direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Bestemmingsplan Eerste Partiele Herziening Stationseiland-Fietsflat
Plannummer: A0901BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.A0901BPGST-OH01

3.3 Gemeentelijk beleid

Structuurplan Amsterdam 2003-2010

Het vigerende Amsterdamse structuurplan "Kiezen voor stedelijkheid" is op 16 april 2003 door de gemeenteraad vastgesteld en heeft de status van een streekplanuitwerking van het streekplan Noord-Holland zuid. Het structuurplan beschrijft de ruimtelijke ontwikkelingen voor het Amsterdamse grondgebied tot 2010.

In dit plan wordt het stationsgebied aangewezen als grootstedelijk kerngebied, met aanduiding "station eerste orde". De grootstedelijke kerngebieden liggen rond knooppunten van openbaar vervoer, op enige afstand van de binnenstad, en zijn bestemd voor de vestiging van grootstedelijke voorzieningen met een (inter)nationale uitstraling, in combinatie met hoogwaardige kantoren en metropolitaanse woonvormen in een hoge dichtheid. Zowel bereikbaarheid ín de stad als bereikbaarheid ván de stad spelen een belangrijke rol. Bereikbaarheid, intensivering en ontwikkeling van centrummilieus zijn nauw met elkaar verbonden. Door juist goed bereikbare zones en knooppunten te ontwikkelen wordt die bereikbaarheid optimaal benut. Het aandeel van het openbaar vervoer in combinatie met de fiets kan daarmee worden verhoogd.

Bestemmingsplan "Stationseiland".

De fietsflat is opgenomen in het bestemmingsplan Stationseiland. Dit bestemmingsplan is vastgesteld op 15 mei 2003 en door Gedeputeerde Staten goedgekeurd op 16 december 2003. De fietsflat heeft in dit bestemmingsplan de bestemming voorlopige bestemming "Fietsflat". In het vigerende bestemmingsplan is aangegeven dat de voorlopige bestemming "Fietsflat" per 31 december 2009 komt te vervallen.