Plan: | ArenaPoort-West, laad- en losdek kavel 17A |
---|---|
Plannummer: | T0902BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.T0902BPGST-OH01 |
Het geldende bestemmingsplan voorziet reeds in bebouwing en/of verharding op kavel 17 en 17A. Uit de toelichting van genoemd bestemmingsplan blijkt dat bij de ontwikkeling van het gebied rekening is gehouden zonder dat de minimaal vereiste hoeveelheid oppervlaktewater zijnde 6 % van het totale gebied in gevaar komt. Voor realisatie van het gebouw is geen watercompensatie nodig. In het kader van de MER-procedure voor kavel 17A (Ziggo Dome) heeft in 2008 onderzoek plaatsgevonden ("Onderzoek geohydrologische effecten bebouwing Kavel 17" (ihkv MER Music Dome), Ingenieursbureau Amsterdam (IBA), projectnummer 50101100, 5 juli 2006. In dit onderzoek is tevens de omgeving betrokken. Uit dit onderzoek blijkt dat de waterkwaliteit en waterkwantiteit door de ontwikkelingen op kavel 17 en 17A niet worden aangetast. De Ziggo Dome en het laad- en losdek liggen in de polder Bullewijk met een polderpeil van NAP -4,7 m. Ophet terrein van het laad- en losdek ligt een bestaande watergang die via duikers is verbonden met naburige watergangen. Volgens de Keurkaart van het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) maakt de watergang op dit moment geen deel uit van de primaire watergangen van AGV. Onder de Holterbergweg ligt een verborgen waterkering die de polder Bullewijk scheidt van de polder Groot Duivendrecht. De waterbeheerder, Waternet, stelt eisen aan constructies die boven watergangen worden gebouwd en eisen aan bouwwerken binnen de beschermingszone van keringen. Zij doet dit namens het AGV en volgt daarbij de Integrale Keur 2006.
Voor de realisatie van het laad- en losdek dient de watergang verlegd te worden en volledig overkluisd te worden. De belangrijkste eisen die Waternet aan deze overkluizing stelt hebben betrekking op de waterkwaliteit: voldoende licht- en luchttoetreding; de waterkwantiteit: voldoende bergingsoppervlak (576m2) en op onderhoud en beheer: een goede bereikbaarheid en inspecteerbaarheid van de duikers en de overkluizing.
In overleg met AGV, is door het Ingenieurs Bureau Amsterdam (IBA) een overkluizing ontworpen. In dit ontwerp is rekening gehouden met de eisen van Waternet.