direct naar inhoud van 6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Domplein Schatkamer, Wijzigingsplan Binnenstad
Status: onherroepelijk
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.WZDOMPLEINSCHATBIN-0601

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

6.2.1 Overleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening

Het moederplan is waaruit dit wijzigingsplan voortvloeit is in 2010 vastgesteld en destijds aan een aantal instanties toegezonden voor reactie als bedoeld in art 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening.

De resultaten van dit overleg zijn opgenomen in een afzonderlijke nota van vooroverleg die is opgenomen in het moederplan. Naar aanleiding van de overlegreactie van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed zijn een enkele wijzigingen aangebracht. Deze wijzigingen zijn hieronder kort samengevat.

Wijzigingen naar aanleiding van het vooroverleg:

  • a. De mogelijkheid om bij recht bovengrondse gebouwen te realiseren ten behoeve van de ondergrondse schatkamer is uit het plan gehaald en wordt alleen via een afwijkingsbevoegdheid van B&W mogelijk;
  • b. Op de plankaart worden voor zowel de voorkeursvariant als voor de kleine variant aanduidingen aangebracht waar de entrees mogen worden gesitueerd. Hiervoor zijn zoals aangegeven in principe geen bovengrondse gebouwen noodzakelijk;
  • c. De aanwijzingstekst van het beschermd Stadsgezicht binnenstad Utrecht, is opgenomen als bijlage in de toelichting van het moederplan.

Omdat het wijzigingsplan voldoet aan de kaders die destijds zijn meegegeven in het vooroverleg en het thans mogelijk gemaakte bouwplan in voortdurend overleg met de RCE tot stand is gekomen, is een nieuwe ronde van vooroverleg achterwege gelaten.

6.2.2 Resultaten participatie

De Stichting Domplein 2013 is in 2005 opgericht als particulier initiatief en heeft in de vijf jaar van haar bestaan een breed maatschappelijk draagvlak gecreëerd.

De stichting wordt op allerlei manieren ondersteund door tal van publieke en private partijen. In het bijzonder gaat het hierbij om samenwerkingsverbanden en/of partnerships met:

  • Cultureel-maatschappelijke partners op en rond het Domplein;
  • Commerciële partners op en rond het Domplein;
  • Sponsoren en fondsen op verschillende lagen;
  • Overheden op verschillende lagen (EU, Rijk, provincie en gemeente Utrecht)

Daarnaast is veel energie gestoken in het betrokken krijgen en houden van burgers, waarbij vanaf het begin bijzondere aandacht is besteed aan bewoners en omwonenden van het Domplein. Middels persoonlijk contact en diverse informatie avonden zijn burgers geïnformeerd over de plannen en projecten van de stichting en zijn ze uitgenodigd om mee te denken en mee te praten. In het bijzonder is dit gebeurd bij de het ontwerp, de ontwikkeling en de realisaties van de markering in drie fasen (Servetstraat, Domstraat, Korte Nieuwstraat). Uit deze contacten is o.a. het burgerinitiatief Mijn Domplein ontstaan; een vriendenstichting die tot doel heeft burgers bij de plannen van de stichting te betrekken door het adopteren van een virtuele m2 Domplein. Inmiddels zijn bijna 150m2 geadopteerd en wordt in 2011 de mogelijkheid gecreëerd om tegen een gering bedrag vriend te worden van het Domplein. Jaarlijks wordt rond St. Maarten een speciale informatieavond georganiseerd voor iedereen die geïnteresseerd is in de plannen van de stichting.

Bovendien heeft de stichting in het najaar van 2010 aan bewoners en omwonenden de plannen voor Schatkamer 2 en het Programma van Essenties voor de herinrichting van de openbare ruimte van het Domplein gepresenteerd (nadat ze hierover reeds in het voorjaar van 2010 waren gehoord). Afgezien van vragen over de wijze waarop beheer, onderhoud, handhaving en programmering in de toekomst (beter) geregeld kan worden, werden de plannen met instemming begroet.

Op basis van deze zorgvuldig opgebouwde relaties zal de stichting ook bij de volgende fase(n) richting realisatie van Schatkamer 2 de bewoners en omwonenden wederom nauw betrekken. Voor dat doel zullen in overleg met de gemeente (gebiedsmanager Binnenstad) speciale bijeenkomsten worden georganiseerd.

Op basis van de gemeentelijke Inspraak verordening behoeft voor plannen waarvoor de wet al een eigen openbare voorbereidingsprocedure regelt, niet apart nog een inspraakprocedure te worden gevolg. In het kader van de ter visie legging zal het ontwerp wijzigingsplan ter visie worden gelegd waarbij aan een ieder gelegenheid zal worden geboden een zienswijze ten aanzien van het plan naar voren te brengen.