direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding en doelstelling
Plan: 1e Herziening Amsterdamse Bos A9 - Fokkerweg
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0362.04A-VO01

1.1 Aanleiding en doelstelling

De N201 is één van de drukste provinciale wegen in Nederland. De infrastructurele ontwikkeling van de weg loopt ver achter op de economische ontwikkeling van de regio: de toenemende drukte op de N201, veroorzaakt door woon-, werk- en transportverkeer, veroorzaakt steeds meer problemen op het gebied van veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid

Om de veiligheid en leefbaarheid in de gemeenten Haarlemmermeer, Aalsmeer, Amstelveen, Uithoorn en de Ronde Venen en de bereikbaarheid van ondermeer de luchthaven Schiphol en Flora Holland (VBA) te verbeteren is verlegging van de N201 gewenst. Een gedeeltelijke verbreding van het huidig tracé (tussen de Aalsmeerderbrug en de A4) en verlegging van de N201 om de kernen van Aalsmeer en Uithoorn zijn onder andere noodzakelijk om de groei van het wegverkeer in goede banen te leiden.

De aansluiting van de Fokkerweg / Schipholdijk op de A9 wordt verbeterd. Dit gebeurt door extra rijstroken aan te leggen op de wegvakken van de Schipholdijk tussen de Bosrandbrug en Schipholdraaibrug (Burgemeester Colijnweg). Daarnaast wordt een aparte rijstrook aangelegd, die in oostelijke richting aansluit op de A9. Voor deze aansluiting wordt een nieuwe oprit gemaakt tussen de Ringvaart en het huidige benzineverkooppunt. De aansluiting vormt een ongelijkvloerse kruising met de Bosrandweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0362.04A-VO01_0001.png"

De doorstroming richting de A9 zal verbeteren. Haarlemmermeer krijgt een soepele aansluiting op het hoofdwegennet en de bedrijventerreinen rondom Schiphol krijgen een goede ontsluiting. Daarnaast krijgt het verkeer vanaf de Flora Holland een eenvoudige rechtstreekse verbinding met de A9. Een aantal nieuw te realiseren bedrijventerreinen rond de nieuwe N201 zullen ook gebruik maken van de nieuwe aansluiting naar de A9. Naar verwachting zullen de uitvoeringswerkzaamheden plaatsvinden van het vierde kwartaal 2009 tot en met het vierde kwartaal 2011.

De huidige busroute via de Schipholdraaibrug komt te vervallen. De bussen zullen in de toekomstige situatie via de Bosrandbrug en de route door het Amsterdamse Bos naar de Burgemeester Colijnweg rijden en vice versa. Deze route zal daarop worden aangepast.

Het plan is op onderdelen strijdig met het vigerende bestemmingsplan. Met dit bestemmingsplan wordt deze strijdigheid opgeheven.

Voor het gedeelte van het project dat op grondgebied van de gemeente Haarlemmermeer gesitueerd is, is op 18 juni 2009 vrijstelling van de vigerende bestemmingsplannen met toepassing van artikel 19 WRO verleend.