Plan: | Bestemmingsplan Stationsgebied CAN |
---|---|
Plannummer: | N0904BPSTD |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.N0904BPSTD-OH01 |
Het Stationsgebied wordt ontsloten via de Elzenhagensingel. Het autoverkeer gaat via de Gare du Nord (éénrichtingsweg) het gebied in, rijdt over het plein ( Kings Cross) en kan even stoppen op de "kiss & ride"-parkeerplaats en rijdt via de Termini het Stationsgebied weer uit. Zowel taxi's als auto's kunnen het station goed bereiken. Ook zullen enkele parkeergarages vanaf deze straat worden ontsloten en zal de bevoorrading en vuilafvoer plaatsvinden. In het Stationsgebied zal een 30 km/uur regime gelden.
De invulling van de bebouwing tussen het viaduct en het Stadsdeelhuis staat nog niet geheel vast. De exacte locatie van de webverbinding tussen Gare du Nord en Termini is daarom nog niet bepaald.
De belangrijkste autoverbindingen in en rond het projectgebied staan weergegeven in onderstaande figuur
Het stadsdeelhuis zal in de toekomstige situatie voor autoverkeer vanaf de westzijde via de IJdoornlaan, Elzenhagensingel en Gare du Nord bereikbaar zijn voor trouwstoeten en laad- en losverkeer. De huidige route vanaf de Waddenweg komt als gevolg van de uitbreiding van het winkelcentrum te vervallen. Het winkelcentrum wordt daarmee veel meer dan nu het domein voor de voetganger en (deels) de fietser. Het maaiveldparkeren, zoals dat nu ten westen van het stadsdeelhuis plaatsvindt, zal op termijn ook komen te vervallen. Op basis van parkeernormen zullen parkeerplaatsen voor het Stadsdeelhuis beschikbaar komen in de nieuwe (gebouwde) centrale parkeervoorzieningen.
De bevoorrading van bedrijven, voorzieningen en de stations gebeurt waar mogelijk inpandig of op binnenterreinen. Het Stationsgebied heeft echter een hoog stedelijk karakter, waarin het acceptabel is om op bepaalde aangewezen plaatsen kort laden & lossen toe te staan. Waar nodig zal dit alleen buiten de drukke uren mogen plaatsvinden (vaste tijden).