direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding en doelstelling
Plan: Kop van Leeuwesteyn Zuid
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPKOPVLEEUWEZUID-0601

1.1 Aanleiding en doelstelling

Plangebied Kop van Leeuwesteyn Zuid is onderdeel van het stadsdeel Leidsche Rijn in Utrecht. De planontwikkeling van Leeuwesteyn Zuid is gestart in 1998, met de vaststelling van het Stedenbouwkundig Programma van Eisen Papendorp op 17 December 1998 door de gemeenteraad. Dit Stedenbouwkundig Programma van Eisen geldt nog altijd, maar een groot aantal uitgangspunten dat hierin wordt beschreven, waaronder de woningbouw, staat onder druk: de verdere ontwikkeling van het gebied is grotendeels afhankelijk van de verplaatsing van KWS/Asfaltcentrale, gelegen in Leeuwesteyn Zuid.

In de Ontwikkelingsvisie Centrale Zone (vastgesteld door de gemeenteraad op 12 januari 2006), staat dat het de ambitie van de gemeente Utrecht is om in dit deelgebied op termijn tot realisatie van woningbouw te komen. Ook weer in verband met de huidige geluidszone rond de Asfaltcentrale/KWS en aluminiumfabriek Nedal, is woningbouw echter voorlopig niet mogelijk. In de ontwikkelingsvisie zijn de uitgangspunten en randvoorwaarden uit het Stedenbouwkundig Programma van Eisen Papendorp zo nodig en mogelijk geactualiseerd.

In de Kop van Leeuwesteyn Zuid is op korte termijn een aantal ontwikkelingen voorzien: aan de zuidwestkant van het plangebied langs de rijksweg A2 is de Park and Ride 'Hooggelegen' (P+R) gepland. Deze P+R zal een aansluiting krijgen op de HOV-baan die Leidsche Rijn met het centrum van Utrecht gaat verbinden. Om de P+R bereikbaar te maken, zal tevens een extra afrit van de rijksweg A2 gerealiseerd worden.

Een andere ontwikkeling is de (her)ontwikkeling van de hallen aan de Groenewoudsedijk. De activiteiten van het aluminium- en papierrecyclebedrijf Van Doorn, dat reeds in het plangebied is gevestigd, worden geconcentreerd in de hal aan de Groenewoudsedijk 5. De hal aan de Groenewoudsedijk 6 komt vrij voor bedrijfsactiviteiten en op weekend- en feestdagen voor de Utrechtse Bazaar. Ten behoeve van de Utrechtse Bazaar wordt een parkeerplaats gerealiseerd rondom de hallen.

Deze voormelde ontwikkelingen zijn niet mogelijk binnen de vigerende bestemmingsplannen. Met dit bestemmingsplan worden deze ontwikkelingen juridisch-planologisch mogelijk gemaakt.