direct naar inhoud van 4.1 Verkeer en vervoer
Plan: 1e Herziening Amsterdamse Bos A9 - Fokkerweg
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0362.04A-VO01

4.1 Verkeer en vervoer

De Burgemeester Colijnweg gaat zijn doorgaande verbinding met de draaibrug verliezen. De weg bestaat in de nieuwe situatie uit twee gedeelten. Het meest westelijke gedeelte, vanaf de Schipholdraaibrug, vormt een nieuwe, directe, aansluiting naar de A9. Het wordt daarmee dus onmogelijk om vanaf de schipholdraaibrug rechtstreeks Amstelveen te benaderen.

Verkeer dat Amstelveen wil bereiken vanuit het westen kan de Bosrandweg nemen, waarna vanaf de Bosrandweg via de Nieuwe Meerlaan en de Burgemeester Colijnweg Amstelveen bereikt kan worden.

De Nieuwe Meerlaan zal geschikt gemaakt worden als de busroute Schiphol-Oost – Amstelveen. Het lokale doorgaande verkeer (oost west) kan ook van deze route gebruik maken. Dit betekent dat de Nieuwe Meerlaan dus niet voorzien zal worden van bussluizen of obstakels om verkeer te weren.

Het bestemmingsverkeer (voor de woningen, de Schipholdraaibrug en het opslagterrein van het Amsterdamse Bos), kan het gebied tussen de A9 en Burgemeester Colijnweg via de Bosrandbrug en de Nieuwe Meerlaan bereiken. De Burgemeester Colijnweg tot de grens van de bebouwde kom van Amstelveen en de Nieuwe Meerlaan krijgen een regime van 60km/h. Hiermee wordt het duidelijk dat de Nieuwe Meerlaan geen standaard doorgaande verbinding is. Deze doorgang wordt in stand gehouden om Amstelveen in ieder geval via de Colijnweg bereikbaar te houden. Ook zal de route Nieuwe Meerlaan - Burgemeester colijnweg gaan fungeren als route voor het openbaar vervoer. Daarom wordt er, voor de bus, ook een bypass aangelegd bij de rotonde op de Bosrandweg.

Het kruispunt van de Bosrandweg met de Fokkerweg wordt aangepast. Er komt een fly-over voor het doorgaande verkeer vanuit het zuiden. Verkeer vanaf de Bosrandweg zal soepeler kunnen in- en uitstromen op- en van de Fokkerweg/Schipholdijk dan nu het geval is.

Het verkeer vanuit Amstelveen-Noord (ten noorden van de A9) rijdt richting Schiphol (en vice versa) via de A9. Het verkeer vanuit Amstelveen-Zuid (en vice versa) riidt via de Bosrandweg en de Bosrandbrug.

De nieuwe toerit tot de A9 wordt voorzien van een toeritdoseerinstallatie, om de doorstroming op de A9 te bevorderen.

Fietsverkeer kan de nieuwe oprit naar de A9 door middel van een onderdoorgang (nieuw aan te leggen fietstunnel) kruisen.

De kaart op de volgende pagina maakt duidelijk hoe de nieuwe verkeerssituatie zal worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0362.04A-VO01_0002.jpg"