Plan: | MAG-complex |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0373.BPG9006magcomplex-C001 |
Ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer
Het MAG-complex is gelegen in Egmond aan den Hoef in de gemeente Bergen. Het terrein ligt buiten de bebouwde kom en is aangesloten op de Krommedijk. De Krommedijk is een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. De weg heeft een smal wegprofiel, waardoor een breedtebeperking geldt van 2,5 m. Conform het Handboek Wegontwerp (publicatie 164, CROW, 2002) geldt voor het laagste type erftoegangswegen in het buitengebied een minimale verhardingsbreedte van 2,5 m. Deze wegen zijn echter niet geschikt voor intensiteiten hoger dan 400 mvt/etmaal. Op basis van verkeerstellingen van de gemeente Bergen blijkt dat de verkeersintensiteit op de Krommedijk in de huidige situatie gemiddeld 1.300 mvt/etmaal bedraagt, waardoor een wegbreedte van circa 5 m noodzakelijk is voor een verkeersveilige afwikkeling. Afhankelijk van de passeermogelijkheden (in de vorm van uitwijkstroken) is het profiel van de Krommedijk te smal om het verkeer van de nieuwe ontwikkeling af te wikkelen.
De Krommedijk sluit in zuidelijke richting aan op de Hoeverweg. De Hoeverweg is een provinciale gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom en kent een maximumsnelheid van 80 km/h. De Hoeverweg biedt in zuidwestelijke richting verbinding naar de kern Egmond aan den Hoef en Heiloo/Castricum. In noordoostelijke richting sluit de weg aan op de N9, de Ringweg van Alkmaar, waar vervolgens aangesloten wordt op de A9 richting Haarlem/Amsterdam. De Krommedijk sluit in noordelijke richting aan op de Driehuizerweg en de Banweg. Deze wegen bieden een koppeling met de provinciale weg N511 naar Bergen, maar zijn niet geschikt als ontsluiting voor het beoogde bedrijventerrein. Dit gelet op de functie en het profiel van deze wegen. Bovendien functioneert de Krommedijk als toeristische fietsroute, waardoor een verkeerstoename niet wenselijk is. Bergen zal in de nieuwe situatie daarom met name bereikt worden via de N9.
De ontsluiting van het terrein dient daarom volledig plaats te vinden via de Krommedijk naar de Hoeverweg. De verkeersgeneratie van de ontwikkeling wordt ontleend aan de informatie uit de bedrijfsvoering en bedraagt in totaal 92 mvt/etmaal. Dit is aanzienlijk lager dan berekend op basis van kengetallen van het CROW (publicatie 256, 2007). Hierin wordt uitgegaan van 214 mvt/10.000 m2 bvo voor bedrijven. De verkeersgeneratie zou dan, uitgaande van een bouwvlak van 3,9 ha) circa 800 mvt/etmaal bedragen.
De verkeersintensiteit op de Hoeverweg bedraagt circa 12.000-12.500 mvt/etmaal (meting provincie Noord-Holland, 2009). Uitgaande van een autonome verkeersgroei van 1,0% per jaar, zal de verkeersintensiteit in het prognosejaar 2022 circa 14.600 mvt/etmaal bedragen. De verkeerstoename als gevolg van de ontwikkeling tot bedrijventerrein is dus zeer beperkt en zal niet leiden tot verslechtering van de verkeersdoorstroming op de omliggende wegen. In onderstaande tabel zijn de verkeersgegevens van de Hoeverweg en de Krommedijk exclusief en inclusief ontwikkeling weergegeven.
verkeersintensiteit (basisjaar) | verkeersintensiteit 2022 (exclusief ontwikkeling) | verkeersgeneratie | verkeerintensiteit 2022 (inclusief ontwikkeling) | ||||
Hoeverweg ten oosten van Krommedijk | 12.164 (2009) | 13.844 | 46* | 13.890 | |||
Hoeverweg ten westen van Krommedijk | 12.129 (2009) | 13.804 | 46* | 13.850 | |||
Krommedijk | 1.305 (2011) | 1.456 | 92 | 1.548 | |||
* Aanname: verkeer verspreid zich gelijkmatig over de Hoeverweg
Op basis van bovenstaande gegevens is een kruispuntberekening gemaakt voor het kruispunt Hoeverweg/Krommedijk. De verkeersgegevens zijn doorgerekend naar het prognosejaar 2022 met een autonome groei van 1,0%. Tevens is geanticipeerd op de reconstructie van het kruispunt met een apart linksafvak op de Hoeverweg.
Verder is voor de Hoeverweg uitgegaan van een richtingsverdeling van 50% en een spitsuurpercentage van 9%. De kwaliteit van de verkeersafwikkeling wordt inzichtelijk gemaakt op basis van de I/C-verhouding. De I/C-verhouding (verhouding tussen de intensiteit en capaciteit) is een parameter waarmee de kruispuntbelasting inzichtelijk kan worden gemaakt. Bij een I/C-verhouding van > 0,8 treedt filevorming op. Bij 1,0 is sprake van stilstaand verkeer. Op basis van de kruispuntberekeningen blijkt dat de I/C-verhouding op het kruispunt Hoeverweg/Krommedijk maximaal 0,42 bedraagt. De hoogste wachttijd in de spits doet zich voor op de Krommedijk en bedraagt gemiddeld 17 seconden. Ook op basis van de hogere verkeersgeneratie op basis van het CROW is de verkeersafwikkeling op het kruispunt gewaarborgd. Geconcludeerd wordt dat de verkeersafwikkeling op het kruispunt gewaarborgd is. De kruispuntberekening is opgenomen in bijlage 3.
Verkeersveiligheid
De aansluiting van de Krommedijk op de Hoeverweg is in de huidige situatie een aandachtspunt. De aansluiting is niet gedimensioneerd op vrachtverkeer en is niet verkeersveilig vormgegeven, door het ontbreken van verkeersdruppels en aparte opstelstroken. Bovendien is de verkeersveiligheid en doorstroming op de Hoeverweg een aandachtspunt. De provincie Noord-Holland is voornemens de Hoeverweg te reconstrueren, waarbij het kruispunt Krommedijk/Hoeverweg heringericht zal worden. Met deze herinrichting zal het kruispunt ruimer worden opgezet en zal de Hoeverweg worden verbreed, inclusief de realisatie van de opstelstroken.
Na reconstructie is het kruispunt geschikt voor een goede en verkeersveilige ontsluiting van de ontwikkeling. Voor het gedeelte van de Krommedijk tussen de Hoeverweg en de inrit naar het MAG-complex, zijn uitwijkplaatsen gerealiseerd. De weg is daarmee voldoende als ontsluiting voor vrachtverkeer. De bestaande inrit naar het MAG-complex dient nog wel ruimer te worden gedimensioneerd.
Geconcludeerd wordt dat verkeerstoename als gevolg van de ontwikkeling niet zal leiden tot een significante verhoging van de verkeersintensiteiten. De verkeersafwikkeling op de Hoeverweg is gewaarborgd. Bovendien wordt het kruispunt Hoeverweg/Krommedijk gereconstrueerd, waardoor een verkeersveilige ontsluiting gewaarborgd is. Aandachtspunt in de verkeersafwikkeling is de dimensionering van de Krommedijk (tussen de Hoeverweg en de inrit naar het MAG-complex). Deze weg zal echter worden verbreed, een en ander is mogelijk binnen het huidige bestemmingsplan Landelijk Gebied Egmond 1998.
Ontsluiting langzaam verkeer
De locatie is voor fietsverkeer bereikbaar via de vrijliggende fietspaden langs de Hoeverweg. Na reconstructie van het kruispunt Hoeverweg/Krommedijk wordt een verkeersveilige oversteek voor fietsers gerealiseerd. Op de Krommedijk worden conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer gemengd afgewikkeld. Bovendien is de Krommedijk een toeristische fietsroute. Fietsverkeer kan ook vanuit noordelijke richting via de Banweg of Driehuizerweg de Krommedijk bereiken. Het smalle wegprofiel van de Krommeweg vormt, in combinatie met de ontsluiting van het MAG-complex, wel een belangrijk aandachtspunt.
Geconcludeerd wordt dat de bereikbaarheid voor fietsverkeer redelijk tot goed is. Wegverbreding van de Krommedijk tussen het MAG-complex en de Hoeverweg is echter wel noodzakelijk voor een verkeersveilige afwikkeling.
Ontsluiting openbaar vervoer
Ter hoogte van de locatie is langs de Hoeverweg een bushalte aanwezig welke bediend wordt door een busdienst van Egmond aan Zee via Egmond aan den Hoef naar het treinstation Alkmaar. De busdienst heeft een frequentie van 2x per uur per richting. De ontsluiting per openbaar vervoer is dan ook goed.
Parkeren
De parkeerbehoefte wordt berekend op basis van het parkeerbeleid van de gemeente Bergen (Nota Ruimtelijk parkeerbeleid, 2009). Vanuit het parkeerbeleid gelden de volgende parkeernormen, waarbij uit wordt gegaan van een weinig stedelijk gebied:
Tabel 4.1 Parkeerbehoefte
parkeerbehoefte/100 m2 bvo | |
kantoren zonder baliefunctie | 2,10 |
arbeidsextensieve/bezoekersextensieve bedrijven | 0,85 |
arbeidsintensieve/bezoekersextensieve bedrijven | 2,65 |
De parkeercapaciteit dient aan bovenstaande normen te voldoen. Gezien de oppervlakte van het terrein en het voorgeschreven maximale bebouwingspercentage, is er voldoende ruimte aanwezig om in de parkeerbehoefte te voldoen.
Conclusie
De toename van verkeer zal niet leiden tot een significante verslechtering van de doorstroming op de omliggende wegen. De I/C-verhouding op het kruispunt Hoeverweg/Krommedijk blijft binnen de acceptabele grenzen voor een goede afwikkeling. Aangezien het kruispunt Hoeverweg/Krommedijk conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig wordt ingericht, is er sprake van een goede en verkeersveilige ontsluiting. Belangrijkste knelpunten in de verkeersafwikkeling voor gemotoriseerd en langzaam verkeer is de Krommedijk tussen de Hoeverweg en de inrit naar het MAG-complex. Een verbreding van de Krommedijk is noodzakelijk.