Plan: | Stadskantoor en OV-terminal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPSTADSKANTOVTERM-0601 |
Met het vaststellen van het Masterplan Stationsgebied in 2004 en het Structuurplan Stationsgebied in 2006 beschikt de gemeenteraad van Utrecht over planvormen op basis waarvan het Utrechtse Stationsgebied herontwikkeld kan worden.
De herontwikkeling van het Stationsgebied is gericht op de ontwikkeling van een hoogwaardig, multimodaal openbaar vervoersknooppunt in combinatie met een toplocatie voor werken, wonen en voorzieningen. Een essentieel onderdeel van deze ontwikkeling is de realisatie van het stadskantoor en de herontwikkeling van de Openbaar vervoersterminal. Hiermee wordt direct invulling gegeven aan de doelstellingen geformuleerd in het structuurplan.
Om de realisatie van het nieuwe stadskantoor en de herontwikkeling van de Openbaar vervoers-terminal (hierna OV-terminal) mogelijk te maken zijn er onder de oude Wet op de Ruimtelijke Ordening twee vrijstellingsprocedures ex artikel 19 lid 1 opgestart. Het voornemen om vrijstelling ex artikel 19 lid 1 WRO (oud) te verlenen voor het Stadskantoor heeft van 18 juni tot en met 30 juli 2009 ter inzage gelegen. De vrijstelling ex artikel 19 lid 1 WRO (oud) voor de OV-terminal is verleend op 10 september 2009.
Dit bestemmingsplan voegt de voornoemde ruimtelijke onderbouwingen samen en zal gaan gelden als juridisch kader voor de ontwikkelingen. Dit bestemmingsplan maakt de realisatie van het nieuwe Stadskantoor mogelijk en zorgt voor een actueel planologisch-juridisch kader voor de verleende vrijstelling voor de herontwikkeling van de OV-terminal. Vanwege de zeer nauwe samenhang tussen beide ontwikkelingen (het Stadskantoor staat gedeeltelijk in en boven de nieuwe OV-terminal en wordt ontsloten vanaf de voetgangersverbinding behorende bij de OV-terminal) zijn beide ontwikkelingen in één bestemmingsplan opgenomen.
Het plan richt zich op het vastleggen van de functionele en ruimtelijke structuur. Om de uniformiteit van bestemmingen en regelgeving te bevorderen is met het bestemmingsplan aansluiting gezocht bij recent tot stand gekomen bestemmingsplannen binnen de gemeente.
Voor dit bestemmingsplan zijn de haalbaarheidsonderzoeken behorende bij de ruimtelijke onderbouwingen gebruikt. Het is mogelijk dat in die onderzoeken nog verwezen wordt naar die onderbouwingen, terwijl dit thans het bestemmingsplan is.