direct naar inhoud van 4.3 Geluid
Plan: Herenweg 117
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0361.BP00018-0305

4.3 Geluid

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs wegen geluidzones, waarbinnen bij nieuwe ontwikkelingen onderzoek moet worden gedaan naar de geluidbelasting. De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai voor nieuwe geluidgevoelige bestemmingen is 48 dB. Bij een hogere geluidsbelasting hebben B&W de bevoegdheid een ontheffing voor een hogere waarde te verlenen. Ontheffing in binnenstedelijk gebied is mogelijk tot 63 dB. Een eventuele ontheffing voor een hogere grenswaarde dient voor de vaststelling van het bestemmingsplan te zijn verleend.

Verder dient aangetoond te worden dat voldaan kan worden aan de, in het Bouwbesluit 2003, gestelde eisen met betrekking tot de minimaal noodzakelijke geluidwering van de gevels van geluidgevoelige vertrekken.

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd door de Schreuder Groep ('Akoestisch onderzoek, wegverkeerslawaai en geluidwering van de gevels, Herenweg 117 te Alkmaar' d.d. 11 juni 2009). Doel van het onderzoek was inzicht te verkrijgen in de te verwachten geluidbelasting op de gevels en de benodigde geluidwering van de gevels van de 2 nieuw te bouwen woningen. Bij de rekenmethode is rekening gehouden met het gestelde in hoofdstuk VIIIA, afdeling 2, artikel 110d tot en met 110i van de Wet geluidhinder (wijze waarop een akoestisch onderzoek dient te worden uitgevoerd) , Hoofdstuk 3 en bijlage III van het reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 (meet- en berekeningsvoorschriften) alsmede bijlage I van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 (regels waaraan akoestisch rapport moet voldoen). De bepaling van de geluidwering van scheidingsconstructies heeft plaatsgevonden op basis van de Nederlandse norm NEN 5077.

Volgens de geluidberekeningen bedraagt de toetsingswaarde vanwege de Nollenweg (N508) maximaal 51 dB(lden) voor de vervangende nieuwbouw en 50 dB (Lden) voor de nieuwbouw. De geluidsbelasting is hiermee respectievelijk 3 dB en 2 dB hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (Lden). De maximale ontheffingswaarde bedraagt bij vervangende nieuwbouw 63 dB (Lden) en bij nieuwbouw 53 dB (Lden). Als gevolg hiervan dient door de gemeente Alkmaar voor de woningen een hogere grenswaarde te worden verleend. De geluidsbelasting vanwege de Herenweg (verbinding tussen N508 en Beverkoog) bedraagt maximaal 47 dB (Lden) en komt daarmee niet uit boven de voorkeursgrenswaarde. Dit geldt ook voor de geluidsbelasting als gevolg van de Herenweg zelf (45 dB(Lden)).

In het kader van de noodzaak tot het verlenen van ontheffing is onderzocht welke maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting terug te brengen. Mogelijke maatregelen zijn de vervanging van het asfalt op de N508 door geluidreducerend asfalt (dunne deklaag en SMA 08) en de uitvoering van de achtergevel, voorgevel en linker zijgevel van de woningen als 'dove gevel'. De plaatsing van een geluidsscherm staat qua kosten niet in verhouding staat tot het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen aan de gevels van beide woningen en is bovendien stedenbouwkundig niet gewenst. Om aan de normen van het Bouwbesluit 2003 (ten aanzien van het binnenniveau) te kunnen voldoen zijn voorstellen gedaan met betrekking tot de specifieke bouwkundige voorzieningen aan de gevels van de woningen.

De geluidsbelasting op de buitenruimte zal na het plaatsen van een geluidscherm van 2 meter hoog op de zuidelijke, westelijke en oostelijke erfgrens niet meer bedragen dan 49 dB(Lden). Hiermee wordt voldaan aan het gestelde in het Geluidbeleid van de gemeente Alkmaar t.a.v. het geluidniveau ter plaatse van de buitenruimte .