemmingsplannen. Hetgeen door een bestemmingsplan wordt mogelijk gemaakt, mag door middel van welstandscriteria niet onmogelijk worden gemaakt. Voor het plangebied geldt een regulier welstandsniveau om bij nieuwe ontwikkelingen de landschappelijke en visuele waarden van het gebied te versterken.

De architectonische vormgeving van bouwwerken valt buiten de reikwijdte van een bestemmingsplan en wordt derhalve exclusief door de welstandsnota geregeld.

Het nieuwbouwplan voldoet aan de eisen die omschreven staan in de Welstandsnota voor het centrum of, indien er wordt gekozen voor een minder traditionele uitwerking, aan de algemene criteria zoals omschreven in de Welstandsnota.

Beleidsnota cultuurhistorie Bussum (januari 2006)

In dit document wordt beschreven op welke wijze cultuurhistorie kan worden ingebed in het ruimtelijk beleid van Bussum. Een belangrijke doelstelling hierbij is handhaving en zo nodig verbetering van de bestaande kwaliteit van Bussum als woon- en werkomgeving. Bussum wil haar cultuurhistorische kwaliteiten koesteren en wil zorg dragen voor haar waardevolle karakteristieke eigenschappen van wonen en werken in het groen. In de nota worden daarom aanbevelingen gedaan voor het ontwikkelen van een actief cultuurhistorisch beleid. In de beleidsnota worden de verschillende archeologische gebieden beschreven, alsook monumenten en andere cultuurhistorische elementen.

2.3.1 Vigerend bestemmingsplan

De vastgestelde Nota van Uitgangspunten Brinklaan Noord en de vastgestelde Gebiedsvisie Brinklaan Noord zijn ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan leidend voor nieuwe ontwikkelingen in het gebied Brinklaan Noord.

Voor het gebied Brinklaan Noord (met uitzondering de voormalige Mauritz-locatie) is het bestemmingsplan 'Oudere Dorp 2010' het vigerende plan. Het bestemmingsplan is op 18 maart 2010 vastgesteld door de raad en is digitaal raadpleegbaar op www.ruimtelijkeplannen.nl. De voormalige Mauritz-locatie aan de Brinklaan valt binnen het bestemmingsplan 'Het Spiegel-Prins Hendrikpark 2010'.

In het gebied Brinklaan Noord liggen uiteenlopende bestemmingen als wonen, kantoor, bedrijf, water, verkeer, verblijfsgebied, tuin, maatschappelijk en gemengde doeleinden. Er bestaat een verscheidenheid in toegestane goothoogtes in het gebied, variërend van 3 tot 20 m.

In het bestemmingsplan 'Oudere Dorp 2010' staat in paragraaf 3.6 bij de ruimtelijke en functionele uitgangspunten onder andere het volgen de omschreven:

Algemeen

  • Behoud en zo mogelijk verhoging van de woonkwaliteit door behoud en uitbouw van bestaande kwaliteiten.
  • Behoud en versterking van de aanwezige groen- en bomenstructuur, welke zowel bestaat uit gemeentelijk groen als uit particulier groen.
  • Behoud en verruiming van de voor het gebied van belang zijnde gemengde functie aan de Huizerweg, Laarderweg en Landstraat teneinde de diversiteit van het gebied, zoals de mix van wonen, detailhandel en werken te behouden.
  • Bedrijventerrein De Nieuwe Vaart dient beschikbaar te blijven voor bedrijven. Andere voorzieningen behoudens detailhandel in volumineuze goederen zijn hier niet toegestaan.
  • Op kleinere bedrijventerreinen is uitwisseling met andere voorzieningen, zoals maatschappelijke voorzieningen en kleinere kantoren, mogelijk.

Bebouwing

  • Vergroting van het individuele woongenot door het toestaan van verruiming van de grootte en inhoud van woningen voor zover de omvang van de kavel dit toestaat en er geen negatieve gevolgen zijn voor belendende percelen en het ruimtelijk beeld niet wordt verstoord.
  • Dit kan bijvoorbeeld gestalte krijgen door het toestaan van uitbreidingen aan de achterzijde van woningen.
  • Monumentale panden dienen zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat in stand te worden gehouden en toevoegingen aan de panden zijn uitsluitend mogelijk indien deze geen afbreuk doen aan het karakteristieke of monumentale beeld van het pand of de omgeving.

Ontwikkelingen

  • In het plangebied doet zich een aantal concrete nieuwe ontwikkelingen voor, waarbij het met name gaat om woningbouw.
  • Bij nieuwe ontwikkelingen terugdringen van het parkeren aan de straat door realisering van hetzij parkeerkelders, hetzij parkeerfaciliteiten op binnenterreinen.
  • Het mogelijk maken van toekomstige nieuwe ontwikkelingen op verschillende plaatsen in het plangebied in de vorm van bestemmingswijzigingen die onder andere leiden tot toevoegingen van nieuwe woningen en herinrichting van percelen.
  • Nadrukkelijk aansluiting zoeken bij het bestaande ruimtelijke beeld (structuur en materialen) en de bestaande dichtheden ingeval van herinrichting van delen van de wijken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0381.BP2012B004002-va01_0004.png"

2.3.2 Plangebied

Het gebied ligt ingesloten tussen langgerekte bouwblokken aan de Vaartweg. Aan de achterzijde grenst het perceel aan het recentelijk ontwikkelde plan van de voormalige Gooische Houthandel. De bedrijfsmatige historie van het gebied en de ligging tegenover het pleintje biedt kansen voor een afwijkende (meer industriële) architectuurstijl. Door de nieuwe bebouwing verder naar achter te leggen, dan de aangrenzende langgerekte bouwblokken, wordt deze plek (in lijn met de kerk, de beoogde pleintjes en het bruggetje) nog meer geaccentueerd. De materialisatie is duurzaam en passend bij de gekozen architectuurstijl.

De architectuur straalt karakter uit en accentueert de van oudsher bekende industriële plek. Geleding en materialisatie zijn daarbij doorslaggevend. De nieuwe bewoners kunnen profiteren van de ligging aan een rustige woonstraat en het nabijgelegen pleintje.

afbeelding "i_NL.IMRO.0381.BP2012B004002-va01_0005.jpg"

Aangezien er bij de nieuwe ontwikkeling niet aan het vigerende bestemmingsplan Oudere Dorp 2010 wordt voldaan, wordt er een postzegelbestemmingsplanprocedure doorlopen.