direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Paraplubestemmingsplan Kiosken
Plannummer: E1601PBPSTD
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.E1601PBPSTD-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

Aanleiding

Over kiosken is de afgelopen tijd veel gesproken in en buiten de bestuurscommissie, zijn bezwaar- en beroepsprocedures gevoerd en is uiteindelijk door het AB verzocht om een aanpassing van de regeling van kiosken in de bestemmingsplannen van stadsdeel West.

Plangrenzen

Het plangebied omvat alle bestemmingsplannen van het stadsdeel.

Doelstelling en actueel planologisch kader

Kiosken zijn nu bij wijze van recht in de bestemmingsplannen van stadsdeel West opgenomen, waardoor sprake is van een gebonden beschikking indien de aanvraag voor een kiosk niet in strijd is met de opgenomen criteria. Daarbij is geen ruimte voor een belangenafweging, doch slechts voor een geobjectiveerde toetsing.

Het is wenselijk dat niet alleen wordt getoetst aan de opgenomen criteria, maar dat alle belangen integraal worden meegewogen. Het algemeen bestuur zocht naar de mogelijkheid om een aanvraag te kunnen weigeren, op grond van een afweging van alle belangen, waaronder in ieder geval het blijvend kunnen garanderen van een goed woon- en leefklimaat, dus ook als deze aanvraag voldoet aan de opgenomen criteria.

Omdat het Algemeen Bestuur van stadsdeel West,, indachtig de gevoerde participatietrajecten en bezwaar- en beroepsprocedures, meermaals aangegeven heeft dat per geval een locatiespecifieke belangenafweging gewenst is, werd voorgesteld om kiosken niet langer bij wijze van recht te bestemmen, maar uit de bestemmingsplannen te schrappen.

Daarmee zijn kiosken in beginsel niet langer meer toegestaan. Er kan dan alleen met toepassing van een uitgebreide Wabo-afwijkingsprocedure, een uitzondering worden gemaakt voor de specifieke locaties waar een kiosk wel wenselijk, ruimtelijk inpasbaar en aanvaardbaar is. Iedere aanvraag dient gemotiveerd te worden met een goede ruimtelijke onderbouwing en wordt integraal getoetst aan stedelijk beleid op het gebied van bijvoorbeeld horeca en detailhandel. Als onderdeel van de afwijkingsprocedure bestaat de gelegenheid om zienswijzen in te dienen tegen een voornemen om medewerking te verlenen aan de aanvraag.

Bestaande kiosken zijn uiteraard wel positief bestemd.

Op dezelfde wijze als de kiosken eerst in de bestemmingsplannen zijn opgenomen worden ze nu daaruit geschrapt, namelijk met een paraplubestemmingsplan.

Dit bestemmingsplan heeft geen invloed op de waterhuishouding, noch heeft deze stedelijke ontwikkeling invloed op de regionale behoefte.

Communicatie en participatie

Gelet op de verschillende participatietrajecten en bezwaar- en beroepsprocedures die aangaande kiosken al doorlopen zijn, wordt bij het voorontwerpbestemmingsplan niet nogmaals een participatieronde gehouden, omdat het voornemen om een paraplubestemmingsplan te maken juist het gevolg van de eerder participatie en inspraak is. Wanneer het bestemmingsplan ter inzage wordt gelegd en uiteindelijk wordt vastgesteld, wordt dit actief gecommuniceerd in een persbericht en digitale nieuwsbrief.

Procedure

Na opstelling van het voorontwerpbestemmingsplan is dit, na akkoord van het Algemeen bestuur naar de wethouder R.O. gestuurd met het verzoek akkoord te gaan met de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan. Tijdens de terinzageligging van eht ontwerpbestemmingsplan op basis van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) kon eenieder een zienswijze indienen. De zienswijzen zijn vervolgens betrokken in de besluitvorming omtrent de vaststelling door de gemeenteraad; zie daarvoor hoofdstuk 2, Uitvoerbaarheidsaspecten

Vanaf het moment dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage lag, zijn nieuwe vergunningaanvragen voor het bouwen van kiosken aangehouden. De situatie werd als het ware planologisch 'bevroren'. De aanvragen worden pas behandeld op het moment dat het nieuwe bestemmingsplan in werking is getreden en op grond daarvan afgewezen, dan wel als uitgebreide afwijking in behandeling genomen.

Hoofdstuk 2 Uitvoerbaarheidsaspecten

2.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

2.1.1 Vooroverleg artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening

Over het voorontwerp heeft conform artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening schriftelijk overleg (per e-mail) plaatsgevonden met Waternet, dat namens het waterschap AGV en namens de gemeente Amsterdam heeft aangegeven geen opmerkingen aangaande het paraplubestemmingsplan te hebben.

2.1.2 Participatie op voorontwerp

Gelet op de verschillende participatietrajecten en bezwaar- en beroepsprocedures die aangaande kiosken al doorlopen zijn, is bij het voorontwerpbestemmingsplan niet nogmaals een participatieronde gehouden, omdat het voornemen om het paraplubestemmingsplan te maken juist het gevolg van de eerder participatie en inspraak is.

2.1.3 Zienswijze op ontwerpbestemmingsplan

Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken terinzage gelegen van 16 juli 2016 tot en met 26 augustus 2016. Gedurende deze termijn is een ieder in de gelegenheid gesteld
om een zienswijzen in te dienen. Er is één zienswijzen ingediend, die gelet op de tijdige indiening in beschouwing genomen is. De zienswijze is in de Nota van beantwoording zienswijze samengevat en van een reactie voorzien. De zienswijze gaf geen aanleiding tot aanpassing van het bestemmingsplan. De Nota van beantwoording zienswijze en de zienswijze zijn geanonimiseerd in de bijlagen bij deze toelichting opgenomen.