direct naar inhoud van 5.1 Algemeen
Plan: Bestemmingsplan Eerste Partiele Herziening Stationseiland-Fietsflat
Plannummer: A0901BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.A0901BPGST-OH01

5.1 Algemeen

Bij externe veiligheid gaat het om het binnen aanvaardbare grenzen houden van risico's bij de productie, opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen. Bij externe veiligheid wordt onderscheid gemaakt tussen het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR).

Het PR is de kans per jaar dat een persoon op een bepaalde plaats overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen, indien hij een jaar onafgebroken en onbeschermd op die plaats zou verblijven. Het PR wordt weergegeven met een lijn, de maatgevende 10-6 contour rondom een inrichting of langs een vervoersas. Het GR wordt per kilometer berekend en drukt de kans per jaar uit dat een groep mensen van bijvoorbeeld 10, 100 of 1000 personen overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen. Het GR is geen norm maar is een oriƫntatiewaarde die door het bevoegd gezag gemotiveerd mag worden overschreden.

Het terrein valt binnen de risicocontouren van de spoorweg en van de vaarweg over het IJ. Het Plaatsgebonden- en het Groepsrisico dienen dus in de besluitvorming te worden betrokken. Uit eerdere onderzoeken in vergelijkbare situaties zoals die ten behoeve van Buiksloterham (AVIV 05875, 7 december 2005) en Oosterdokseiland (AVIV 091569, 26 juni 2009) blijkt dat voor zowel de huidige bebouwing als de toekomstige bebouwing in die gebieden, er geen Plaatsgebonden risico is en dat het Groepsrisico tengevolge van het transport over water zeer ver, en tengevolge van het transport over het spoor ruim, onder de oriƫntatiewaarde ligt. Deze uitkomsten zijn zeker ook van toepassing op de Fietsflat, aangezien de Fietsflat gunstiger ligt ten opzichte van de vaarweg en de spoorweg .

Daarnaast is het zeker dat de Fietsflat zal geen invloed hebben op het de hoogte van het Groepsrisico. Dat komt omdat de mensen (ca. 1500) die dagelijks gebruik maken van de fietsenstalling er maar kort verblijven, hooguit vijf minuten per dag. In vergelijking bijvoorbeeld met kantoren en woningen, waar mensen een groot deel van de dag verblijven, is de aanwezigheidsduur van mensen in de Fietsflat vrijwel nihil en draagt daardoor niet bij aan het Groepsrisico. Het aantal aanwezigen in de Fietsflat is (veel) minder dan 1 promille van het totaal aantal aanwezigen in het IBIS hotel, het daarnaast gelegen kantoorgebouw en het Centraal station.