direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding
Plan: Van Sijpesteijnkade, Westflank Noord-HOV, Stationsgebied
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPVSIJPWESTHOVSTAT-0601

1.1 Aanleiding

Met het vaststellen van het Masterplan Stationsgebied in 2004 en het Structuurplan Stationsgebied in 2006 beschikt de gemeenteraad van Utrecht over een vastgesteld beleidskader op basis waarvan het Utrechtse Stationsgebied herontwikkeld kan worden. De herontwikkeling van het Stationsgebied is gericht op de ontwikkeling van een hoogwaardig, multimodaal openbaar vervoersknooppunt in combinatie met een toplocatie voor werken, wonen en voorzieningen. De gemeente Utrecht en NS Vastgoed B.V. (NS Stations) werken nauw samen aan de ontwikkeling van het stationsgebied.

De Westflank in het zakelijke centrum van de binnenstad van Utrecht is één van de meest toonaangevende ontwikkellocaties in Nederland. In het “Hart van OV Nederland” is ruimte voor de ontwikkeling van circa 150.000m² werkruimte en circa 240 woningen. De ontwikkeling zal de komende tien jaar vorm krijgen. In 2011 is de NS gestart met de bouw van de OV Terminal. Toen is ook een aanvang gemaakt met de bouw van het Stadskantoor Utrecht, het eerste vastgoedproject van de Westflank. Opgave is nu om de overige deelgebieden binnen de Westflank tot ontwikkeling te brengen.

Gezien de onlosmakelijke verbondenheid van de ontwikkeling van Westflank Noord en de HOV baan Van Sijpesteijnkade, is het gewenst de voorziene ontwikkelingen in dit gebied in één bestemmingsplan te regelen. Daar komt bij dat er met name op de ontwikkeling van de HOV-baan Van Sijpesteijnkade ook tijdsdruk ligt. NS Stations en de gemeente Utrecht hebben daartoe de handen ineengeslagen. Gezamenlijk is intensief gewerkt om te komen tot een gedragen plan voor dit gebied. Om dat plan te kunnen realiseren is een herziening van het planologisch regime noodzakelijk. Daarnaast dient er op korte termijn een omgevingsvergunning te worden aangevraagd en verleend voor de bouw van de brug voor de HOV-baan, de kade voor de Leidsche Rijn en de constructie voor nood- en hulpdiensten.

De vastgoed ontwikkeling Westflank Noord

Het project 'Westflank Noord' in dit bestemmingsplan voorziet in de ontwikkeling van de tweede en derde fase van de Westflank Noord tot een gemengd gebied met woningen, kantoren en voorzieningen rond een verhoogd Forum (met daar onder parkeren), aansluitend op het thans in aanbouw zijnde Stadskantoor (eerste fase van het project Westflank Noord). Aan Westflank Noord ligt een groot aantal beleidsdocumenten en onderzoeken ten grondslag. Om het project tot ontwikkeling te laten komen is een actueel bestemmingsplan nodig. Het beoogde programma voor het plangebied bestaat uit:

  • 30.000 m2 BVO kantoren
  • 25.000 m2 BVO wonen Ca. 240 woningen (appartementen)
  • 1500 m2 commerciële functies (inclusief horeca)
  • parkeervoorzieningen.

HOV

Naast de vastgoed ontwikkeling van Westflank Noord is de gemeente Utrecht bezig met een HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) verbinding. Deze HOV baan is geschikt voor trams en bussen. Hiermee wordt het Uithoflijn verbonden met de SUNIJ-lijn en kunnen bussen van busstation west naar het Westplein en de Vleutenseweg. Om deze verbinding mogelijk te maken moet een nieuw bestemmingsplan worden opgesteld. Een deel van deze HOV-verbinding wordt opgenomen in dit bestemmingsplan.

Van Sijpesteijnkade

De gemeente Utrecht heeft het voornemen de Leidsche Rijn door te trekken. De Leidsche Rijn en haar kades vormen zo een Stadscorridor die beide zijden van het station met elkaar verbindt. De Van Sijpesteijnkade vormt als onderdeel van deze Stadscorridor een belangrijke begrenzing van Westflank Noord. De nieuwe bebouwing aan de Van Sijpesteijnkade moet een herkenbare beëindiging van de Stadscorridor gaan vormen aan de westzijde van het spoor. Maar daarnaast zal de kadebebouwing als één van de 'voorkanten' van het stationsgebied een zichtbare betekenis geven aan de ingrijpende vernieuwing van het totale gebied.

De ontwikkelingen Westflank Noord, de HOV-verbinding en de Van Sijpesteijnkade zullen juridisch - planologisch worden vastgelegd met voorliggend bestemmingsplan. Het bestemmingsplan heeft de naam 'Van Sijpesteijnkade, Westflank Noord - HOV'.