direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en openbare ruimte
Plan: Tennisbanen Iduna, Voorveldsepolder
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPTENNISINDUNAVOOR-0601

4.2 Verkeer en openbare ruimte

4.2.1 Verkeer

De bereikbaarheid van het plangebied van het plangebied met de auto, het openbaar vervoer en de fiets of te voet verandert niet na uitbreiding van het tennispark. Het tennispark is en blijft goed bereikbaar voor al deze verkeerssoorten.

Wel zal de uitbreiding van het tennispark met 2 banen leiden tot een gering aantal extra verkeersbewegingen. Gelet op de ligging van het tennispark binnen de bebouwde kom, maar buiten de het centrum, betekent dit:

  • a. 80 motorvoertuigbewegingen extra per etmaal op een gemiddelde werkdag (= ma-vrij)
  • b. 65 motorvoertuigbewegingen extra per etmaal op een gemiddelde weekdag (=ma-zo).

(Bron: CROW publicatie 272 (Verkeersgeneratie voorzieningen, december 2008) en bijbehorende online-rekentool (www.crow.nl/verkeersgeneratie))

Dit lage aantal extra motorvoertuigbewegingen kunnen de bestaande toegangswegen prima verwerken.

4.2.2 Openbare ruimte en groen

Het plangebied omvat geen openbare ruimte. Rondom de tennisvelden zijn groenvoorzieningen aanwezig. Aan de noordzijde zullen de bestaande groenvoorzieningen worden gerooid. Nadat de watergang is verlegd zal direct langs de nieuwe watergang nieuwe groenvoorzieningen worden aangelegd.

Na het indienen van het ontwerpbestemmingsplan in april 2012 heeft uitgebreid overleg plaatsgevonden met het Waterschap Stichtse Rijnlanden. Om de randvoorwaarden te scheppen voor het laten ontstaan van een natuurvriendelijke oever zijn de volgende afspraken (per mail van 19 april 2012) gemaakt:

  • 1. De oevers worden natuurtechnisch ontgraven met een gladde bak (zonder tanden) om verruiging van de oevervegetatie te voorkomen.
  • 2. Het talud aan de noordzijde van de nieuw te graven watergang krijgt een gelijk profiel als het huidige talud (zie onderstaande tekening). Onder water is de helling 1:1,5 conform de eis van het Waterschap, boven water is de helling ca. 1:12 (voor een natuurvriendelijke oever is een helling van minimaal 1:4 noodzakelijk).
  • 3. Door het creëren van een flauwe oever ontstaan de randvoorwaarden voor een grote variëteit in vegetatie.
  • 4. In het bestek wordt vastgelegd dat op de flauwe oever een kruidenmengsel zal worden aangebracht ter stimulering van de vegetatie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPTENNISINDUNAVOOR-0601_0005.jpg"

De gemeente zal er op toezien dat de gronden (welke tevens haar eigendom zijn) conform de bestemming en bovenstaande afspraken zullen worden ingericht. Daarmee zal de natuurvriendelijke inrichting van de oever naar onze mening voldoende gewaarborgd zijn.

4.2.3 Parkeren

Op het tennispark zijn momenteel 35 parkeerplaatsen aanwezig.

Volgens de parkeernormen van de gemeente moeten per tennisbaan minimaal 1,2 en maximaal 3 parkeerplaatsen aanwezig zijn. In de nieuwe situatie zijn er 14 tennisbanen aanwezig. Dan moeten er dus tussen de 17 en 42 parkeerplaatsen aanwezig zijn.

Het aantal beschikbare parkeerplaatsen is 35. Er wordt dus ruim voldaan aan de minimale norm. Op een klein aantal parkeerplaatsen na wordt zelfs voldaan aan de maximale norm (bij 14 tennisbanen gaat het om 2,5 parkeerplaats per baan).