Plan: | Kop van Leeuwesteyn Zuid |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPKOPVLEEUWEZUID-0601 |
Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen), die op 15 november 2007 (Stb. 2007, 434) in werking is getreden (ook wel Wet luchtkwaliteit, Wlk). De Wlk bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen met name de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in tabel 5.1 weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.
Tabel 5.1 Grenswaarden maatgevende stoffen Wlk
Stof | Toetsing van | Grenswaarde | Geldig vanaf | ||
Stikstofdioxide (NO2) | jaargemiddelde concentratie | 60 ìg/m³ 40 ìg/m³ |
01-08-2009 01-01-2015 |
||
uurgemiddelde concentratie | max. 18 keer per kalenderjaar meer dan 300 ìg/m³ | 01-08-2009 |
|||
Fijn stof (PM10)1) | jaargemiddelde concentratie | 48 ìg/m³ 40 ìg/m³ |
01-08-2009 11-06-2011 |
||
24-uurgemiddelde concentratie | max. 35 keer per kalender- jaar meer dan 75 ìg/m³ max. 35 keer per kalender- jaar meer dan 50 ìg/m³ |
01-08-2009 11-06-2011 |
Bij de beoordeling hiervan blijven de aanwezige concentraties van zeezout buiten beschouwing (volgens de bij de Wlk behorende Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007).
Op grond van artikel 5.16 van de Wlk kunnen bestuursorganen bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit (zoals de vaststelling van een bestemmingsplan) uitoefenen indien:
Het NSL is een samenwerkingsprogramma tussen Rijk, provincies en gemeenten, dat ertoe leidt dat Nederland tijdig aan de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit kan voldoen. Nederland heeft van de Europese Commissie uitstel gekregen van de huidige grenswaarden, omdat het NSL voldoende garandeert dat hiermee binnen de gestelde termijnen wél aan de grenswaarden kan worden voldaan. Nederland moet nu in juni 2011 aan de norm voor fijn stof (PM10) voldoen en op 1 januari 2015 aan de norm voor stikstofdioxide (NO2). Het NSL is op 1 augustus 2009 in werking getreden en heeft een looptijd van 5 jaar (tot augustus 2014).
Het NSL is ontwikkeld in hechte samenwerking tussen rijk en regio's, en bestaat uit de volgende elementen:
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van een bestemmingsplan uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied.
Medio februari 2011 is een geactualiseerde beoordeling van de luchtkwaliteit opgesteld.
De bestemmingsplannen Kop van Leeuwesteyn Zuid en Papendorp maken deel uit van de in het NSL opgenomen ontwikkeling (onder NSL-projectnummer 1310) van het projectgebied 'Leidsche Rijn'. De ontwikkeling van Leidsche Rijn behelst de realisatie van 23.100 woningen, 581.000 m2 b.v.o. kantoren en voorzieningen, een P&R en 89,5 hectare netto bedrijfsterrein, alsmede de overkluizing van de A2. De in de beide bestemmingsplannen mogelijk gemaakte ontwikkelingen zijn opgenomen in de bovenstaande omschrijving. De Zwarte Markt is momenteel gevestigd aan de Utrechtseweg (in Leidsche Rijn) en wordt verplaatst naar de rand van het gebied Leidsche Rijn.
Een afzonderlijke toets van de bestemmingsplannen Kop van Leeuwesteyn Zuid en Papendorp aan de Wet luchtkwaliteit is derhalve strikt genomen niet nodig. Op verzoek van de gemeente Utrecht zijn desalniettemin de consequenties voor de luchtkwaliteit vanwege de beide bestemmingsplannen gedetailleerd in kaart gebracht.
De consequenties zijn berekend op basis van het nieuwe verkeersmodel en met de meest recente achtergrondconcentraties en emissiefactoren die in 2010 zijn vrijgegeven door het ministerie van I&M (voorheen VROM). De conclusie van de geactualiseerde beoordeling van de luchtkwaliteit is dat in het plangebied geen grenswaarden uit de Wet milieubeheer worden overschreden.
Geconcludeerd kan worden dat voldaan wordt aan artikel 5.16 Wm lid 1 onder a: de bevoegdheden/ontwikkelingen leiden niet tot een overschrijding van de grenswaarden.
Uit het oogpunt van luchtkwaliteit zijn dan ook geen beperkingen voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.