direct naar inhoud van 4.2 Verkeer
Plan: Het Spiegel-Herenstraat 24
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0381.BP2011B002004-oh01

4.2 Verkeer

Verkeersontsluiting

Gemotoriseerd verkeer

Het plangebied ligt aan de Herenstraat nabij het centrum van Bussum. Het perceel ligt langs het gedeelte tussen de Spiegelstraat en de kruising met de Meentweg en de Spiegeldwarsstraat. Het plangebied wordt primair ontsloten vanaf de Herenstraat. De Herenstraat is een erftoegangsweg gelegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. De ontsluiting voor het gemotoriseerd verkeer loopt in oostelijke richting naar het centrum van Bussum, waar de Herenstraat aansluit op de Kerkweg. De Kerkweg loopt in oostelijke richting over in de Huizerweg. De Kerkweg en de Huizerweg zijn beide gebiedsontsluitingswegen gelegen binnen de bouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Huizerweg sluit in oostelijke richting aan op de A1 richting Amsterdam en Amersfoort. De locatie is binnen 3 à 4 kilometer aangesloten op de A1. In westelijke richting loopt de Herenstraat over in de Meentweg die via de Hilversumse Meentweg op de Fransekampweg (N236) uitkomt. De locatie is binnen 2 à 3 kilometer aangesloten op de N236. Gezien de ontsluiting via gebiedsontsluitingswegen en de korte afstand naar de A1 is de ontsluiting voor het gemotoriseerd verkeer is goed.

Langzaam verkeer

Fietsers maken in de omgeving van het plangebied gebruik van dezelfde infrastructuur als het autoverkeer. Een gemengde verkeersafwikkeling op erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h is conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Voor voetgangers zijn langs de meeste straten in de omgeving trottoirs aanwezig.

In de omgeving van het plangebied maakt het fietsverkeer op de 30 km/h wegen gebruik van dezelfde wegen als het gemotoriseerd verkeer. Er zijn geen aparte fietsvoorzieningen. Een gemengde verkeersafwikkeling op dergelijke wegen is conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Op gebiedsontsluitingswegen (zoals op de Huizerweg) wordt het fietsverkeer door middel van aparte fietspaden, gescheiden van het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld. De ontsluiting voor het fietsverkeer is goed.

Openbaar vervoer

In het oostelijk deel van het plangebied bevindt zich de spoorverbinding tussen Weesp en Hilversum. Deze spoorverbinding vormt onderdeel van de routes tussen Amsterdam en Amersfoort, Amsterdam en Utrecht en tussen Almere en Utrecht. Op ongeveer 800 m ten noorden van het plangebied bevindt zich het station Naarden-Bussum. Een tweede station, Bussum Zuid, bevindt zich ten zuiden van het plangebied op ongeveer 1.000 m afstand. Vanaf de Nieuwe 's-Gravenlandseweg en de Brinklaan rijden bussen in verschillende richtingen. Er is een bushalte gesitueerd aan de Brinklaan op circa 350 m afstand van de locatie. De ontsluiting van de locatie per openbaar vervoer is goed.

Parkeren

Het parkeren voor het plangebied vindt plaats op openbare parkeerplaatsen waar betaald parkeren geldt. Voor bezoekers zal gebruik gemaakt worden van de parkeervoorzieningen in het openbaar gebied. Planologisch gezien is de ontwikkeling zeer beperkt. Bovendien geldt dat een voormalige bestemming terugkomt. Gezien dezelfde functies in de omgeving kan de extra parkeervraag worden opgevangen in de omgeving van het plangebied. Er worden geen parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd. Aangezien hiervoor slechts zeer beperkt mogelijkheden zijn en een toerit zorgt voor een afname van het aantal parkeerplaatsen in het openbaar gebied, zal dit niet leiden tot een netto toename van het aantal parkeerplaatsen.

Verkeersgeneratie

Gezien de omvang van de ontwikkeling van zeer beperkte grote is en een voormalige bestemming terugkomt, zal de verkeersgeneratie van de ontwikkeling naar verwachting niet leiden tot een verslechtering van de doorstroming op de ontsluitende wegen.