direct naar inhoud van 5.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Damkensvoetpad 2a
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0365.1215071511100-0007

5.2 Verkeer en infrastructuur

5.2.1 Inleiding

In onderstaande paragraaf is de verkeersstructuur rondom het plangebied beschreven. Vervolgens is gekeken naar de verkeersafwikkeling en parkeren en is bepaald of de realisatie van de nieuwe woning en de uitbreiding van de loods zal leiden tot problemen op deze aspecten.

5.2.2 Onderzoek

Verkeersstructuur

Bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en per openbaar vervoer

De nieuwe woning zal worden ontsloten vanaf een interne weg over het eigen erf naar het Damkensvoetpad (voorheen de Starnmeer). Het Damkensvoetpad is een doodlopende weg welke in noordelijke richting aansluit op de Kogerpolder. Deze weg geeft vervolgens in westelijke richting aansluiting op de N246 (N244-A8/A9).

Het Damkensvoetpad is gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. De N246 is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h.

De wegen zijn ingericht conform Duurzaam Veilig. Langs de provincialeweg is een in twee richtingen te berijden vrijliggend fietspad gelegen en op het Damkensvoetpad wordt het langzaam verkeer gemengd met het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld.

In de nabijheid van de locatie is geen openbaar vervoer gelegen.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

In de huidige situatie is op de locatie een bedrijfsloods aanwezig waarbij bovenin de loods een tijdelijke woning is ingericht. In de toekomstige situatie zal deze loods uitgebreid worden en zal een volwaardige bedrijfswoning op het erf gerealiseerd worden. De uitbreiding van de loods en de bedrijfswoning hebben geen extra verkeersbewegingen tot gevolg. Aangenomen kan dan ook worden dat de nieuwe ontwikkelingen niet zullen leiden tot extra verkeer van en naar de locatie.

Verkeersgegevens

De verkeersintensiteiten op de N246 en de Kogerpolder zijn aangeleverd door de gemeente Graft de Rijp. De intensiteiten zijn een prognose voor 2020 in het kader van de verbetering van de verkeersveiligheid op de N246.

Tabel 5.1 Verkeersintensiteiten (afgerond op 50-tallen)

weg   2020  
N246   12.200  
Kogerpolder   900  

Parkeren

Het parkeren zal plaatsvinden op eigen terrein.

5.2.3 Conclusie

De ontsluiting voor zowel het autoverkeer als het langzaam verkeer is goed te noemen. Door het ontbreken van openbaar vervoer in de nabijheid van de locatie is de bereikbaarheid per openbaar vervoer slecht. De verkeersveiligheid rondom de locatie is voldoende gewaarborgd. De ontwikkeling zal niet leiden tot extra verkeer van en naar de locatie en het parkeren vindt plaats op eigen terrein. Het aspect verkeer staat de realisatie van de nieuwe woning en de uitbreiding van de loods dan ook niet in de weg.