Plan: | Bestemmingsplan Eerste Partiele Herziening Stationseiland-Fietsflat |
---|---|
Plannummer: | A0901BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.A0901BPGST-OH01 |
Het voorliggende bestemmingsplan behelst de 1e partiƫle herziening van het Bestemmingsplan "Stationseiland". Het bestemmingsplan "Stationseiland" is vastgesteld door de gemeenteraad op 28 mei 2003. Reden voor de partiele herziening is dat de vigerende planologisch-juridische regeling met betrekking tot de bestemming "Fietsflat" in dit bestemmingsplan niet meer actueel is. In het vigerende bestemmingsplan is aangegeven dat de voorlopige bestemming "Fietsflat" per 31 december 2009 expireert. Besloten is om het bestemmingsplan "Stationseiland" conform 3.1 Wro op dit betreffende punt te herzien.
Ter verbetering van de inrichting van het plein en het verbeteren van het openbaar vervoer van en naar het CS van Amsterdam is men bezig met vele werkzaamheden in en rondom het Centraal Station van Amsterdam. Dit heeft geleid tot het oprichten van allerlei tijdelijke bouwwerken voor bestaande winkeliers en andere voorzieningen.
De fietsflat is opgericht om tijdelijk te voorzien in parkeervoorziening voor fietsen. De fietsflat biedt ruimte aan 2500 fietsen.
In de definitieve inrichting zullen 10.000 fietsparkeerplekken gerealiseerd worden op het Stationseiland. Op dat moment is de fietsflat als tijdelijke voorziening niet meer nodig.
Echter gezien de complexiteit van en de hoeveelheid werkzaamheden in en rondom het stationsgebied, heeft de voortgang van deze werkzaamheden vertraging opgelopen, waardoor de fietsflat de komende tijd noodzakelijk blijft om in de behoefte aan fietsparkeren te voorzien.
Op grond van de oude Wet op de Ruimtelijke Ordening en de nieuwe Wet ruimtelijke ordening heeft een een tijdelijke bestemming een maximale termijn van 5 jaar. Dit geldt ook van een tijdelijke bouwvergunning, waarbij geen mogelijkheid is tot verlenging van de gestelde termijn.
Omdat de behoefte voor de fietsflat nog steeds aanwezig is, kan de aanwezigheid van het object alleen gecontinueerd worden door een permanente bestemming toe te kennen. Echter, de fietsflat blijft feitelijk een tijdelijke voorziening, die verwijderd wordt op het moment dat de (ondergrondse) parkeervoorzieningen op het stationseiland zijn gerealiseerd. Op dat moment is de behoefte waarin de fietsflat voorziet niet meer aanwezig en kan de bestemming gewijzigd worden in de bestemming "Water", middels een herzieningsplan.
Relatie met bestemmingsplan Stationseiland
De onderhavige partiƫle herziening is bedoeld om de fietsflat in zijn huidige vorm te continueren totdat nieuwe definitieve bewaakte en onbewaakte fietsenstallingen zijn gerealiseerd. Hiervoor is een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan Stationseiland noodzakelijk. Het gaat om het continueren van de bestaande regeling en het aanpassen van enkele standaard bestemmingsplan onderdelen aan de nieuwe Wro en Bro, zoals het overgangsrecht en de antidubbeltelbepaling. In de onderhavige herziening wordt aangegeven op welke punten de regeling wordt gecontinueerd en gewijzigd.