Plan: | Woonboulevard kanaleneiland IKEA e.o. |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPWOONBOULKANIKEA-0601 |
Geluid beïnvloedt vaak de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. De belangrijkste geluidsbronnen die in het kader van de ruimtelijke inrichting en ontwikkeling van belang zijn, zijn wegverkeer, railverkeer en bedrijven. De mate van acceptatie en hinder is onder meer afhankelijk van de functie van het geluidsbelaste object.
De regels van de Wet Geluidhinder zijn van toepassing bij het vaststellen van een bestemmingsplan. De normen uit die wet zijn van toepassing bij:
Als een van bovenstaande situaties aan de orde is dient er een akoestisch onderzoek te worden gedaan en als het nodig blijkt te zijn kan er Ontheffingen Hogere grenswaarde worden aangevraagd. De Wet geluidhinder hanteert twee waarden:
Voorts dient het plan te voldoen aan eisen voor goede ruimtelijke ordening ten aanzien van geluid van bedrijven (milieuzonering). In het rapport 'R074041aaA5.mj Uitbreiding IKEA te Utrecht, 16-11-2009 is e.e.a. onderzocht. Het rapport is in de bijlage van dit bestemmingsplan opgenomen. Ten aanzien van de voorgenomen ontwikkeling wordt ten aanzien van het geluid het volgende opgemerkt.
Het bouwplan waarin het bestemmingsplan voorziet bevat geen geluid gevoelige functies, echter, de toekomstige functies die mogelijk worden gemaakt kunnen in akoestische zin wel van invloed zijn op nabij gelegen geluid gevoelige woonbestemmingen. Ten noorden van het plangebied bevinden zich eengezinswoningen en appartementen gebouwen (twee en vijf lagen hoog) aan de Aziëlaan. De afstand van de rand van het sportveld tot de gevels van deze woningen bedraagt ca. 60 meter.
Sportvelden stemgeluid
Volledigheidshalve is in het onderzoek aandacht besteed aan de geluidsniveaus als gevolg van stemgeluid van spelers en publiek. Of deze hoger zullen zijn dan de toetswaarde voor ruimtelijke inpassing (milieuzonering) hangt mede af van de hoeveelheid publiek bij wedstrijden. Hiervan is geen duidelijk beeld gegeven. Zo wordt gesteld dat 250 bezoekers bij een wedstrijd of 100 bezoekers bij verschillende wedstrijden leidt tot overschrijding van de toetswaarde maar dat zich dit alleen voordoet bij incidentele toernooien. Het aantal bezoekers in overige situaties wordt niet aangegeven. Wel kan stemgeluid bij 'uitschieters' een Lmax veroorzaken van 68 dB(A), 3 dB boven de avond-grenswaarde voor Lmax.
Aangezien de milieu afstand voor deze sportvelden met verlichting 50 m is (zoals het rapport aangeeft) dan kan deze situatie als ruimtelijk inpasbaar worden beschouwd. Hier komt bij dat de sportvelden nu al op dezelfde afstand tot de woningen aanwezig zijn. Het 'optillen' heeft marginaal effect (+1 dB) op de geluidsniveaus.
Omdat het Barim geen eisen stelt aan stemgeluid en het Lmax van sport activiteiten zijn ook geen problemen met toekomstige handhaving te verwachten.
Parkeergarage maatregelen
Uit de berekeningen komt de conclusie: de geluidsniveaus van auto-geluid vanuit de parkeergarage is bij de woningen hoger dan de geluid grenswaarde.
In dit rapport wordt 52 dB(A) berekend vanwege alleen het galmveld.
Hierbij zou de berekende bijdrage zonder galm moeten worden opgeteld, maar dan zonder 3 dB reflecties in de garage (anders zou het galm-effect deels dubbel worden meegeteld): 49 dB(A). Ook dat is overigens een overschatting omdat een deel van het geluid in de garage wordt geabsorbeerd.
Beide bijdragen resulteren in een geluidsniveau van maximaal 54 dB(A) etmaalwaarde.
Conclusie
Het plan is inpasbaar voor wat betreft dit onderdeel mits aan de volgende voorwaarden is voldaan
Uit onderzoek blijkt dat er tegen een de gesloten noordelijke wand en de geluid absorberende plafonds en binnenwanden geen onoverkomelijke bezwaren zijn vanwege ventilatie of brandveiligheid. Deze maatregelen kunnen zo worden uitgevoerd.
Rijroutes
De verkeersstroom zal ten opzichte van de huidige situatie toenemen. In het onderzoek is ook de rijroute door de Aziëlaan beoordeeld. Hieruit blijkt dat het van belang is voor de naastliggende woonwijk, dat het verkeer van en naar de IKEA géén gebruik maakt van routes door deze woonwijk, zoals de Aziëlaan. Wanneer 25% via de Aziëlaan gaat worden de geluidsbelastingen bij woningen aan deze route (van alleen maar deze auto's ) zo hoog dat daar het binnen niveau te hoog wordt.
Conclusie
Het plan is inpasbaar indien het verkeer van en naar de IKEA niet via de Aziëlaan wordt geleid, maar vooral via de nieuwe route.