direct naar inhoud van 6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Watervogelenbuurt, Hoograven, Tolsteeg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPWATERHOOGTOLSTEE-0401

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

6.2.1 Overleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening

Het voorontwerpbestemmingsplan is in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening aan diverse instanties toegezonden.

Hieronder volgt een samenvatting van de ontvangen vooroverlegreactie, voorzien van een antwoord hoe de reactie is verwerkt.

1. N.V. Nederlandse Gasunie

Gasunie concludeert na toetsing dat het plangebied buiten de 1% letaliteitsgrens van de dichtstbijzijnde leiding valt. Daarmee staat vast dat deze leiding geen invloed heeft op de verder planontwikkeling.

Reactie:
Deze reactie heeft niet geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan.

2. Kamer van Koophandel

De Kamer van Koophandel heeft op dit moment geen inhoudelijke reactie en gaat een inloopbijeenkomst organiseren voor ondernemers in het plangebied.

Reactie:
Deze reactie heeft niet geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan.

3. ProRail

  • Het begrip 'railverkeer' wordt niet gedefinieerd. Er wordt tevens gevraagd om ook van de begrippen 'bereikbaarheidsweg' en 'dive-under' een definitiebepaling op te nemen.

Reactie:
De begrippen bereikbaarheidsweg en dive-under zijn inmiddels opgenomen in artikel 1 van de regels. De term railverkeer wordt niet gedefinieerd, dit is niet nodig, het is duidelijk wat onder railverkeer wordt verstaan.

  • Gevraagd wordt of er ter plaatse van station Vaartsche Rijn een bouwvlak is opgenomen, gezien het bepaalde dat gebouwen binnen een bouwvlak gebouwd moeten worden. Ook is er geen bouwhoogte opgenomen, dit moet zijn 15 meter boven NAP, exclusief constructies zoals antennes.

Reactie:
Op de plankaart is inmiddels een bouwvlak opgenomen. De maximale bouwhoogte is 15 meter.

  • De regels over de bouwhoogten voor bouwwerken, geen gebouw zijnde, komen niet overeen met het Tracébesluit. Er worden enkele voorbeelden genoemd met het verzoek om deze over te nemen in het bestemmingsplan.

Reactie:
In het bestemmingsplan is voor bouwwerken, geen gebouw zijnde ter geleiding, begeleiding en regeling van het (rail)verkeer geen maximum bouwhoogte opgenomen. De bouwwerken die ProRail in haar brief noemt zijn alle ter geleiding, begeleiding en regeling van het railverkeer. De genoemde bouwwerken passen derhalve binnen het bestemmingsplan.

  • Gevraagd wordt om tijdelijk gebruik als werkterrein mogelijk te maken.

Reactie:
De tijdelijke werkterreinen zullen niet worden bestemd in dit bestemmingsplan. De werkterreinen zullen via een tijdelijke afwijking van het geldende bestemmingsplan mogelijk kunnen worden gemaakt. Een bestemmingsplan is bedoeld voor 10 jaar, tijdelijke afwijkingen passen hier niet in.

  • Op twee plaatsen (Lamstraat/Kariboestraat en Laan van Soestbergen) zijn twee vreemde hobbels zichtbaar in de bestemmingsgrens tussen Verkeer-Railverkeer en Groen, deze hobbels zitten niet in het Tracébesluit.

Reactie:
De plankaart is aangepast aan de kaart van het Tracébesluit.

  • In de toelichting, paragraaf 5.3, wordt ingegaan op geluidhinder en spoorweglawaai. In het Tracébesluit is daar meer informatie opgenomen, onder meer over hogere (grens)waardes en geluidbeperkende maatregelen.

Reactie:
In paragraaf 5.3 wordt kort aangegeven dat voor de spoorverdubbeling naast geluidsschermen ook hogere grenswaarden zijn verleend.

6.2.2 Advies wijkraad

Met de wijkraad is in het voortraject gesproken over het concept bestemmingsplan. De wijkraad is daarnaast als vooroverlegpartner benaderd en in de gelegenheid gesteld om een reactie te geven. Van deze mogelijkheid heeft de wijkraad geen gebruik gemaakt.