direct naar inhoud van 4.2 Geluid
Plan: Grebbeweg West I
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0345.GrebbewegE217-vg01

4.2 Geluid

Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) dient bij ruimtelijke plannen gekeken te worden naar de aspecten van geluid. Op basis van de Wgh zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening gehouden dient te worden: wegverkeer, railverkeer en industrie. In het kader van voorliggend plan is uitsluitend het wegverkeerslawaai relevant.

Wanneer bij een plan sprake is van de realisatie van nieuwe geluidgevoelige objecten (zoals woningen) verplicht de Wgh ertoe om rekening te houden met de geluidzone van wegen. Op grond van artikel 74 van de Wgh heeft iedere weg een geluidzone, met uitzondering van:

  • wegen die liggen binnen een tot woonerf bestemd gebied;
  • wegen waarop een wettelijke snelheid geldt van ten hoogste 30 km/uur.

Het voorgenomen plan betreft naast de natuurontwikkeling de realisatie van twee vrijstaande woningen aan de Grebbeweg. Door Aveco de Bondt is een akoestisch onderzoek uitgevoerd om de geluidsbelasting op de geplande locatie van de woningen te berekenen. Het onderzoek is als Bijlage 2 aan het plan toegevoegd. In de omgeving van het plangebied liggen verschillende wegen die in verband met het wegverkeerslawaai van invloed kunnen zijn. Het betreft hier de N233, Prins Clauslaan en het Benedeneind.

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting op de locatie van de woningen ten hoogste 48 dB bedraagt, dit als gevolg van het verkeer op de N233. De geluidsbelasting vanwege de Prins Clauslaan en het Benedeneind bedraagt respectievelijk 41 dB en 35 dB. Op basis van deze resultaten kan geconcludeerd worden dat voldaan wordt aan de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De geluidsbelasting van de omliggende wegen is derhalve niet beperkend voor de realisatie van de twee woningen. Voor de woningen kan uitgegaan worden van een goed woon- en leefklimaat.