direct naar inhoud van 4.1 Stedenbouwkundige hoofdstructuur Veenendaal-oost
Plan: Gelders Benedeneind - Veenderij-zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0345.BPVeenderijzuid-vg01

4.1 Stedenbouwkundige hoofdstructuur Veenendaal-oost

Het oost-west gerichte kavelpatroon van het onderliggende veenlandschap is uitgangspunt geweest bij het opstellen van de verkavelingstructuur voor Veenendaal-oost. Kenmerkende eigenschappen van dit landschap zijn lange smalle kavels, smalle sloten tussen de kavels die het gebied afwateren en incidenteel opgaande beplanting tussen de kavels.

In het landschappelijk patroon van kavels in oost-west richting ligt een aantal elementen die afwijken van de parallelle oost-west gerichte kavels. Specifiek voor de situatie in de nabijheid van het Gelders Benedeneind is de afwijkende kavelrichting. Ter plaatse zijn de kavels dwars op de Grift gesitueerd.

Veenendaal-oost is onderverdeeld in drie deelgebieden, te weten Groenpoort in het noorden, Buurtstede in het midden en “Veenderij” in het zuiden. Deze deelgebieden krijgen ieder hun eigen karakter, zoals dat onder meer tot uitdrukking komt in een kenmerkende dichtheid, sfeer en profilering van de openbare ruimte.

Het deelgebied "Veenderij" vormt het zuidelijke deel van Veenendaal-oost. De woningdichtheid bedraagt ongeveer 24 woningen per hectare. De woningblokken bestaan hoofdzakelijk uit halfopen bouwblokken. De woningdichtheid zal van noord naar zuid afnemen. Ook het oostelijk deel langs de Dragonderweg zal, aansluitend op het buiten het plangebied te realiseren woongebied (zogenaamde balkon), een lagere dichtheid krijgen. In “Veenderij” is het mogelijk om het water een belangrijke rol toe te kennen in de woon- en leefomgeving.

Gelders Benedeneind en Meentdijk
Langs het Gelders Benedeneind bevindt zich een oud bebouwingslint dat de verbinding vormt tussen de bebouwde kom van Veenendaal en het buitengebied. Een aantal van deze woningen zijn voormalige agrarische bedrijfswoningen. Als gevolg daarvan hebben deze woningen veel bijgebouwen. De woningen hebben een relatief kleinschalig karakter. Tegenwoordig is het lint verdicht met nieuwe woonbebouwing. Gepaard gaande aan deze nieuwe bebouwing is veel oude bebouwing gesloopt. Het is belangrijk om het bestaande karakteristieke beeld van de Linten te handhaven en waar mogelijk te versterken. De nieuwe bebouwing moet zich voegen in het bestaande beeld. In het op 24 mei 2012 door de gemeenteraad vastgestelde Beeldkwaliteitplan voor Veenderij is aangegeven dat over de Linten (dit zijn de landschappelijke grenzen van Veenderij) een aantal dwarsverbindingen voor langzaam verkeer wordt gerealiseerd. Op deze wijze wordt Veenderij en het omringende landschap goed met elkaar verbonden. Bij Eiland M wordt een overstappunt voor kano's gerealiseerd. Ter plaatse is het mogelijk het lint te verdichten met één woning.

Met name aan de oostzijde is de agrarische bedrijfsvoering weliswaar afgenomen, maar de bijbehorende uitvoering van de ruimte-voor-ruimte regeling is nog niet afgerond. Op voormalige agrarische bouwpercelen is nu nog vaak ruimte voor het houden van een aantal stuks vee vanuit een hobbymatig perspectief. Ook worden de voormalige agrarische bedrijfsgebouwen vaak nog gebruikt voor stalling en opslag. Langs het Gelders Benedeneind (en de Meentdijk) bevinden zich dus nog enkele locaties die met woningen verdicht kunnen worden.

4.1.1 Verkeersstructuur

De hoofdverkeersstructuur van Veenendaal-oost is voor het gemotoriseerde verkeer zo ontworpen dat de deelgebieden Buurtstede en “Veenderij” niet worden verbonden met het deelgebied Groenpoort. Hierdoor is er geen doorgaande verkeersbeweging voor gemotoriseerd verkeer mogelijk tussen het zuidelijke deel van de wijk en het noordelijke deel. Verbinding van beide delen is vanzelfsprekend wel mogelijk voor langzaamverkeer en openbaar vervoer. De hoofdontsluitingsweg wordt waar mogelijk ingericht als 50 km/uur weg. De overige wegen worden ingericht als wegen met een maximum snelheid van 30 km-uur.

De aansluiting van “Veenderij” op de Rondweg-oost verloopt via de in het noordwesten gelegen Van Essenlaan. Binnen “Veenderij” wordt de interne ontsluiting verzorgd door een buurtontsluitingsweg waaraan alle wooneilanden gekoppeld zijn.

Het Gelders Benedeneind en de Meentdijk hebben geen functie voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Het meeste verkeer is bestemmingsverkeer. Voor fietsverkeer daarentegen vormen het Gelders Benedeneind en de Meentdijk een belangrijke schakel tussen de bebouwde kom en het buitengebied. Door het bebouwingslint zal een aansluiting worden gerealiseerd op de in noord-zuidrichting door Veenendaal-oost geprojecteerde hoofdlangzaamverkeerroute.

4.1.2 Water- en groenstructuur

Groen en water worden in Veenendaal-oost ingezet als belangrijke structurerende elementen. Zo vormen de oost-west gerichte groenzones de verbindingszones tussen de deelgebieden Groenpoort, Buurtstede en “Veenderij” en de ten oosten van Veenendaal-oost geprojecteerde natuurontwikkelingszone. Deze groenzones geven bovendien de relatie met de bestaande stad vorm, doordat de langzaamverkeersroutes in de richting van het centrum van Veenendaal hierin worden opgenomen.

De groenzones leggen niet alleen een relatie met de natuurontwikkelingzone ten oosten van het plangebied, maar vormen ook een belangrijke interne kwaliteit binnen het plangebied. De groenzones kunnen op een verschillende wijze worden ingericht, waarbij de verhouding tussen water en groen bepalend zal zijn voor het karakter van de zone.