direct naar inhoud van 3.2 Geschiedenis van het plangebied
Plan: Bestemmingsplan ArenAPoort West Kavel 17
Plannummer: T0901BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.T0901BPGST-OH01

3.2 Geschiedenis van het plangebied

Het plangebied ligt in de voormalige Laander- en Westbijlmerpolder, een oud poldergebied tussen de Amstel en de Bijlmermeer(polder), net ten zuiden van de Zwarteweg/Ouderkerkerlaan tussen Ouderkerk a/d Amstel en Duivendrecht (de 'oude' Burgemeester Stramanlaan). De ontginning van dit gebied begon in de 12e eeuw, vermoedelijk vanuit polder de Ronde Hoep, ten zuiden van Ouderkerk aan de Amstel. Van polder de Ronde Hoep verplaatsten de ontginningsactiviteiten zich langs de ontginningsbasis de Amstel naar het noorden. Haaks op de Amstel werden percelen uitgezet met een onderlinge afstand van 30 tot 100 meter. De Laander en Westbijlmerpolder liggen op enige afstand van de Amstel, met de Zwarteweg of Ouderkerkerlaan als ontginningsbasis. Het verkavelingspatroon lag hier dus min of meer haaks op de verkaveling vanuit de Amstel. In 1843 werd in de oostflank van de polder de Rhijnspoorweg aangelegd, die vanaf de Weesperpoort in Amsterdam via Utrecht naar Arnhem voerde.

De Laander- en Westbijlmerpolder is tot eind negentiende eeuw in gebruik geweest als land- en tuinbouwgebied. In 1879 werd de polder t.b.v. vervening samengevoegd met de Klein Duivendrechterpolder en Binnenbullewijkpolder. Na de vervening, in 1900, is het gebied omringd door een kade, drooggemaakt en ingericht als Nieuwe Bullewijkpolder, met een verkaveling haaks op het spoor. Langs de Zwarteweg/Ouderkerkerlaan is een smalle strook niet verveend vanwege boerderijen en woonhuizen.

In de twintigste eeuw wordt stapsgewijs het tracé van de Zwarteweg/Ouderkerkerlaan aangepast. In de jaren '30 t.b.v. de aanleg van een viaduct over de rangeersporen van de goederenbogen bij Duivendrecht. In de jaren '60 wordt de Nieuwe Bullewijkpolder bestemd voor industrie en vervolgens toegewezen aan Amsterdam. In de jaren '70 wordt de polder met zand opgehoogd. De Zwarteweg/Ouderkerkerlaan wordt verbreed tot Burgemeester Stramanweg én opnieuw aangepast t.b.v. een tunnel onder de metro en het verhoogde spoor. De laatste contouren van de Zwarteweg/Ouderkerkerlaan verdwijnen begin jaren '90 definitief als de Burgemeester Stramanweg wordt verhoogd en verlegd t.b.v. de bouw en ontsluiting van de Amsterdam ArenA en de omgeving opnieuw wordt verkaveld. Kavel 17 ligt exact tussen het oudste tracé van de Zwarteweg/Ouderkerkerlaan en de huidige Burgemeester Stramanweg.