direct naar inhoud van 7.3 Resultaten onderzoeken
Plan: Bestemmingsplan Eenhoorn I
Plannummer: M1207BPSTD
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.M1207BPSTD-OH01

7.3 Resultaten onderzoeken

Voor het Eenhoorngebied zijn verschillende geluidsonderzoeken verricht. Deze zijn als bijlagen 10, 11 en 12 aan deze toelichting gevoegd. De geplande geluidgevoelige bestemmingen worden door geluid belast afkomstig van de Nobelweg/Schalk Burgerstraat, de Gooiseweg, de Wibautstraat en het spoortraject Amsterdam Centraal – Amsterdam Duivendrecht. Het plan is niet gelegen binnen een zone volgens de Wet geluidhinder van een industrieterrein of binnen de 20 Ke-zone (vliegtuiglawaai) zoals deze in de SVIR is vastgesteld.

Uit voorgaande, indicatieve onderzoeken is gebleken dat vanwege het wegverkeerslawaai, afkomstig van de Gooiseweg, de kans op de noodzaak van een of meerdere dove gevels aanwezig is. Daarnaast zijn de vanuit het gemeentelijke geluidbeleid voorgeschreven stille zijden een zeer belangrijk aandachtspunt.

In het rapport van februari 2012 worden de wettelijk kaders en de berekeningsresultaten van de geluidbelastingen ten gevolge van wegverkeers- en spoorweglawaai gepresenteerd. Tevens is onderzocht waar eventueel dove gevels noodzakelijk zijn. Uit de berekeningsresultaten is gebleken dat als gevolg van wegverkeerslawaai de voorkeursgrenswaarde (hoogst toelaatbare waarde) en op een aantal plaatsen ook de maximale ontheffingswaarden vanwege de Gooiseweg worden overschreden. De voorkeursgrenswaarde (hoogst toelaatbare waarde) voor spoorweglawaai wordt nergens overschreden.

De insteek van het bestemmingsplan is dat op het gebied van gebouwfasering een hoge mate van flexibiliteit gewenst is. Om die reden zijn kavels, vanaf de geluidbron gezien, met en zonder tussen gelegen bebouwing berekend en beoordeeld. Met tussengelegen bebouwing wordt bedoeld: een of meerdere van de ontwikkelkavels 2, 3, 4, 6, 7, 8 en het oude CASA-gebouw (zie voor de verdeling van de bouwblokken figuur 1 in paragraaf 4.2). De blokken 3, 4, 7 en 8 bevinden zich in het plangebied Eenhoorn II.

Hogere waarden
Maatregelen aan de geluidbron, in het geluidoverdrachtsgebied of aan gebouwen kunnen grote bezwaren met zich meebrengen. Het is dan mogelijk om voor de geluidgevoelige functies een hogere waarde aan te vragen voor de geluidbelasting ten gevolge van wegverkeerslawaai. Hogere waarden worden aangevraagd voor de kavels 4 en 8 in verband met het wegverkeerslawaai van de Nobelweg. Deze kavels liggen in het bestemmingsplan Eenhoorn II.
Daar waar de maximale ontheffingswaarde wordt overschreden dienen bij geluidgevoelige functies wel dove gevels of gebouwgebonden geluidschermen te worden toegepast. Van overschrijding van de maximale ontheffingswaarde is alleen sprake bij de blok 6. Dove gevels zijn voor dit blok noodzakelijk in de situatie dat er tussen de kavel en de geluidsbron (Gooiseweg) geen bebouwing aanwezig is. Het onderzoek is hierbij uitgegaan van de "worst case" scenario. Vanwege behoud van het oude Casa gebouw (aan de James Wattstraat 75) is er wel sprake van bebouwing tussen de geluidsbron en de nieuw te bouwen kavels. Door de aanwezigheid van tussengelegen bebouwing, wordt de voorkeursgrenswaarde niet overschreden en is de verplichting van dove gevels niet van toepassing. Echter, vanwege de mogelijkheid die het bestemmingsplan biedt om in het oude Casa gebouw een onderdoorgang te realiseren, is aanvullend onderzoek verricht naar de geluidbelastingen op de kavels 6, 7 en 8 en de gevolgen ten aanzien van aan te vragen hogere waarden, eventueel te realiseren stille zijden en dove gevels. Het onderzoek is als bijlage 11 aan deze toelichting gevoegd.
De onderzoeksresultaten geven aan dat enkel ter plaatse van de vierde verdieping van kavel 6 een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB plaatsvindt. De geluidbelasting bedraagt maximaal 49 dB Lden. Hiervoor kan een hogere waarde worden aangevraagd. De maximale ontheffingswaarde van 53 dB wordt niet overschreden. Op kavel 6 rust de bestemming 'Wonen- Uit te werken'. Een hogere waardenbesluit wordt aangevraagd op het moment dat het uitwerkingsplan wordt vastgesteld. Beide zullen tegelijkertijd ter visie worden gelegd.

Kavel 9 en 10
Vanwege het positieve besluit van de stadsdeelraad op het bouwplan en behoud van het oude Casa gebouw ter plaatse van kavel 9 en 10 (zoals weergegeven in het stedenbouwkundige kader) is voor deze locatie een apart onderzoek uitgevoerd (zie bijlage 12). De geluidsbelasting op de gevel is op veel plaatsen hoger dan de voorkeursgrenswaarde van de Wgh. Hierdoor moet er voldaan worden aan het Hogere Grenswaarde Beleid van de gemeente Amsterdam. Daarnaast is de geluidsbelasting aan de zuid- en zuidwestzijde van dit nieuwbouwblok meestal hoger dan de maximale ontheffingswaarde van 63 dB. De betreffende woningen mogen alleen worden gebouwd als er sprake is van dove gevels. In de bestemmingsregels is hier een regeling voor opgenomen.
De vorm van de toren maakt dat er in het ontwerp oplossingen gezocht moeten worden om de luwe zijde te realiseren. Dit kan door het toepassen van bijvoorbeeld loggia's. Of dit haalbaar is voor alle woningen hangt sterk af van de technische uitvoering en positionering van de woningen binnen de toren. Het Eenhoorngebied is een binnenstedelijke locatie nabij openbaar vervoer en nabij uitvalswegen. Vanuit de compacte stad visie is dit bij uitstek een locatie voor verdichting. In het stedenbouwkundige kader is ervoor gekozen de woningbouw grotendeels de realiseren in het middengebied dat voor het geluid afgeschermd word door de hogere bebouwing langs de Gooiseweg en de Wibautstraat. Echter gezien de ligging nabij de uitvalswegen is het onvermijdelijk dat er ook op geluidsbelaste locaties gebouwd wordt. De wijziging van het bouwplan op bouwveld 9 met het behoud van de oude Casa en wijziging naar middensegment huurwoningen is vanuit duurzaamheid en vanuit de differentiatie op de woningmarkt zeer wenselijk. Deze kwaliteitsverbetering maakt de hoge geluidsbelasting en mogelijke afwijking van de luwe zijde acceptabel.

Cumulatie
Uit de berekeningen blijkt dat de gecumuleerde geluidbelastingen afkomstig van verschillende geluidbronnen niet tot extra dove gevels of gebouwgebonden geluidschermen leiden, dan de locaties die vanuit de toets per geluidbron aan de Wet geluidhinder een dove gevel moeten hebben.