Plan: | VUmc CCA |
---|---|
Plannummer: | W0904BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.W0904BPGST-OH01 |
Door Aviv is op 9 september 2009 een rapport opgesteld waarin een actualisatie is uitgevoerd van de berekening van de externe veiligheidsrisico’s veroorzaakt door het transport van gevaarlijke stoffen over de weg rond de A10-Zuidas van Amstel tot Schinkel (zie bijlage 2: Notitie externe veiligheid, 9 september 2009). De conclusie is dat het plaatsgebonden risico in 2015 langs de A10 Zuid kleiner is dan de grenswaarde van 1.0 10-6 /jr. Het plaatsgebonden risico vormt daarmee geen belemmering voor nieuwbouw langs de Zuidas. Het groepsrisico is berekend voor de noordelijke en zuidelijke rijbaan van de A10 Zuid afzonderlijk zowel voor 2009 als voor 2020. De beide rijbanen hebben zowel in 2009 als in 2020 een groepsrisico groter dan de oriëntatiewaarde. Voor beide rijbanen neemt het groepsrisico toe ten gevolge van realisatie van nieuwbouw. Volgens de circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen moet de beslissingsbevoegde overheid bij toename en overschrijding van de oriëntatiewaarde dit risico betrekken bij de vaststelling van het bestemmingsplan.
Door Peutz is specifiek onderzoek naar de externe veiligheidsaspecten met betrekking tot het CCA-gebouw gedaan (zie bijlage 3: Onderzoek externe veiligheid, 14 december 2009). De externe veiligheidsaspecten met betrekking tot het CCA-gebouw zijn onderzocht op basis van de volgende bronnen:
Op basis van het onderzoek kan worden geconcludeerd dat het transport van gevaarlijke stoffen over weg, spoor, water en door buisleidingen op de beschouwde locatie voldoet aan de toetswaarden voor het plaatsgebonden risico. Ten aanzien van het groepsrisico is aangetoond dat de oriënterende waarde niet overschreden wordt en de toename ten gevolge van het CCA-gebouw minder dan 10% bedraagt. Als enige risicovolle inrichtingen in de nabijheid van het CCA-gebouw kunnen twee LPG tankstations aangemerkt worden, waarvoor eveneens ruim aan de grenswaarde van het plaatsgebonden risico wordt voldaan en waarvoor de locatie ver buiten de inventarisatieafstand voor het groepsrisico gelegen is.
De externe veiligheidsaspecten leveren wettelijk gezien geen belemmering op voor de beoogde bestemmingsplanwijziging.