Plan: | Park Voorn 5 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPPARKVOORN5-0601 |
Kader
Geluid beïnvloedt de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. De belangrijkste geluidsbronnen die in het kader van de ruimtelijke ordening van belang zijn, zijn wegverkeer, railverkeer en bedrijven. De mate van hinder is onder meer afhankelijk van de functie van het geluidsbelaste object.
De regels van de Wet geluidhinder zijn van toepassing bij het vaststellen van een bestemmingsplan. De normen uit die wet zijn van toepassing bij:
Als een van bovenstaande situaties aan de orde is dient akoestisch onderzoek uitsluitsel te geven over de te verwachten geluidsbelasting en de doeltreffendheid van maatregelen om een overschrijding van grenswaarden te voorkomen. Onder bepaalde voorwaarden, die zijn vastgelegd in de gemeentelijke geluidnota, kan een ontheffing worden verleend voor het overschrijden van de voorkeursgrenswaarden..De procedure voor het verlenen van een ontheffing loopt parallel met de ruimtelijke ordeningsprocedure.
Op grond van de Geluidnota Utrecht 2007 gelden de volgende voorwaarden:
Wegverkeerslawaai
In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs een aantal wegen geluidzones waarbinnen in het geval van nieuwe situaties onderzoek moet worden gedaan naar de geluidbelasting. In een aantal gevallen is het doorgaans niet nodig akoestisch onderzoek uit te voeren, namelijk bij:
Bij het realiseren van een geluidsgevoelige bestemming binnen een zone van een weg zal onderzoek naar de geluidbelasting vanwege het wegverkeerslawaai moeten worden gedaan. De geluidbelasting op de gevel mag niet meer bedragen dan de voorkeursgrenswaarde (48 dB). Indien er een geluidsgevoelige bestemming wordt gebouwd waarbij de geluidsbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarde kan er onder voorwaarden een ontheffing worden verleend voor een geluidsbelasting van ten hoogste 63 dB.
Plansituatie
Het plangebied ligt op enige afstand van de A2 maar wel binnen de invloedszone van 600 meter. Verder grenst de locatie aan de Hoge Weidebaan en de Burgemeester Verderlaan. Uit akoestische onderzoeken is gebleken dat de afstand tussen den woning en de tot A2 zo groot is dat tengevolge van het verkeer op deze wegen de voorkeursgrenswaarde van 48dB niet wordt overschreden. Dit wordt bereikt vanwege de hoge geluidsschermen die langs de hoofd- en parallelrijbanen van de A2 zijn aangelegd.
Ook de afstand tot de Hoge Weidebaan is zo groot dat hiervan de geluidsbelasting op de woning ook onder de 48dB blijft.
De afstand tot de Burgemeester Verderlaan is circa 130 meter. De Burgemeester Verderlaan is een bovendien een 30 km/u weg en hoeft conform de Wet geluidhinder niet te worden beschouwd.
Op 1 juli 2010 is het nieuwe verkeersmodel VRU 2.0, UTR 2.1 in werking getreden. De voor dit bestemmingsplan gehanteerde cijfers zijn daarom gecontroleerd op een mogelijk verschil met het vorige verkeersmodel. De afwijking van de cijfers is beperkt. Er is geen sprake van een toename van het geluidsniveau als gevolg van de nieuwe cijfers of een dusdanige substantiële verlaging dat een aanpassing van het onderzoeksrapport nodig is.
Voor een nadere onderbouwing van het geluidsaspect wordt verwezen naar de bijlage 3 "akoestische analyse".
Spoorweglawaai
Langs spoorwegen kan sprake zijn van geluidsoverlast en daardoor ook van gezondheidsrisico. De normering die hiervoor geldt is een voorkeursgrenswaarde van 55 dB en een maximale ontheffingswaarde van 68 dB.
Indien de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden kan, net als bij verkeerslawaai, hiervoor door de gemeente een ontheffing worden verleend.
Plansituatie
Het plangebied ligt niet binnen de invloedsfeer van spoorwegen.
Industrielawaai
Van industrielawaai kan ook hinder worden ondervonden. Het optreden van hinder als gevolg van industrielawaai kan worden voorkomen en beperkt door afstand te bewaren tussen de geluidsbron en de ontvanger. Industrieterreinen met "grote lawaaimakers" kunnen een geluidszone hebben vanuit de wet Geluidhinder
Plansituatie
De planlocatie ligt in de omgeving de gezoneerde industrieterreinen Oudenrijn en Hoge Weide. De grenzen van beide geluidszonse vallen echter buiten dit plangebied.