direct naar inhoud van 7.1 Geluidhinder
Plan: Oostelijke binnenstad
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.A0902BPSTD-OH01

7.1 Geluidhinder

7.1.1 Wegverkeer

In en om het plangebied ligt een aantal wegen die op grond van de Wet geluidhinder een zone hebben. Het gaat om de Prins Hendrikkade, Anne Frankstraat, Plantage Parklaan, Plantage Middenlaan, Plantage Kerklaan, Weesperstraat, Sarphatistraat, Korte
's Gravesandestraat, Alexanderplein, Zeeburgerstraat, de Eilandenboulevard en de Mauritskade. Voor de overige wegen geldt een snelheidsbeperking van 30 km/uur. Wegen met een dergelijke verkeerssnelheid hebben volgens de Wet geluidhinder geen zone. Als een bestemmingsplan nieuwe geluidgevoelige bestemmingen, zoals wonen, in een zone van een weg mogelijk maakt is toetsing aan geluidsnormen van de Wet geluidhinder noodzakelijk.

De normstelling in de Wet geluidhinder bestaat uit een vookeursgrenswaarde en een maximale toelaatbare geluidsbelasting. Voor wegverkeerslawaai zijn deze 48 resp. 63 dB. Als de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden en geluidsreducerende maatregelen redelijkerwijs niet of onvoldoende mogelijk zijn, kan het dagelijks bestuur van het stadsdeel hogere grenswaarden vaststellen. In het Bouwbesluit is opgenomen dat nieuwe woningen moeten worden geïsoleerd tot een binnenwaarde van 33 dB.

De bebouwing in het plangebied heeft de bestemmingen 'Bedrijf-1', Bedrijf-2', 'Bedrijf-3', 'Gemengd-1', 'Gemengd-2', 'Maatschappelijk-1', 'Maatschappelijk-2', 'Cultuur en ontspanning-1', 'Cultuur en ontspanning-2' of 'Wonen-1 en -2'. Binnen de bestemming 'Gemengd-1', 'Wonen-1' en 'Maatschappelijk-2' is het mogelijk nieuwe woningen te realiseren. Binnen de andere bestemmingen is de functie wonen niet toegestaan. Ten behoeve van de nieuwe woningen is akoestisch onderzoek verricht naar de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeerslawaai. Het akoestisch rapport ("Bestemmingsplan Oostelijke Binnenstad, Akoestisch onderzoek verkeerslawaai", maart 2010) is als bijlage 5 bij de toelichting gevoegd.

De resultaten van het onderzoek geven weer dat voor een groot aantal panden de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. Aan de Plantage Middenlaan wordt de maximaal toelaatbare geluidsbelasting van 63 dB overschreden. In de gegeven situaties zijn voor het wegverkeerslawaai verdere geluidsreducerende voorzieningen beperkt mogelijk. Bij de laatste vernieuwingen van het wegdek van de wegen in het plangebied is geen geluidsreducerend asfalt toegepast. Ook voor toekomstige vernieuwing is daar op dit moment geen sprake van. Plaatsing van schermen langs wegen is in deze stedelijke situatie niet gewenst en niet haalbaar. Voor het wegverkeerslawaai is het vaststellen van hogere waarden noodzakelijk. Aan de Plantage Middenlaan is het realiseren van nieuwe woningen alleen mogelijk na toepassing van dove gevels. Deze voorwaarde is in de regels van het bestemmingsplan opgenomen. Woningen met een dove gevel moeten minimaal één geluidsluwe gevel hebben. Een geluidsluwe gevel is een gevel met een geluidsbelasting lager dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De panden aan de Plantage Middenlaan liggen allemaal in gesloten bouwblokken. Het realiseren van een geluidsluwe gevel behoort hier tot de mogelijkheden.

7.1.2 Industrie

De vestigingen van het NUON, scheepswerf Koning William en scheepswerf 't-Kromhout zijn bedrijven als bedoeld in art. 2.4 van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit (Staatsblad 1993, nr. 50). Rondom deze inrichtingen is een zone vastgesteld waarbuiten geen hogere geluidsbelasting vanwege deze inrichtingen mag optreden dan 50 dB(A) etmaalwaarde.