Plan: | Bestemmingsplan Eerste Partiele Herziening Stationseiland-Fietsflat |
---|---|
Plannummer: | A0901BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.A0901BPGST-OH01 |
In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient bij het opstellen van een bestemmingsplan uit oogpunt van de bescherming van de volksgezondheid rekening te worden gehouden met luchtkwaliteit. Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door:
Vanuit een oogpunt van goede ruimtelijke ordening kunnen belemmeringen bestaan om een project te realiseren op een locatie waar de luchtkwaliteit slecht is. Ook een verslechtering van de luchtkwaliteit op bestaande locaties kan bezwaarlijk zijn.
De fietsflat is bedoeld als stalling voor fietsen, dus deze zal geen extra gemotoriseerd verkeer aantrekken. Het ligt zelfs in de rede, dat de fietsflat in combinatie met de nabijheid van het Centraal Station leidt tot minder gemotoriseerd verkeer van en naar Amsterdam. Gezien het bovenstaande is het aannemelijk (in de zin van artikel 5.16 lid 1 sub b) dat de luchtkwaliteit door het voorliggende plan gelijk blijft, of mogelijk zelfs verbetert.Om deze reden is er verder geen kwantitatief luchtkwaliteitsonderzoek uitgevoerd.
Overigens is het gebied waar de fietsflat is gesitueerd, het gebied waar de minste verkeersbewegingen plaatsvinden. Aan de oostzijde van het stationsgebied is op dit moment het busstation gevestigd en hier zijn derhalve de meeste verkeersbewegingen. De Fietsflat is aan de westzijde van het Stationseiland gesitueerd.
Het voorliggende plan zal ervoor zorgen dat de luchtkwaliteit in en rondom het plangebied gelijk blijft, of mogelijk zelfs verbetert. Daarmee wordt voldaan aan het bepaalde in de Wet milieubeheer. Tevens wordt voldaan aan het criterium van een "goede ruimtelijke ordening".