Plan: | Voskuilerweg 58 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | wijzigingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0351.WPVoskuilerweg58-vg01 |
behorende bij het Voskuilerweg 58
Aan de Voskuilerweg 58 in Woudenberg is een intensieve veehouderij aanwezig waar melkvee en vleesvarkens gehouden worden. De eigenaar wil een nieuwe loods voor het agrarische bedrijf realiseren. De nieuwe loods, die zal dienen als werktuigenberging, is buiten het bouwvlak geprojecteerd, aangezien binnen het bouwvlak geen ruimte meer is. Om die reden is een vormwijziging van het bouwvlak noodzakelijk voor de realisatie van de nieuwe loods. Voor dit voornemen is een principeverzoek ingediend bij de gemeente Woudenberg. De gemeente heeft aangegeven in principe medewerking te verlenen aan het initiatief. Daarvoor is dit wijzigingsplan opgesteld.
Het perceel Voskuilerweg 58 is gelegen in het noordelijke buitengebied van Woudenberg. Het perceel is op circa 4 km ten noordoosten van de dorpskern van Woudenberg gelegen. Ten zuiden van het perceel is het dorp Scherpenzeel gelegen. Kadastraal is het perceel bekend als gemeente Woudenberg, sectie A, nummers 1321, 1323, 1401, 1422, 1440, 1441, 1443 en 1563.
Ligging in de omgeving
Het plangebied van dit wijzigingsplan wordt alleen gevormd door het genoemde perceel, voor zover het gaat om het (gewijzigde) agrarische bouwvlak en het deel van het bouwvlak dat vervalt.
Voor het plangebied geldt het bestemmingsplan 'Buitengebied 2010', in combinatie met de reparatieherziening 'Buitengebied 2013'. Het bestemmingsplan 'Buitengebied 2010 is vastgesteld door de gemeenteraad op 23 september 2010. Het bestemmingsplan 'Buitengebied 2013 (herziening)' is vastgesteld door de gemeenteraad op 27 juni 2013.
Voor het plangebied geldt de bestemming 'Agrarisch', met de nadere functieaanduiding 'intensieve veehouderij'. Middels een bouwvlak is voorzien in aan agrarisch bouwperceel. Middels de maatvoeringsaanduiding 'maximum aantal wooneenheden' is voorzien in twee bedrijfswoningen.
Voor een klein deel in de noordoostelijke hoek van het plangebied geldt de bestemming 'Waarde - Archeologie 2'. Hiermee zijn deze gronden mede bestemd voor de bescherming en veiligstelling van te verwachten archeologische waarden. Tot slot is nog de gebiedsaanduiding 'reconstructiewetzone - verwevingsgebied opgenomen.
Het voornemen is om een nieuwe loods voor het agrarische bedrijf te realiseren. In het huidige bouwvlak is hier geen praktische ruimte meer voor. De loods is daarom buiten het bestaande bouwvlak gepland. Het bestemmingsplan voorziet niet in bedrijfsgebouwen buiten het bouwvlak.
In het bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor de vormverandering van een bouwvlak ten behoeve van een intensieve veehouderij. Deze wijzigingsbevoegdheid is toereikend om te voorzien in de nieuwe loods. Met deze bevoegdheid kunnen nu ongebruikte delen van het bouwperceel worden ‘verschoven’ naar de locatie van de nieuwe loods. In hoofdstuk 4 wordt op de bij de wijzigingsbevoegdheid horende voorwaarden ingegaan.
Uitsnede plankaart met het plangebied globaal in rood omkaderd
Deze toelichting vangt in hoofdstuk 2 aan met een beschrijving van het initiatief. In het daarop volgende hoofdstuk wordt stilgestaan bij het relevante beleidskader. In hoofdstuk 4 vindt de toetsing aan de voorwaarden van de wijzigingsbevoegdheden plaats. Vervolgens wordt in hoofdstuk 5 de uitvoerbaarheid aangetoond en wordt ingegaan op enkele, andere planologische aspecten. In hoofdstuk 6 wordt de juridische planopzet toegelicht. Afsluitend zijn de resultaten van inspraak en overleg opgenomen.
Het plangebied is gelegen in het Woudenbergse buitengebied tussen de kernen van Woudenberg en Scherpenzeel. Het plangebied is op ongeveer 4 km ten noordoosten van de kern van Woudenberg gelegen en ongeveer 2 km ten noordwesten van de kern van Scherpenzeel. Het landschap is voornamelijk te typeren als slagenlandschap. Dit is een vrij grootschalig landschap met een regelmatige rechthoekige verkaveling en rechte wegen. Het landschap heeft een open karakter. Beplanting is voornamelijk aanwezig langs de wegen en rond de erven. Het grondgebruik is overwegend agrarisch. De agrarische erven staan verspreid in het landschap.
Luchtfoto omgeving met het plangebied globaal in rood omkaderd
Het plangebied is op circa 150 meter ten oosten van de Voskuilerweg gelegen, midden in het open agrarische landschap. De Voskuilerweg is een relatief lange erftoegangsweg die in het zuiden aansluit op de provinciale weg tussen Woudenberg en Scherpenzeel, de N224. De Voskuilerweg 58 heeft een relatief lange inrit vanaf de Voskuilerweg. Langs de Voskuilerweg zijn enkele andere agrarische erven aanwezig.
Het plangebied is volledig ingericht ten behoeve van de intensieve veehouderij. In de noordelijke hoek, onder het bedrijfsgebouw, is de eerste bedrijfswoning aanwezig. Ten zuiden daarvan is de tweede bedrijfswoning gesitueerd. Ten westen van de eerste bedrijfswoning staat een bijgebouw van circa 142 m2. Voor de rest staan er in totaal nog 11 bedrijfsgebouwen. De totale oppervlakte aan bij- en bedrijfsgebouwen op het plangebied bedraagt circa 4250 m2. Het erf tussen de bebouwing bestaat uit (half)verharding. Voor het overige is beplanting voornamelijk aanwezig langs de perceelsranden.
Luchtfoto met het plangebied globaal in rood omkaderd
Situatietekening huidige situatie met het bouwvlak in rood omkaderd
De eigenaar van het agrarische bedrijf dat in het plangebied gevestigd is, wil een nieuwe loods realiseren. In de huidige situatie is er namelijk te weinig ruimte meer beschikbaar om de werktuigen binnen te stallen. Hierdoor worden de werktuigen verspreid buiten op het perceel gestald. Niet alleen zorgt dit voor een wat 'verrommelde’ situatie, maar ook zal de levensduur van de werktuigen significant afnemen wanneer het materieel buiten opgeslagen wordt. Dit is, zowel vanuit de bedrijfsvoering gezien als vanuit het oogpunt van milieu, niet duurzaam. Dit heeft dan ook tot het voornemen geleid om een nieuwe werktuigenberging te realiseren. Er zal geen sprake zijn van een uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten of de veebezetting.
Door de bestaande bebouwing in het plangebied is er binnen het bouwvlak praktisch geen ruimte meer om de nieuwe loods te realiseren. De loods is dan ook buiten het bestaande bouwvlak geprojecteerd, ten zuiden van de overige bebouwing. Om deze reden is het nodig om het bouwvlak van vorm te veranderen. Een vergroting van het bouwvlak is niet nodig: ongebruikte delen van het bouwvlak kunnen worden verplaatst. Het nieuwe bouwvlak krijgt net als het bestaande bouwvlak een oppervlakte van circa 13.404 m2. De nieuwe loods krijgt een oppervlakte van 1200 m2, en wordt parallel aan de bovengelegen loods gesitueerd. Met de nieuwe loods wordt de totale oppervlakte aan bebouwing in het plangebied, exclusief de bedrijfswoningen, circa 5450 m2.
Landschappelijke inpassing
Naast de vormverandering van het bouwvlak om te kunnen voorzien in de beoogde nieuwe loods, wordt er ook nieuwe beplanting aangebracht om de landschappelijke inpassing van het erf te verbeteren. Zo komen er aan de noordzijde nieuwe berken langs de perceelsrand. Aan de zuidelijke perceelsranden worden nieuwe elzen en/of knotwilgen aangepoot.
Op de geprojecteerde locatie van de nieuwe loods loopt een C-watergang. Deze watergang zal om de nieuwe loods heen gelegd worden, zodat geen afbreuk gedaan zal worden van het waterbergend vermogen.
Nieuwe situatie met het nieuwe bouwvlak in groen omkaderd
De Nationale Omgevingsvisie (NOVI) is vastgesteld op 11 september 2020. De NOVI geeft richting en helpt om keuzes te maken; te kiezen voor slimme combinaties van functies; uit te gaan van de specifieke kenmerken en kwaliteiten van gebieden. In totaal zijn er 21 nationale belangen gevormd:
Om ook daadwerkelijk uitvoering te geven aan de NOVI, is de Uitvoeringsagenda 2021-2024 opgesteld. Hierin zijn vier prioriteiten benoemd:
De NOVI is een permanent en aanpasbaar proces. Er wordt uitgegaan van een terugkerende cyclus van vier jaar. Jaarlijks, in het voorjaar, is er een nationale NOVI-conferentie over de voortgang van de uitvoering, nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Ook wordt een tweejaarlijkse monitor uitgevoerd door het Planbureau voor de Leefomgeving. Elke vier jaar vindt een uitgebreide beleidsevaluatie plaats, evenals een onderzoek naar de mening van burgers en wordt de NOVI zo nodig aangepast.
Toetsing
Uit de NOVI volgen geen uitgangspunten en/of randvoorwaarden voor de herontwikkeling van het plangebied. Met onderhavige ontwikkeling zijn geen nationale belangen in het geding.
Met het vastgestelde Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (30 december 2011), ook wel Barro genoemd, geeft het Rijk algemene regels voor bestemmingsplannen en wordt een aantal van de nationale ruimtelijke belangen uit de voormalige Nota Ruimte gewaarborgd. Doel van dit besluit is bepaalde onderwerpen uit de SVIR te verwezenlijken, dan wel te beschermen. Het gaat hierbij om de volgende onderwerpen:
Toetsing
Gelet op de ligging van het plangebied, alsmede de aard en omvang van de beoogde planontwikkeling dat in het voorliggende bestemmingsplan mogelijk wordt gemaakt, wordt geconcludeerd dat er geen strijdigheid is met het nationaal ruimtelijk belang, zoals neergelegd in het Barro. Voornoemde onderwerpen hebben geen betrekking op het plangebied.
De Omgevingsvisie van de provincie Utrecht is vastgesteld door de Provinciale Staten op 10 maart 2021. De Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie (PRS) is opgesteld om te zorgen voor een blijvend aantrekkelijke provincie. Via haar ruimtelijk beleid draagt de provincie bij aan een kwalitatief hoogwaardige fysieke leefomgeving, waarin het ook in de toekomst plezierig wonen, werken en recreëren is. De Omgevingsvisie is uitgewerkt aan de hand van 7 thema's en 3 regio's. De thema's zijn als volgt:
De drie regio's zijn U16, Amersfoort en Foodvalley.
De Omgevingsvisie geeft de ruimtelijke ambities weer van de provincie Utrecht. Hierin staat welke doelstellingen de provincie van provinciaal belang acht, welk beleid bij deze doelstellingen hoort én hoe dit beleid uitgevoerd wordt. Deels loopt deze uitvoering via de Interim Omgevingsverordening, die tegelijk met de Omgevingsvisie is vastgesteld. Op grond van de Wro heeft de Omgevingsvisie alleen een zelfbindende werking. Het is bindend voor de provincie, niet voor andere partijen. De Interim Omgevingsverordening zorgt voor doorwerking van het beleid en is bindend voor de gemeenten. Hierna worden een aantal relevante uitgangspunten uit de omgevingsvisie benoemd.
Aantrekkelijke landschappen
Elk Utrechts landschap heeft zijn eigen kwaliteiten die mede richting geven aan de daarin gelegen en omliggende functies en hun ontwikkelingsmogelijkheden. Daarom willen wij op de kernkwaliteiten van de verschillende landschappen voortbouwen en deze doorontwikkelen in onze provincie. Een landschap is geen statisch plaatje; landschap is altijd in ontwikkeling en elk landschap heeft ruimte voor een vorm van dynamiek. Maar wel op zo’n manier dat de landschapskwaliteit wordt doorontwikkeld en beter beleefbaar wordt, onder andere met behulp van creatieve verbeeldingskracht. In het werken met landschapskwaliteit gaan we uit van een samenspel tussen het beeld (wat zie je), functies (wat gebeurt er) en robuuste structuren (samenhang, relaties).
Voor elke ontwikkeling in het landelijk gebied moet aansluiting gevonden worden bij de kernkwaliteiten van het landschap. Voor de open landschappen gelden andere principes dan voor de meer gesloten landschappen. Landschappen vragen om bebouwing die qua maat en schaal passen bij de kernen die in het landelijk gebied gelegen zijn.
Toetsing
In paragraaf 3.2.2 wordt verder ingegaan op de kernkwaliteiten van het landschap. Verder bevat de Omgevingsvisie geen uitgangspunten over vormwijzigingen van agrarische bouwpercelen.
Dit plan is in overeenstemming c.q. niet in strijd met de Omgevingsvisie.
De Interim Omgevingsverordening van de provincie Utrecht is vastgesteld door de Provinciale Staten op 10 maart 2021. De omgevingsverordening bevat algemene regels die gemeenten in acht moeten nemen bij het opstellen van hun ruimtelijke plannen. In de omgevingsverordening staan geen regels die direct doorwerken naar de burgers. In de omgevingsverordening zijn alleen de algemene regels opgenomen, die noodzakelijk zijn voor het waarborgen van de provinciale belangen.
De omgevingsverordening geeft soms harde ruimtelijke grenzen aan. Soms wordt volstaan met de verplichting om een ruimtelijke keuze voor een bepaald beleidsaspect goed te onderbouwen. Daarnaast bevat de omgevingsverordening ook regels die voortvloeien uit het Barro. Bij de verordening zijn verschillende kaarten opgenomen. Navolgend worden de voor het plangebied relevante bepalingen besproken.
Watersysteem
Op de kaart 'watersysteem' is het plangebied gelegen binnen een overstroombaar gebied. Artikel 2.10 bepaalt hierover het volgende:
Toetsing
Het plangebied is binnendijks gelegen en met onderhavig plan wordt niet voorzien in woonwijken en bedrijventerreinen. Derhalve hoeft geen rekening gehouden te worden met overstromingsrisico's.
Cultuurhistorie en landschap
Op de kaart 'cultuurhistorie en landschap' is het plangebied gelegen in de Cultuurhistorische Hoofdstructuur, nader aangeduid als 'militair erfgoed'. Artikel 7.7 bepaalt hierover het volgende:
Voor onderhavig plan gaat het om de waarden van het militaire erfgoed dat gevormd wordt door de Grebbelinie. De waarden hiervan zijn als volgt beschreven:
De Grebbelinie is een zestig kilometer lange waterlinie, gelegen in de Gelderse Vallei tussen de voormalige Zuiderzee en de Nederrijn. De linie is vanaf het midden van de achttiende eeuw aangelegd om de vijand uit het oosten te weren. De Grebbelinie is een samenhangend verdedigingsstelsel van liniedijk, keerkaden, aarden verdedigingswerken, sluizen, waterlopen, inundatie- en schootsvelden. In 1939/40 is de linie versterkt met loopgraven, tankgrachten en kazematten om een Duitse aanval uit het oosten tegen te houden. De hoofdweerstandslijn, gevormd door het Valleikanaal met liniedijk en de Eem boven Amersfoort, werd toen uitgebreid met een voorpostenlijn en een stoplijn als achterste begrenzing. In 1944/45 is door de Duitse bezetter de ‘Pantherstellung’ deels op de Grebbelinie aangelegd. De verdediging in de breedte is uniek aan deze linie. De forten markeren de plaats van de linie in het landschap, zij liggen op strategische plekken, gebouwd ter verdediging van een acces, zoals (spoor)wegen en stroomruggen. De openheid van de voormalige inundatiegebieden versterkt de beleving van de linie. De Grebbelinie is nog grotendeels ongeschonden aanwezig en manifesteert zich als een groen lint door het landschap.
Van de Grebbelinie willen we de volgende kernkwaliteiten behouden:
Toetsing
Dit wijzigingsplan voorziet in een vormwijziging van het bouwvlak om te kunnen voorzien in een nieuwe loods. In het plangebied zijn geen verdedigingssystemen aanwezig. Het groene karakter zal versterkt worden door de aanleg van nieuwe beplanting. De nieuwe loods wordt bij de bestaande bebouwing gegroepeerd, waardoor de openheid, voor zover nog niet verstoord door het bestaande agrarische bedrijfsperceel, voldoende gewaarborgd blijft. Dit plan heeft dan ook geen negatieve invloed op de waarden van de Grebbelinie en het bijbehorende landschap.
Cultuurhistorie en landschap
Op de kaart 'cultuurhistorie en landschap' is het plangebied gelegen binnen het landschap Gelderse Vallei. Artikel 7.9 bepaalt hierover het volgende:
De kernkwaliteiten voor het landschap Gelderse Vallei zijn als volgt:
Toetsing
De kleinschaligheid van het landschap is in het plangebied en de omgeving niet aanwezig. De omgeving wordt juist gekenmerkt door een vrij grootschalige, landschappelijke openheid. Onderhavig plan verandert niets aan het stelsel van beken, griften en kanalen. Dit bestemmingsplan doet geen afbreuk aan de landschappelijke kwaliteiten die samenhangen met de Grebbelinie. De genoemde kernkwaliteiten van de Gelderse Vallei worden in dit bestemmingsplan afdoende beschermd.
Conclusie
Onderhavige ontwikkeling is in overeenstemming met de Interim Omgevingsverordening.
De Structuurvisie Woudenberg 2030 is vastgesteld door de gemeenteraad op 24 januari 2019. In de structuurvisie geeft het gemeentebestuur zijn visie over de ruimtelijke invulling voor het wonen, werken en recreëren in Woudenberg voor de komende jaren tot 2030.
Richting 2030 zet Woudenberg in op het verbinden, combineren en vernieuwen van haar kwaliteiten. Een groot deel van deze kwaliteiten is opgehangen aan de landschappelijke en ruimtelijke (verkeers)structuur van Woudenberg, maar versterken elkaar op dit moment onvoldoende. Ze bestaan als het ware naast elkaar. Van west naar oost: recreatie rondom het Henschotermeer en de Pyramide van Austerlitz --> wonen en centrumvoorzieningen in de kern --> werken en horeca op bedrijventerrein Parallelweg en bij hotel Schimmel --> cultuurhistorie bij het Valleikanaal en de Grebbelinie en ten noorden en zuiden daarvan landbouw, natuur en landgoederen. Door het ruimtelijk verbinden en combineren van deze sectoren ontstaat een sterk raamwerk: het ruimtelijk economisch structuurbeeld voor 2030. Hierin benut Woudenberg (de mogelijkheden van) haar kwaliteiten ten volle. Niet alleen door deze te verbinden en te combineren, maar ook door deze:
Woudenberg ligt in een divers en kwalitatief hoogwaardig landschap. Het groen in de bebouwde kom en het buitengebied van Woudenberg maken de gemeente een aantrekkelijke plaats met een goede woon- en leefkwaliteit. De historisch aanwezige groenstructuur is ontstaan door ontginningen in de Gelderse Vallei en wordt begrensd door de stuwwal van de Utrechtse Heuvelrug. De vallei wordt doorsneden met beken en er zijn veel historische landschapselementen aanwezig zoals houtwallen, elzensingels en historische lanen. Ook zijn in het landschap nog landschapstypen te herkennen zoals het slagen- en kampenlandschap. Hiermee vormt het landschap onmiskenbaar de onderlegger van de gemeente. Het laat niet alleen de geschiedenis en het heden zien, maar is (zeker in het buitengebied) ook een kapstok om toekomstige ontwikkelingen van haar gebruikers aan op te hangen. Deze gebruikers zijn: de agrarische sector, de landgoederen, de intrinsieke waarden van natuur en recreatie. Al eeuwenlang zijn dit de medegebruikers van het landschap. Vroeger hoofdzakelijk de agrarische sector, maar vandaag de dag is het landschap multifunctioneel in gebruik met verschillende functies. Functies die bovendien niet langer naast elkaar staan, maar steeds meer met elkaar samenwerken en in combinatie een sterk recreatief en economisch concept zijn voor het buitengebied.
Verder wordt over de agrarische sector het volgende beschreven:
De agrarische sector blijft een belangrijke functie in het buitengebied met uitbreidingsmogelijkheden voor bedrijven die dat wensen. Uitgaande van specifieke bedrijfs- en locatie omstandigheden kan uitbreiding van bouwvlakken, groter dan de mogelijkheden van de geldende bestemmingsplannen, overwogen worden. Uitbreidingsmogelijkheden krijgen het primaat in de Landbouwontwikkelingsgebieden (LOG). Het LOG is bestemd voor de ontwikkeling van de intensieve veehouderij. Goede productieomstandigheden, productiemogelijkheden en innovatiekracht geven hier de landbouw het noodzakelijke blijvend economisch perspectief. Daarnaast wordt in dit gebied gestreefd naar een versterking van het groen- en landschapsbeheer, voor zover dit de ontwikkeling van de intensieve veehouderij niet belemmert. De zorg voor natuur en landschap kan een bredere basis bieden voor het agrarisch bedrijf. Indien nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden dienen de bedrijven hun gebouwen landschappelijk in te passen.
Toetsing
Dit plan voorziet niet in een uitbreiding van het bouwvlak, maar enkel een vormwijziging. Wel is de nieuwe loods landschappelijk ingepast, zoals beschreven in paragraaf 2.3. In meer algemene zin leidt dit plan tot een versterking van de ruimtelijke structuur. Door het verdwijnen van bebouwing wordt het slagenlandschap in het buitengebied van Woudenberg beter herkenbaar en de landschappelijke zone, tussen de Utrechtse Heuvelrug en de dorpskern, wordt versterkt. Ook zal het primaat van de landbouw in het buitengebied niet aangetast worden.
Conclusie
Onderhavig plan is in overeenstemming c.q. niet in strijd met de structuurvisie.
Voor de nieuwe werktuigenberging is het nodig om de vorm van het bouwvlak te wijzigen. De aanwezige bouwmogelijkheden zijn kwantitatief toereikend. Echter sluit de beoogde situering van de nieuwe loods niet aan op de huidige bouwmogelijkheden.
Voor de beoogde veranderingen bevat het geldende bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid. In het bestemmingsplan is binnen de bestemming 'Agrarisch' een wijzigingsbevoegdheid, artikel 3, lid 7, sublid 4, opgenomen voor het veranderen van de vorm van het bouwvlak ten behoeve van een intensieve veehouderij. Deze wijzigingsbevoegdheid wordt hierna aangehaald en getoetst.
3.7.4 Vormverandering bouwvlak ten behoeve van een intensieve veehouderij
Burgemeester en wethouders kunnen de vorm van het bouwvlak van een intensieve veehouderij veranderen, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
Toetsing
De beoogde vormwijziging voldoet aan de voorwaarden van beschreven wijzigingsbevoegdheid.
Op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (verder: Bro) moet de gemeente in de toelichting op het bestemmingsplan een beschrijving opnemen van de wijze waarop de milieukwaliteitseisen bij het plan zijn betrokken. Daarbij moet rekening gehouden worden met de geldende wet- en regelgeving en met de vastgestelde (boven)gemeentelijke beleidskaders. Bovendien is een bestemmingsplan vaak een belangrijk middel voor afstemming tussen de milieuaspecten en ruimtelijke ordening.
In deze paragraaf worden de resultaten van het onderzoek naar de milieukundige uitvoerbaarheid beschreven. Het betreft de thema's bodem, milieuzonering, geluid, luchtkwaliteit en externe veiligheid. Ook is een paragraaf gewijd aan de vormvrije m.e.r.-beoordeling.
Onderzocht moet worden of de bodem verontreinigd is en wat voor gevolgen een eventuele bodemverontreiniging heeft voor de uitvoerbaarheid van het plan. Een nieuwe bestemming mag pas worden opgenomen als is aangetoond dat de bodem geschikt (of geschikt te maken) is voor de nieuwe of aangepaste bestemming. Wanneer (een deel van) de bodem in het plangebied verontreinigd is, moet worden aangetoond dat het bestemmingsplan, rekening houdend met de kosten van sanering, financieel uitvoerbaar is. Bodemonderzoeken mogen in de regel niet ouder dan 5 jaar oud zijn. Uitzondering hierop zijn de plannen waar de bodem niet verdacht is op bodemverontreiniging en/of bodemonderzoeken de bodemkwaliteit voldoende weergeven en er geen onoverkomelijke problemen te verwachten zijn bij de bestemmingsplanwijziging.
Planspecifiek
Onderhavige ontwikkeling voorziet in de realisatie van een nieuwe loods. Het betreft geen functie waarbij mensen meer dan twee uur per dag structureel aanwezig zijn. Voor zover bekend is het grondgebruik enkel agrarisch geweest. Derhalve is een bodemonderzoek niet noodzakelijk.
Zowel de ruimtelijke ordening als het milieubeleid stellen zich ten doel een goede kwaliteit van het leefmilieu te handhaven en te bevorderen. Dit gebeurt onder andere door milieuzonering. Onder milieuzonering verstaan we het aanbrengen van een voldoende ruimtelijke scheiding tussen milieubelastende bedrijven of inrichtingen enerzijds en milieugevoelige functies als wonen en recreëren anderzijds. De ruimtelijke scheiding bestaat doorgaans uit het aanhouden van een bepaalde afstand tussen milieubelastende en milieugevoelige functies. Die onderlinge afstand moet groter zijn naarmate de milieubelastende functie het milieu sterker belast.
Milieuzonering heeft twee doelen:
Voor het bepalen van de aan te houden afstanden wordt de daarvoor algemeen aanvaarde VNG-uitgave 'Bedrijven en Milieuzonering' uit 2009 gebruikt. Deze uitgave bevat een lijst, waarin voor een hele reeks van milieubelastende activiteiten (naar SBI-code gerangschikt) richtafstanden zijn gegeven ten opzichte van milieugevoelige functies. De lijst geeft richtafstanden voor de ruimtelijk relevante milieuaspecten geur, stof, geluid en gevaar.
Planspecifiek
Ondanks dat er in het plangebied een milieubelastende functie aanwezig is, voorziet dit plan niet in wijzigngen in de milieubelastende activiteiten. Dit plan voorziet namelijk alleen in een nieuwe werktuigenberging. Milieuzoneringen staan de uitvoerbaarheid van dit wijzigingsplan dan ook niet in de weg.
Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de planologische medewerking aan nieuwe ontwikkelingen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai. Het plangebied is alleen gelegen binnen de invloedssfeer van verkeerswegen.
Planspecifiek
Dit plan voorziet niet in de realisatie van nieuwe geluidgevoelige functies. Akoestisch onderzoek is derhalve niet noodzakelijk.
In de Wet milieubeheer (verder: Wm) zijn eisen opgenomen waaraan de luchtkwaliteit in de buitenlucht moet voldoen. Hierbij is onderscheid gemaakt in grenswaarden waaraan nu moet worden voldaan en grenswaarden waaraan in de toekomst moet worden voldaan. De meest kritische stoffen zijn stikstofdioxide en fijn stof. Aan de andere stoffen die in de Wet worden genoemd wordt in Nederland, behoudens bijzondere situaties, overal voldaan.
Op grond van artikel 5.16 Wm kan de gemeenteraad een bestemmingsplan met mogelijke gevolgen voor de luchtkwaliteit alleen vaststellen wanneer aannemelijk is gemaakt dat:
In de 'Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)' zijn categorieën van gevallen aangewezen die in ieder geval niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Wanneer een ontwikkeling valt onder één van die categorieën is het niet nodig een onderzoek naar de luchtkwaliteit uit te voeren.
Planspecifiek
Onderhavig bestemmingsplan voorziet in een vormwijziging van het bouwvlak om te kunnen voorzien in een nieuwe loods. De verkeersaantrekkende werking hiervan is dusdanig beperkt dat bij voorbaat worden aangenomen dat de effecten op de luchtkwaliteit daarvan lager zijn dan de projecten die per definitie niet in betekende mate bijdragen aan het verslechteren van de lucht kwaliteit, zoals een woningbouwlocatie met 1500 woningen en één ontsluitingsweg. Daarom kan redelijkerwijs worden geconcludeerd dat dit plan niet in betekende mate bijdraagt aan het verslechteren van de luchtkwaliteit en dat luchtkwaliteitsonderzoek daarom niet nodig is.
Luchtkwaliteit staat de uitvoerbaarheid van dit plan dan ook niet in de weg.
Het beleid voor externe veiligheid is gericht op het verminderen en beheersen van risico's van zware ongevallen met gevaarlijke stoffen in inrichtingen en tijdens het transport ervan. Op basis van de criteria zoals onder andere gesteld in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (verder: Bevi) worden bedrijven en activiteiten geselecteerd die een risico van zware ongevallen met zich mee (kunnen) brengen. Daarbij gaat het vooral om de grote chemische bedrijven, maar ook om kleinere bedrijven als LPG-tankstations en opslagen van bestrijdingsmiddelen. Daarnaast zijn (hoofd)transportassen voor gevaarlijke stoffen, zoals buisleidingen, spoor-, auto-, en waterwegen, ook als potentiële gevarenbron aangemerkt.
Het beleid voor externe veiligheid heeft tot doel zowel individuele burgers als groepen burgers een minimum beschermingsniveau te bieden tegen een ongeval met gevaarlijke stoffen. Om dit doel te bereiken zijn gemeenten en provincies verplicht om bij besluitvorming in het kader van de Wet milieubeheer, de Wet ruimtelijke ordening en de Wabo de invloed van een risicobron op zijn omgeving te beoordelen. Daartoe wordt in het externe veiligheidsbeleid het plaatsgebonden risico en het groepsrisico gehanteerd.
Uitsnede risicokaart
Planspecifiek
Uit bovenstaande uitsnede van de risicokaart blijkt dat het plangebied niet gelegen is binnen de invloedsfeer van Bevi-bedrijfen en transportassen voor gevaarlijke stoffen. Enkel ten westen van het plangebied, op meer dan 1400 meter afstand, lopen aardgasbuisleidingen. In de toelichting van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2010' is beschreven dat deze leidingen geen PR10-6-contour hebben. Daarnaast liggen deze leidingen op ruime afstand van het plangebied, en vormen dus geen (relevant) risico voor het plangebied.
Externe veiligheidsrisico's staan de uitvoerbaarheid van onderhavig plan niet in de weg.
In de bijlage van het Besluit m.e.r. is aangegeven welke activiteiten in het kader van het de ruimtelijke onderbouwing plan-m.e.r.-plichtig (onderdelen C en D), project-m.e.r.-plichtig (onderdeel C) of m.e.r.-beoordelingsplichtig (onderdeel D) zijn. Voor deze activiteiten zijn in het Besluit m.e.r. drempelwaarden opgenomen. In de bijlage van het Besluit m.e.r. is in categorie D (14) opgenomen: de oprichting, wijziging of uitbreiding van een installatie voor het fokken, mesten of houden van dieren. Omdat dit plan niet voorziet in een wijziging van de veebezetting, is het plan niet rechtstreeks plan-m.e.r.-, project-m.e.r. of m.e.r.-beoordelingsplichtig. Omdat het planvoornemen wel een activiteit (wijziging inrichting) betreft zoals genoemd in lijst D is een vormvrije m.e.r. beoordeling nodig.
Kenmerken van het project
Het planvoornemen betreft het veranderen van de vorm van het bouwvlak, zodat de nieuwe werktuigenberging gerealiseerd kan worden. Hierdoor verandert de veebezetting niet.
Plaats van het project
Het plangebied is gelegen in het Woudenbergse buitengebied tussen de kernen van Woudenberg en Scherpenzeel. Gebieden die beschermd zijn op grond van de Wet natuurbescherming zijn op ruime afstand gelegen. In het plangebied liggen geen waterkeringen met beschermingszone.
In het kader van het opnamevermogen van het natuurlijke milieu, waaronder het vermogen om stoffen op te kunnen nemen, wordt ingegaan op de volgende gebieden.
Gevoelige gebieden
Het plangebied ligt buiten de begrenzing van het Natuurnetwerk Nederland. De provincie hanteert geen externe werking als het gaat om het NNN, de Nee-tenzij toets is derhalve niet aan de orde. Het plangebied betreft tevens geen weidevogelgebied of een ander gebied dat is beschermd overeenkomstig het provinciale natuurbeleid. Dergelijk beschermd gebied zal derhalve niet verloren gaan of aangetast worden. Het plangebied is niet gelegen nabij een Natura 2000-gebied. Er zal derhalve geen rechtstreekse aantasting (veroorzaakt door bijvoorbeeld licht, trillingen, geluid of menselijke aanwezigheid) of indirecte aantasting door bijvoorbeeld verdroging plaatsvinden op soorten die voor omliggende Natura 2000-gebieden zijn aangewezen. Ook ligt het plangebied buiten beschermingszones van de gebieden die tegen verzuring worden beschermd op basis van de Wet ammoniak en veehouderij.
Gebieden waarin bij communautaire wetgeving vastgestelde normen inzake milieukwaliteit reeds worden overschreden
Het dichtstbijzijnde Natura 2000-gebied is het gebied Veluwe, gelegen op meer dan 10 kilometer afstand van het plangebied. Op basis van deze afstand zijn negatieve effecten op Natura 2000-gebieden uit te sluiten, met uitzondering van verzuring en vermesting door stikstofdepositie. De veebezetting neemt echter niet toe, waardoor op voorhand al geen negatieve effecten op Natura 2000-gebieden door stikstofdepositie kunnen plaatsvinden.
Gebieden met een hoge bevolkingsdichtheid
Het plangebied is gelegen in het grote buitengebied van Woudenberg. Hier zijn veel agrarische bedrijven aanwezig, die verspreid staan in het verder dunbevolkte landschap. Rondom het plangebied is dan ook geen sprake van een gebied met een hoge bevolkingsdichtheid.
Landschappen van historisch, cultureel of archeologisch belang
Het plangebied is gelegen in het landschap Gelderse Vallei. Uit de beschouwing in paragraaf 3.2.2 is gebleken dat de kernkwaliteiten van het landschap niet geschaad worden met dit wijzigingsplan.
Kenmerken potentiële effecten
Geur, geluid en trillingen
Met dit plan wordt alleen voorzien in een nieuwe werktuigenberging. Aan de milieubelastende activiteiten van het bedrijf wijzigt verder niets. In paragraaf 5.1.3 is hier nader op ingegaan.
Luchtkwaliteit
In paragraaf 5.1.5 is hier op ingegaan. Ook hieruit blijkt dat de genoemde grenswaarden niet overschreden worden.
Externe veiligheid
In paragraaf 5.1.6 is ingegaan op externe veiligheid. Hieruit blijkt dat externe veiligheidsrisico's de uitvoerbaarheid van onderhavig plan niet in de weg staan.
Water
Voor dit plan is een digitale watertoets uitgevoerd. In paragraaf 5.4 wordt hier nader op ingegaan. In het kort blijkt hieruit dat met dit plan geen essentiële waterbelangen geraakt worden. Negatieve effecten op de waterhuishouding zijn niet aan de orde.
Ecologie
Aangezien onderhavig plan enkel voorziet in een nieuwe werktuigenberging, waarbij de veebezetting gelijk blijft, zijn negatieve effecten op beschermde soorten en gebieden op voorhand uit te sluiten. In paragraaf 5.3 wordt hier nader op ingegaan.
Bodem
In paragraaf 5.1.2 is het bodemaspect behandeld. Gezien de aard van de ontwikkeling en het feit dat het gebruik van de gronden ongewijzigd blijft is er geen aanleiding tot een bodemonderzoek.
Conclusie
Op basis van de voorgaande vormvrije m.e.r.-beoordeling wordt geconcludeerd, gelet op de aard en relatieve omvang van het project, de plaats hiervan en de kenmerken van de potentiële effecten, dat er geen negatieve milieugevolgen aan de orde zijn. Daarmee hoeft er geen m.e.r.-procedure te worden doorlopen.
Op de gemeentelijke archeologische waarden- en verwachtingskaart ligt het plangebied in een zone met een lage archeologische verwachtingswaarde. Hier geldt als ondergrens voor archeologisch onderzoek een oppervlakte van 10.000 m2 én een diepte van 0,3 m -mv. De nieuwe loods krijgt een oppervlakte van 1200 m2. Daarmee wordt de ondergrens van 10.000 m2 niet overschreden. Een archeologisch onderzoek is niet nodig.
In het plangebied zelf zijn geen bijzondere cultuurhistorische waarden en monumenten aanwezig.
Uitsnede archeologische waarden- en verwachtingskaart, met de locatie van de nieuwe loods in rood aangegeven
Per 1 januari 2017 zijn de Flora- en faunawet, de Boswet en de Natuurbeschermingswet 1998 vervangen door de Wet natuurbescherming (Wnb). Bevoegdheden zijn met het ingaan van deze wet overgedragen van het rijk naar de provincie. In de Algemene zorgplicht (art. 1.11) wordt voorgeschreven dat nadelige gevolgen voor flora en fauna voorkomen moet worden. Het uitgangspunt van de Algemene zorgplicht is dat het doden, verwonden, verontrusten of beschadigen van flora en fauna wordt vermeden. Bij negatieve effecten op soorten in de specifieke soortenbescherming geldt een afwijkingsplicht. Naast de specifieke soortenbescherming kent Nederland ook gebiedsbescherming, waarbij bepaalde gebieden extra bescherming genieten. Het gaat hier hoofdzakelijk om Natura 2000- gebieden en het Natuurnetwerk Nederland en de Groene contour. In deze gebieden mogen in principe geen werkzaamheden binnen de grenzen uitgevoerd worden.
Soortenbescherming
Het plangebied betreft nu een gecultiveerd agrarisch bedrijfsperceel, gelegen in het buitengebied van Woudenberg. Onderhavig plan voorziet niet in de sloop van bestaande bouwwerken, maar enkel de realisatie van een nieuwe loods. Hierbij zijn geen (sporen van bewoning door) beschermde soorten te verwachten noch aangetoond. De ontwikkeling zal geen negatief effect veroorzaken op beschermde soorten.
Gebiedsbescherming
Uit een handreiking van de Rijksoverheid (januari 2020) is op te maken dat de bouw van 50 woningen op een locatie op een afstand van 7000 meter van een Natura-2000 gebied, geen effect zal hebben op dat gebied. Dit plan gaat over de bouw van een nieuwe loods, ten behoeve van de agrarische bedrijfsvoering. Het plangebied ligt op meer dan 11 kilometer afstand van Natura 2000-gebied 'Veluwe'. Een Aerius-berekening is voor dit plan dan ook niet noodzakelijk.
Gezien de aard van het plan en de afstand tot Natura 2000-gebieden vormen beschermde natuurgebieden geen belemmering voor de uitvoering van het plan. Het plangebied ligt buiten het Natuurnetwerk Nederland en de Groene contour uit de Interim Omgevingsverordening. Natuurregelgeving staat de uitvoerbaarheid van het plan niet in de weg.
Sinds 1 november 2003 is voor alle ruimtelijke plannen de watertoets verplicht. Het doel van de watertoets is waterbelangen evenwichtig mee te nemen in het planvormingsproces van Rijk, Provincies en gemeenten. Hiermee wordt een veilig, gezond en duurzaam watersysteem nagestreefd. De toets omvat het gehele proces van vroegtijdig informeren, adviseren, afwegen en uiteindelijk beoordelen van de in ruimtelijke plannen voorkomende waterhuishoudkundige aspecten. Via de digitale watertoets is beoordeeld of en welke waterbelangen voor het plan relevant zijn.
Planspecifiek
Voor onderhavig plan is via www.dewatertoets.nl een digitale vergunningscheck uitgevoerd. Het resultaat is opgenomen als Bijlage 2 bij deze toelichting. Hieruit is gebleken dat in het plangebied geen belangrijke oppervlaktewateren (zogenaamde primaire of A-watergangen), waterkeringen of gebieden die zijn aangewezen voor regionale waterberging liggen. Dit betekent dat dit plan geen essentiële waterbelangen raakt. Op basis daarvan wordt door het waterschap voor het onderhavige plan een positief wateradvies gegeven.
Met dit plan neemt het verhard oppervlak toe met circa 1200 m2. Deze toename is niet zodanig dat daarvoor compensatie nodig is. Verder is de nieuwe loods geprojecteerd over een C-watergang. Deze watergang zal verlegd worden. Hierbij wordt het nieuwe tracé om de nieuwe loods heen gelegd. Op deze manier gaat geen waterbergend vermogen verloren. Ook behouden de aansluitende sloten zo hun waterafvoerende functie. Voor het verleggen van deze watergang zal een watervergunning aangevraagd moeten worden.
Met dit bestemmingsplan wordt extra bebouwing opgericht in een agrarisch gebied waar relatief weinig bebouwing aanwezig is. Hemelwater kan en zal blijven infiltreren in de bodem. Waar dat niet mogelijk is zal het hemelwater, zoveel mogelijk oppervlakkig, worden afgevoerd richting de omliggende weilanden en de sloten.
Negatieve effecten op de waterhuishouding zijn niet aan de orde.
Op grond van artikel 6.12, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) stelt de gemeenteraad een exploitatieplan vast voor gronden waarop een bouwplan is voorgenomen dat in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is aangewezen. Onderhavig wijzigingsplan voorziet niet een bouwplan in de zin van de Bro. Derhalve is het vaststellen van een exploitatieplan niet noodzakelijk.
Met de initiatiefnemer is een overeenkomst gesloten. Hierin is geregeld dat alle kosten die samenhangen met de onderhavige wijziging van het bestemmingsplan voor rekening komen van initiatiefnemer. Deze wijziging heeft derhalve voor de gemeente geen financiële gevolgen.
De wijzigingsbevoegdheid voor het veranderen van vorm van het agrarische bouwvlak voorziet alleen in het wijzigen van het bouwperceel. Met dit plan wordt dan ook alleen de plankaart van het bestemmingsplan Buitengebied 2013 (herziening) gewijzigd. Tevens worden de geldende gebiedsaanduidingen op de plankaart overgenomen. Met dit wijzigingsplan wordt dan ook niet in nieuwe bestemmingsregels voorzien. De geldende regels blijven onverkort gelden. Voor de geldende regels van de verschillende bestemmingen en aanduidingen wordt verwezen naar de regels van bestemmingsplan Buitengebied 2013 (herziening).
Toch bevat dit plan ook eigen regels. Om te voldoen aan wettelijke eisen en om te zorgen voor een goed raadpleegbaar plan wordt in de aanhef van de regels de beoogde wijziging doorgevoerd en wordt bepaald waar het plan overgaat: het wijzigen van de verbeelding. Daarnaast gaat het over de administratieve bepalingen die een wijzigingsplan met zich meebrengt. In artikel 1 zijn drie definities opgenomen (plan, wijzigingsplan, bestemmingsplan), om dit wijzigingsplan goed te definiëren en om daarbij de juridische binding met bestemmingsplan Buitengebied 2013 (herziening) aan te geven. Uit de definitie voor wijzigingsplan volgt dat de plankaart van toepassing is. Wettelijk zijn voor wijzigingsplannen overgangsregels en een anti-dubbeltelbepaling voorgeschreven. Deze zijn opgenomen in de artikelen 5 en 7. Verder heeft dit plan een eigen slotregel: artikel 8.
Het concept van dit wijzigingsplan is toegezonden aan de provincie Utrecht in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening. Daarnaast is dit concept toegezonden aan de Veiligheidsregio Utrecht (VRU), de gemeente Woudenberg en het waterschap Vallei en Veluwe. Dit concept is niet toegezonden aan de Rijksoverheid, aangezien er geen nationale belangen in het geding zijn.
De VRU heeft geen reactie gegeven op dit plan. Vanuit het waterschap is een positief advies ontvangen. Het Waterschap heeft enkel aangegeven voor het verleggen van de C-watergang een watervergunning aangevraagd moet worden. Dit is bekend bij initiatiefnemer.
De ontwikkeling die dit plan mogelijk maakt, heeft een beperkte invloed op zijn omgeving. Andere, bebouwde percelen zijn op ruime afstand gelegen. Daarom heeft geen voorontwerp van dit plan voor inspraak ter inzage gelegen.
Initiatiefnemer heeft de bewoners van de Voskuilerdijk 8, 12 en Voskuilerweg 56, 57, 59, 61, 63 en 65 middels een gesprek geïnformeerd over het planvoornemen. De bewoners hebben aangegeven geen bezwaren te hebben tegen dit plan. Dit gaf dan ook geen aanleidingen om het plan aan te passen.
Het ontwerp van dit wijzigingsplan ligt van 12 oktober 2022 tot en met 15 november 2022 ter inzage gelegen. Toen zijn geen zienswijzen ingediend.