direct naar inhoud van 5.3 Kantoren
Plan: Oostelijke binnenstad
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.A0902BPSTD-OH01

5.3 Kantoren

5.3.1 Algemeen

Een kantoor is een gebouw dat dient voor de uitoefening van administratieve werkzaamheden alsmede voor vergader- en congresruimte. De kantorensector bestaat uit:

  • zakelijke dienstverlening (advocatenbureau's, reclame, ict ,etc.)
  • financiĆ«le dienstverlening ( banken en verzekeringswezen, etc.)
  • overige dienstverlening (semi-overheid, non-profit, makelaardij, etc.)

Een verhaal apart is de creatieve sector. Deze is niet in te delen in een hoofdfunctie. Het kan gaan om creatieve kantoren, creatieve bedrijven, culturele instellingen en bedrijven (podiumkunsten, scheppende kunsten, musea, galeries, etc.). De meeste werkgelegenheid in de creatieve sector zit bij kantoren.

5.3.2 Ontwikkeling

De Weesperbuurt/Plantagebuurt heeft bijna 10.000 werkzame personen. Van deze 10.000 zijn er ongeveer 3360 werkzaam bij kantoren. Het aantal kantoorvestigingen in deze buurt bedraagt ongeveer 841. Zowel de werkgelegenheid als het aantal kantoorvestigingen is ten opzichte van tien jaar geleden toegenomen. Dit wordt mede veroorzaakt door de vestiging van meerdere overheids/non-profitinstellingen langs de Weesperstraat.

De Kadijken en het Entrepotdok heeft als buurt relatief weinig werkzame personen. Van deze werkzame personen zijn ongeveer 2500 mensen werkzaam in de kantorensector.

In de binnenstad zijn de afgelopen jaren niet-woonpanden vaak omgezet in appartementen. De gunstige prijsontwikkeling van (dure) appartementen in verhouding tot die van kantoren is hier debet aan. Het blijkt in veel gevallen winstgevend te zijn om kantoren en andere niet-woonfuncties om te zetten in appartementen, omdat de afzetrisico's voor appartementen lager worden geschat dan die voor kantoren. Dit wil echter niet zeggen dat de verhuur als kantoorpand (al dan niet na renovatie) niet rendabel is. Bij het omzetten van niet-woonfuncties in woonappartementen is doorgaans sprake van splitsing en verkoop aan meerdere, verschillende eigenaren. Bij grote panden gaat het dan om een groot aantal nieuwe eigenaren in het gehele pand. Vestiging op termijn van een groter kantoor of een andere, meer grootschalige werkfunctie wordt hiermee vrijwel onmogelijk gemaakt. Bij omzetting van een kantoor in een andere niet-woonfunctie (bijvoorbeeld een culturele voorziening, onderwijs of -mits passend in het hotelbeleid- een hotel) blijft splitsing van het eigendom achterwege. Een eventuele toekomstige omzetting in een andere grote werkfunctie blijft daarmee wel mogelijk.

5.3.3 Uitgangspunten

Het beleid is gericht op handhaving van de functiemenging en versterking van de centrumpositie van de binnenstad als het belangrijkste werkgebied in Amsterdam. Bij de afweging tussen woon- en werkfuncties in het geval van nieuwbouw en herbestemming wordt een sterker accent gelegd op het behoud en de bevordering van de werkfunctie en het economisch functioneren van de binnenstad.

Daarom is het beleidsuitgangspunt om in de binnenstad kantoorfuncties, maar ook andere niet-woonfuncties, met een bruto vloeroppervlak van meer dan 1.000 m2 te beschermen tegen omzetting naar wonen. Deze panden en combinaties van panden met een bruto vloeroppervlak groter dan 1.000 m2 en waarin geen zelfstandige woningen zijn gevestigd, mogen niet worden omgezet naar woningen. Dit is gebaseerd op basis van het huidige gebouw en het bruto vloeroppervlak. Voor deze panden geldt de bestemming 'Gemengd-2'. Overigens moet bij een nieuwe invulling van deze grote leegstaande of leegkomende kantoor- en niet-woonpanden niet uitsluitend worden gedacht aan grootschalige werkfuncties. Nieuwe invulling in de vorm van kantoor- en/of bedrijfsverzamelgebouwen behoort eveneens tot de mogelijkheden. Een dergelijke invulling past bovendien bij de algemene ontwikkelingen van schaalverkleining in kantoren en bedrijven.