direct naar inhoud van 7.2 Toetsingskader
Plan: Bestemmingsplan Kenniskwartier Noord West
Plannummer: K1007BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.K1007BPGST-OH01

7.2 Toetsingskader

7.2.1 Algemeen

In de Wet geluidhinder zijn geluidnormen voor toelaatbare equivalente geluidniveaus opgenomen. De geluidnormen gelden voor woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen gelegen binnen de geluidzone van een (spoor)weg of industrieterrein. In de Wet geluidhinder is aangegeven dat een akoestisch onderzoek moet worden verricht bij het voorbereiden van de vaststelling en/of herziening van een bestemmingsplan voor zover die geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op gronden behorende tot een zone als bedoeld in artikel 74 van de Wet geluidhinder. Wanneer een nieuw (of gewijzigd) bestemmingsplan het mogelijk maakt geluidsgevoelige bebouwing in de geluidzone van een industrieterrein of (spoor)weg te realiseren, is een akoestisch onderzoek noodzakelijk naar de geluidbelasting van een industrieterrein of spoor(weg) op geluidsgevoelige bebouwing.

7.2.2 Wegverkeer- en spoorweggeluid

Op grond van artikel 74 en 106b van de Wet geluidhinder bevinden zich van rechtswege langs alle wegen en spoorwegen geluidzones waarbinnen de geluidbelasting vanwege de weg of spoorweg aan het gestelde in de Wet dient te worden getoetst. Dit geldt niet voor wegen:

  • die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied of;
  • waarvoor een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt.

De breedte van de geluidzone is afhankelijk van het aantal rijstroken.

Er is in het bestemmingsplan Kenniskwartier Noord West geen sprake van de aanleg van een weg en/of spoorweg waarvoor op grond van de Wet geluidhinder in het bestemmingsplan een geluidzone moet worden opgenomen.

In artikel 76 van de Wet geluidhinder is geregeld dat bij vaststelling van een bestemmingsplan de wettelijke voorkeursgrenswaarden voor de geluidsgevoelige gebouwen of terreinen in acht moeten worden genomen van de artikelen 82 (bij nieuwbouw) en 100 (in geval het bestemmingsplan voorziet in een reconstructie van een weg) van de Wet geluidhinder. Naast deze bovengenoemde buitenwaarden zijn er in de Wet geluidhinder voor gevoelige bestemmingen tevens maxima gesteld aan binnenwaarden. Toetsing daaraan vindt plaats in het kader van de aanvraag omgevingsvergunning.

Er wordt in dit bestemmingsplan voorzien in een kantoorontwikkeling. Aangezien er daarmee geen sprake is van toevoeging van geluidsgevoelige bebouwing of terreinen kan dit verder buiten beschouwing blijven.

7.2.3 Aanvaardbaar woon- en leefklimaat

Vanuit een goede ruimtelijke ordening dient gekeken te worden naar de effecten op het woon- en leefklimaat in en om het plangebied. Hierbij kunnen zich omstandigheden voordoen die het uitvoeren van een akoestisch onderzoek noodzakelijk maken. Ook als het plan geen geluidgevoelige bestemmingen mogelijk maakt of aanleg of reconstructie van een weg inhoudt. Denk bijvoorbeeld aan een bestemmingsplan dat voorziet in een uitbreiding van m2 bvo kantoren of wonen waarbij de uitbreiding leidt tot een toename van geluidbelasting (door een toename van de verkeersintensiteit op de omliggende (toegangs)wegen). Aangetoond moet worden dat er geen sprake zal zijn van een onaanvaardbare toename van de geluidsbelasting, dan wel van een overschrijding van de wettelijke geluidsniveaus.

Door realisatie van het kantorenprogramma van dit bestemmingsplan neemt het verkeer in en om het plangebied toe. Het verkeer rijdt over de Gustav Mahlerlaan naar het kantoorgebouw. Langs de Gustav Mahlerlaan ligt het VUmc. Hier tegenover staat dat het nieuwe kantoorgebouw een geluidafschermende werking heeft voor geluid dat wordt veroorzaakt door de A10. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is een akoestisch onderzoek (Geluidonderzoek verkeersaantrekkende werking, Cauberg-Huygen d.d. 30 november 2010) uitgevoerd naar de geluidbelastingen van de bestaande omgeving als gevolg van de te verwachten verkeersaantrekkende werking en de geluidafschermende werking van het nieuwe kantoorgebouw. In dit onderzoek zijn de gebouwen van ACTA en O&D van VUmc langs de Gustav Mahlerlaan betrokken. Het onderzoek toont aan dat een aanvaardbaar woon- en/of leefklimaat in de omgeving blijft gehandhaafd.