direct naar inhoud van Bijlage 1 Toelichting op de Staat van Horeca- activiteiten
Plan: Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0381.BP2009B006001-va01

Bijlage 1 Toelichting op de Staat van Horeca- activiteiten

Milieuzonering van horecabedrijven

De problematiek van hinder door horecabedrijven onderscheidt zich als zodanig nauwelijks van de problematiek van hinder veroorzaakt door 'gewone' niet-agrarische bedrijven. Bij het opstellen van de in de voorschriften opgenomen Staat van Horecabedrijven en het daarmee samenhangende toelatingsbeleid is daarom nauw aangesloten bij de Staat van Bedrijfsactiviteiten die al veel langer in bestemmingsplannen wordt toegepast.

Ook voor horecabedrijven bieden de Wet milieubeheer en de APV onvoldoende mogelijkheden om alle ruimtelijk relevante vormen van hinder te voorkomen. De milieuzonering van horecabedrijven in het bestemmingsplan richt zich, in aanvulling op de beide genoemde instrumenten, op de volgende vormen van hinder:

  • geluidshinder door afzonderlijke inrichtingen in een rustige omgeving;
  • (cumulatieve) geluidshinder buiten de inrichting(en) en verkeersaantrekkende werking/parkeerdruk.

Analoog aan de regeling voor 'gewone' bedrijven worden bij de uitwerking van een ruimtelijk beleid voor hinderlijke horecabedrijven drie stappen onderscheiden:

  • indelen van activiteiten in ruimtelijk relevante hindercategorieën;
  • onderscheiden van gebiedstypen met een verschillende hindergevoeligheid;
  • uitwerken van een beleid in hoofdlijnen: in welke gebieden zijn welke hindercategorieën in het algemeen toelaatbaar.

De onderstaande toelichting gaat nader in op de gehanteerde hinderklassen en het algemene toelatingsbeleid voor deze categorieën. Opgemerkt wordt dat naast de criteria ter voorkoming van ongewenste horecabedrijven ook ruimtelijk-functionele overwegingen een rol kunnen spelen bij het ruimtelijk beleid voor horecabedrijven; daarop wordt op deze plaats niet ingegaan.

Gehanteerde criteria

Voor een indicatie van de mate van hinder veroorzaakt door horecabedrijven biedt de basiszoneringslijst uit de VNG-publicatie 'bedrijven en milieuzonering' een goed vertrekpunt. De daar gehanteerde, nogal grove benadering behoeft echter voor een in de praktijk bruikbare Staat van Horecabedrijven aanvulling en nadere motivering. In aanvulling op de gegevens uit de VNG-publicatie is gebruikgemaakt van de volgende ruimtelijk relevante criteria:

  • de voor verschillende soorten horecabedrijven over het algemeen gebruikelijke openingstijden); deze zijn voor het optreden van hinder uiterst relevant; het Besluit horecabedrijven en de circulaire industrielawaai hanteren immers voor de dag-, avond- en nachtperiode verschillende milieunormen;
  • de mate waarin een bedrijfstype naar verwachting bezoekers en in het bijzonder bezoekers per auto en/of brommers (scooters) aantrekt.

Categorie-indeling

Mede op grond daarvan worden in de Staat van Horecabedrijven vijf categorieën onderscheiden. De bedrijven uit de categorieën 1, 2 en 3 behoren tot de 'lichte horeca': bedrijven die in beginsel alleen overdag en 's avonds behoeven te zijn geopend (in hoofdzaak verstrekking van etenswaren en maaltijden) en daardoor slechts beperkte hinder voor omwonenden veroorzaken: restaurants, cafetaria's, ijssalons en dergelijke. Het gaat daarbij dus om bedrijven die uit een oogpunt van hinder vooral in woongebieden niet wenselijk zijn. In gemengde gebieden en weinig gevoelige gebieden dient mede in relatie tot de verkeersontsluiting per klasse een nadere afweging plaats te vinden. Bedrijven uit de categorieën 4 en 5 behoren tot de 'middelzware' respectievelijk 'zware horeca'.

De volgende hindercategorieën worden onderscheiden:

  • 1. Centrumwinkelgebied ondersteunende horeca, geen hinder veroorzakend.
    Het betreft qua exploitatie aan detailhandelsfunctie verwante horecabedrijven die in de praktijk nauwelijks van de eigenlijke detailhandel kunnen worden onderscheiden zoals tearooms, ijssalons en dergelijke; met name in centrumgebieden kan het in verband met ruimtelijk-functionele aspecten gewenst zijn deze groep als afzonderlijke categorie te beschouwen. De verkeersaantrekkende werking van deze bedrijven is gering aangezien het bezoek veelal wordt gecombineerd met het winkelen.
  • 2. Voor het centrumgebied neutrale horeca, nauwelijks hinder veroorzakend
    Het betreft de overige lichte horeca: restaurants, bistro's. Gelet op het beperkte aantal bezoekers en de openingstijden zal de hinder van verkeer beperkt zijn.
  • 3. Voor het centrumgebied neutrale horeca, potentieel beperkte hinder veroorzakend
    Het betreft bedrijven met een relatief grote verkeersaantrekkende werking: grote restaurants, hotels, McDrives, afhaalcentra, snackbars, pizzaservices, en dergelijke.
  • 4. Niet direct aan het centrum gebonden horeca, potentieel hinder veroorzakend
    Het betreft middelzware horecabedrijven die normaal gesproken ook 's nachts geopend zijn en die daardoor aanzienlijke hinder voor omwonenden kunnen veroorzaken: cafés, bars, bodega's, zalenverhuur en dergelijke. Deze bedrijven zijn over het algemeen alleen toelaatbaar in weinig gevoelige gebieden, zoals gebieden met primair een functie voor detailhandel en voorzieningen. Ook het verkeer van en naar deze bedrijven kan aanzienlijke hinder veroorzaken.
  • 5. Niet direct aan het centrum gebonden horeca, potentieel ernstige hinder veroorzakend
    Het betreft zware horecabedrijven die voor een goed functioneren ook 's nachts moeten zijn geopend, die tevens een groot aantal bezoekers aantrekken en daardoor grote hinder voor de omgeving met zich mee kunnen brengen (verkeersaantrekkende werking, daarmee gepaard gaande hinder op straat en parkeeroverlast): dancings, discotheken en partycentra. Deze bedrijven zijn alleen toelaatbaar in specifiek voor dergelijke bedrijven aangewezen gebieden (horecaconcentratiegebied of locaties op enige afstand van woongebieden en met een directe ontsluiting op het hoofdwegennet).