direct naar inhoud van 8.1 Geluidhinder
Plan: Postcodegebied 1012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.A1105BPSTD-VG03

8.1 Geluidhinder

8.1.1 Wegverkeer

In en om het plangebied ligt een aantal wegen die op grond van de Wet geluidhinder een zone hebben. Het gaat om de Raadhuisstraat, Prins Hendrikkade, Martelaarsgracht, Spuistraat, Spui, Singel (tussen Spui en Koningsplein en tussen Koningsplein en Munt), Rokin, Dam, Damrak, Raadhuisstraat (tussen Nieuwezijds Voorburgwal en Singel), Paleisstraat en Mozes en Aaronstraat. Ook wegen waar een tram rijdt hebben een zone, omdat de tram geen snelheidsbeperking kent. Voor de overige wegen geldt een snelheidsbeperking van 30 km/uur. Wegen met een dergelijke verkeerssnelheid hebben volgens de Wet geluidhinder geen zone. Als een bestemmingsplan nieuwe geluidgevoelige bestemmingen, zoals wonen, in een zone van een weg mogelijk maakt is toetsing aan geluidsnormen van de Wet geluidhinder noodzakelijk.

De normstelling in de Wet geluidhinder bestaat uit een voorkeursgrenswaarde en een maximale toelaatbare geluidswaarde. Voor wegverkeerslawaai zijn deze 48 respectievelijk 63 dB. Als de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden en geluidsreducerende maatregelen redelijkerwijs niet of onvoldoende mogelijk zijn, kan het dagelijks bestuur van het stadsdeel hogere grenswaarden vaststellen. In het Bouwbesluit is opgenomen dat nieuwe woningen moeten worden geïsoleerd tot een binnenwaarde van 33 dB.

De bebouwing in het plangebied heeft diverse bestemmingen waarbinnen het mogelijk is nieuwe woningen te realiseren. Ten behoeve van de nieuwe woningen is akoestisch onderzoek verricht (“Akoestisch onderzoek bestemmingsplan Postcodegebied 1012, Tauw, 25 februari 2013) Hiertoe is eerst een inventarisatie gemaakt van:

  • de ligging van de zones;
  • de bestemming van de panden (wonen is binnen de bestemming mogelijk);
  • de huidige functie van de panden (alleen de panden waarin nu een andere functie dan wonen is gehuisvest).

Het akoestisch onderzoek laat zien dat de geluidsbelasting op een aantal gevels hoger ligt dan de voorkeursgrenswaarde, maar beneden de maximaal toelaatbare waarde (48 respectievelijk 63 dB). Dit betreft gevels van panden aan de Prins Hendrikkade, de Geldersekade, het Singel, het Damrak, het Rokin, de Nieuwezijds Voorburgwal, Raadhuisstraat en de Paleisstraat, inclusief delen van zijstraten. Om in deze straten nieuwe woningen te kunnen realiseren moeten hogere grenswaarden worden vastgesteld.

Het akoestisch onderzoek toont ook aan dat aan de Spuistraat, het Singel (tussen Spui en Munt) en delen van de Nieuwezijds Voorburgwal de geluidsbelasting zelfs zo hoog is dat de maximaal toelaatbare grenswaarde van 63 dB wordt overschreden. Dit betekent dat hier alleen nieuwe woningen kunnen worden gerealiseerd met toepassing van een dove gevel (gevel zonder te openen delen). Deze voorwaarde is in de regels van het bestemmingsplan vastgelegd. Dit kan alleen als de woningen ook kunnen beschikken over een zogenaamde 'stille zijde': een zijde van het gebouw waar de geluidsbelasting lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Dit is in het bestemmingsplan in de planregels opgenomen. In een gesloten bouwblok, waar de meeste panden onderdeel van zijn, behoort een stille zijde vrijwel altijd tot de mogelijkheden.

8.1.2 Spoorwegverkeer

Een klein deel van het plangebied bevindt zich binnen de geluidzone van het spoortraject Amsterdam Centraal – Sloterdijk of Amsterdam Centraal – Muiderpoort. De normstelling in de Wet geluidhinder bestaat uit een voorkeursgrenswaarde en een maximale toelaatbare geluidswaarde. Voor railverkeerslawaai zijn deze waarden 55 respectievelijk 68 dB. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde alleen aan de noordzijde van het plangebied wordt overschreden (Prins Hendrikkade en een deel van Singel en Geldersekade) maar onder de maximaal toelaatbare waarde blijft.

In het plangebied 'Postcodegebied 1012' gaat het om ongeveer 450 panden waarin, na vaststelling van hogere waarden, mogelijk woningen gerealiseerd kunnen worden.