direct naar inhoud van 14.3 Luchthavenindelingsbesluit (LIB)
Plan: Bestemmingsplan Kenniskwartier Noord West
Plannummer: K1007BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.K1007BPGST-OH01

14.3 Luchthavenindelingsbesluit (LIB)

Het oorspronkelijke Luchthavenindelingbesluit Schiphol (LIB) stamt uit 2002, en is op 31 augustus 2004 gewijzigd in werking getreden. Het LIB is een Algemene Maatregel van Bestuur, die gebaseerd is op artikel 8.4 van de Wet luchtvaart.

Met het LIB wordt in kaartmateriaal een zogenaamd beperkingengebied vastgesteld. Het LIB bevat voor dat beperkingengebied regels waarbij beperkingen zijn gesteld ten aanzien van de bebouwing en het gebruik van gronden, voor zover die beperkingen noodzakelijk zijn met het oog op de veiligheid en de geluidsbelasting in verband met de nabijheid van de luchthaven.

De genoemde beperkingen betreffen:

  • 1. De bebouwing en het gebruik van gronden in verband met het externe-veiligheidsrisico vanwege het luchthavenverkeer;
  • 2. De bebouwing en het gebruik van gronden in verband met de geluidsbelasting vanwege het luchthavenverkeer;
  • 3. De maximale bouwhoogte van objecten in, op of boven de grond in verband met de veiligheid van het luchthavenverkeer;
  • 4. Bebouwing die, of een gebruik dat vogels aantrekt, in verband met de veiligheid van het luchthavenverkeer.

Bij de eerste twee van de bovengenoemde typen beperkingen zijn in ieder geval gronden aangewezen die niet gebruikt dan wel bebouwd mogen worden ten behoeve van woningen, of andere in het besluit aangewezen gebouwen.

Overigens wordt het LIB rond het jaar 2014 herzien. Ten tijde van het opstellen van het voorliggende bestemmingsplan was het nog niet duidelijk wat de gevolgen van dat toekomstige LIB zullen zijn.

In artikel 8.8 lid 1 van de Wet luchtvaart is bepaald dat onder andere bij de vaststelling van een bestemmingsplan het LIB in acht moet worden genomen.

Het voorliggende plan valt geheel binnen het beperkingengebied van het LIB. Op grond van artikel 2.2.2, eerste lid, van het LIB zijn op gronden die zijn aangewezen op de kaarten in bijlage 4 bij het besluit geen objecten toegestaan die hoger zijn dan de op de kaarten aangegeven maximale waarden.

Op onderstaande figuur is voor het plangebied aangegeven welke waarden dit zijn. De hoogtes zijn gerelateerd aan de referentiehoogte van de luchthaven: -4.00 m N.A.P. Dit betekent dat van de op de onderstaande kaart aangegeven hoogtes nog vier meter moet worden afgetrokken om te komen tot de maximaal toelaatbare hoogtes ten opzichte van N.A.P. in het projectgebied Kenniskwartier Noord West.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1007BPGST-OH01_0016.png"

Figuur 14 Uitsnede hoogtebeperkingen LIB

De maximaal toelaatbare bouwhoogte van het LIB ter plaatse van het bestemmingsplangebied loopt op van circa 59,5 meter + N.A.P. aan de westkant van het gebied tot ongeveer 60,9 meter + N.A.P. aan de oostkant van het plangebied. Dit is inclusief ondergeschikte bouwdelen als technische ruimten en technische installaties. Deze hoogtes zijn ook als maximaal toegelaten in de regels opgenomen.

maximale bouwhoogte: 59,5 meter aan de westkant van het bestemmingsvlak onder een hellingshoek van 0,9° tot 60,9 meter aan de oostkant van het bestemmingsvlak. Peil = N.A.P.

De hoogte van het bestaande maaiveld van de Gustav Mahlerlaan is circa 0,50 meter - NAP.

Het LIB vormt dan ook geen belemmering voor vaststelling en uitvoering van het bestemmingsplan.