direct naar inhoud van 5.6 Luchtkwaliteit
Plan: Terwijde
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPTERWIJDE-0601

5.6 Luchtkwaliteit

Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen)

Artikel 5.16 Wet milieubeheer geeft een limitatieve opsomming van de bevoegdheden waarbij luchtkwaliteitseisen een directe rol spelen, zoals bij bestemmingsplannen. Luchtkwaliteitseisen vormen in beginsel geen belemmering voor het uitoefenen van een dergelijke bevoegdheid, indien

  • a. aannemelijk is gemaakt dat geen sprake is van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde.
  • b. een project – al dan niet per saldo – niet leidt tot een verslechtering van de luchtkwaliteit.
  • c. aannemelijk is gemaakt dat de ontwikkelingen niet in betekenende mate (NIBM) bijdragen aan de concentratie PM10 (fijn stof) en NO2 (stikstofdioxide) in de buitenlucht.
  • d. het voorgenomen besluit is genoemd of is niet in strijd is met het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL).

Het NSL is een samenwerkingsprogramma tussen rijk, provincies en gemeenten, dat erop is gericht om in gebieden waar de normen voor luchtkwaliteit niet worden gehaald (overschrijdingsgebieden) de luchtkwaliteit te verbeteren.

Plansituatie

De gerealiseerde en enkele nog nieuw te realiseren woningen en bijbehorende voorzieningen in de woonwijk Terwijde passen binnen het in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) genoemde "In Betekenende Mate – project" (IB-nr. 1310 "Ontwikkeling Leidsche Rijn"). Op grond van artikel 5.16, lid 1 onder d Wm kan dus gesteld worden dat luchtkwaliteitseisen in beginsel geen belemmering vormen bij de te nemen relevante ruimtelijke besluiten voor de vaststelling van het bestemmingsplan Terwijde.

Voor de ontwikkelingen van het meest oostelijk gedeelte van het bestemmingsplan, waar naast woningen ook een school zal komen, is in 2010 een luchtonderzoek uitgevoerd (Beoordeling luchtkwaliteit t.b.v. Noodlokalen Terwijde E3 Conform: Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen),

Dinsdag 9 maart 2010). Uit dit onderzoek blijkt dat ter plaatse in 2010, 2015 en 2020 de normen voor NO2 en PM10 niet worden overschreden.

Luchtkwaliteitseisen vormen aldus geen belemmering voor het vaststellen van het onderhavige bestemmingsplan.