direct naar inhoud van Hoofdstuk 17 Windhinder
Plan: Bestemmingsplan ArenAPoort West Kavel 17
Plannummer: T0901BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.T0901BPGST-OH01

Hoofdstuk 17 Windhinder

Voor gebouwen met een hoogte van 30 meter of meer, dient door middel van onderzoek de mogelijke windhinder in beeld te worden gebracht. Het onderhavige bestemmingsplan voorziet in de mogelijkheid van bebouwing tot 40 meter.

Er is onderzoek gedaan naar eventuele windhinder en de rapporten zijn beschikbaar en als bijlagen aan het ontwerpbestemmingsplan toegevoegd.

In verband met de geplande bouw van de 150 meter hoge woontoren Amsterdam (op kavel 9) zijn de gevolgen voor het windklimaat in de omgeving (waaronder het onderhavige plangebied op kavel 17) destijds onderzocht door bureau Peutz. (Zie Rapport 'Windtunnelonderzoek met betrekking tot het te verwachten windklimaat op loopniveau rondom de geplande bebouwing op kavel 17 te Amsterdam', Peutz, rapportnummer WA 166-1 d.d. 26 juni 2007). De bebouwing op kavel 17 had in dit rapport nog een geheel aaneengesloten U-vormige plattegrond en bouwvolume. Uitgangspunt is de invloed op loop en verblijfspubliek op het plein. De conclusies van dit onderzoek luiden dat bij het uitgangspunt van gesloten bebouwing van 30 meter hoog een goed windklimaat op het plein kan worden verwacht.

Naar aanleiding van het gewijzigde plan, waarin de hoogte van het middengebouw, het multipurposegebouw, in verband met de afzetmogelijkheden lager kan uitvallen dan 30 meter, en de gebouwen niet aaneengesloten maar ook los van elkaar kunnen worden uitgevoerd, is een tweede windonderzoek door bureau Peutz verricht. (Rapport 'Windtunnelonderzoek met betrekking tot het te verwachten windklimaat op loopniveau rondom de geplande bebouwing op kavel 17 te Amsterdam', Peutz, rapportnummer WA 166-1-RA d.d. 30 november 2009). In dit onderzoek zijn twee varianten onderzocht, waarin het multipurpose gebouw 16, respectievelijk 28 meter hoog is. Ook hier is de situatie van loop- en verblijfspubliek het uitgangspunt voor het onderzoek geweest. In beide varianten is gerekend met een uitvoering, waarbij vanaf de plint een open ruimte tussen de drie gebouwen bestaat, die niet wordt afgeschermd.

De conclusies van dit rapport komen erop neer dat in de situatie met een multipurpose gebouw van 16 meter er een slecht windklimaat op het plein wordt verwacht en dat in het geval dat de hoogte van dit gebouw 28 meter bedraagt, een acceptabel tot goed klimaat kan worden verwacht. Laatstgenoemde situatie kan verder worden verbeterd met windremmende voorzieningen, zoals het plaatsen van een aantal bomen op het plein.

In de bebouwing zoals ontworpen voor kavel 17, heeft het multipurpose gebouw een hoogte van 26 meter. Voor die situatie kan op basis van bovengenoemd onderzoek worden aangenomen dat met deze bebouwing een acceptabel windklimaat kan worden bewerkstelligd. Naar aanleiding van dit resultaat is in de planregels en op de plankaart de minimum bouwhoogte voor de hoofdbebouwing op kavel 17 verhoogd naar 26 meter, bij welke hoogte in navolging van het onderzoek ook een acceptabel tot goed windklimaat wordt verwacht. Voor het geval dat het ontwerp om markttechnische of andere redenen geen een bouwhoogte van 26 meter verkrijgt, is een ontheffing van de bouwregels opgenomen, waarbij met een lagere minimum bouwhoogte van 16 meter kan worden volstaan, indien door middel van onderzoek is aangetoond dat met andere maatregelen een acceptabel windklimaat op het tussen de bebouwing gelegen plein wordt bewerkstelligd. Zo zou als alternatief met windbeperkende voorzieningen op het plein eveneens een acceptabel windklimaat kunnen worden bereikt. Voor het geval via ontheffing met dergelijke voorzieningen wordt gewerkt, is in de planregels die betrekking hebben op de bebouwing op het plein een bouwmogelijkheid voor windbeperkende voorzieningen opgenomen.

Voor het verkeersgebied tussen het multipurpose gebouw en het bijeenkomstgebouw de Ziggo Dome op de naast en buiten het plangebied gelegen kavel 17A, geldt dat dit gebied geen loop- en verblijfsgebied is. Deze weg is niet opengesteld voor voetgangers of fietsers. Dit deel van het plangebied is daarom niet verder op windaspecten onderzocht.