direct naar inhoud van 6.1 Economische uitvoerbaarheid
Plan: HOV om de Zuid
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPHOVOMDEZUID-0601

6.1 Economische uitvoerbaarheid

In 2001 is tussen provincie Utrecht, het Bestuur Regio Utrecht, de gemeente Utrecht en het Rijk een bestuursovereenkomst gesloten in het kader van het Bereikbaarheidsoffensief Regio Utrecht. In dat kader is een fonds Bereikbaarheidsoffensief Regio Utrecht opgericht met als doel een door regionale partijen gedragen samenhangend investeringsbeleid tot stand te brengen dat gericht is op het verbeteren van de bereikbaarheid in de regio Utrecht.

Onderdeel van het investeringsbeleid zijn extra investeringen in het openbaar vervoer. Het bestemmingsplan HOV Om de Zuid is een van de projecten waarin deze extra investeringen plaatsvinden.

In bijlage 5 is een overzicht opgenomen van de financiering van de aanlegkosten en bijkomende kosten van de HOV Om de Zuid van het deel van de HOV waarop dit bestemmingsplan betrekking heeft. Hieruit blijkt dat de kosten in totaal circa € 77,79 miljoen bedragen. De verwervingskosten zijn hierin opgenomen en bedragen € 7 miljoen. De kosten voor de aanleg van de HOV in de Uithof en bij het station zijn hier nog niet bijgerekend.

De gemeente levert een belangrijke financiële bijdrage aan het plan. Voorts wordt rekening gehouden met subsidies (Rijk, provincie Utrecht, BRU, BOR). Hiervoor zijn subsidiebeschikkingen afgegeven door de betreffende instanties.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de financieringsbronnen en van het aandeel dat beschikbaar is voor uitvoering van de werken en werkzaamheden voor het bestemmingsplan HOV Om de Zuid.

financieringsbron   totaal beschikbaar   datum beschikking/besluit   beschikbaar ten behoeve van bestemmingsplan HOV Om de Zuid  
bijdrage BRU HOV Om de Zuid   € 49.866.573,-   beschikking BRU 27 februari 2008/19 augustus 2008   €49.866.573,-
 
spoorse doorsnijding Vaartse Rijn   € 986.824,-   beschikking V&W 20 november 2006   € 986.824,-  
Inzet GVU-gelden door gemeente   € 15.000.000,-   collegebesluit 15 juli 2008   € 15.000.000,-  
BOR   € 31.000.000,-   beschikking V&W via BRU (2001)   € 28.060.000,-  
       
Totaal   € 96.853.397,-     € 93.913.397,-  

Uit het overzicht blijkt dat € 93,91 miljoen beschikbaar is ten behoeve van het bestemmingsplan HOV Om de Zuid. Gelet op het totaal van de kosten (circa € 77,79 miljoen) wordt geconstateerd dat de financiering voldoende is om de aanlegkosten en bijkomende kosten te dekken. Hiermee is sprake van een financieel uitvoerbaar plan.

Kostenverhaal

Met de invoering van de nieuwe Wro (per 1 juli 2008) is het wettelijk verplicht om kosten te verhalen. Onder meer bij de vaststelling van een bestemmingsplan dient de vraag te worden beantwoord of tevens een exploitatieplan moet worden vastgesteld om kosten van algemeen nut te verhalen op particuliere ontwikkelaars in het plangebied. Hierbij dient als eerste de vraag te worden beantwoord of er in het (bestemmings)plangebied sprake is van zogenoemde 'aangewezen bouwplannen' (zie artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro)).

Het gaat daarbij onder meer om de volgende categorieën:

  • de bouw van één of meer woningen;
  • de bouw van één of meer andere hoofdgebouwen;
  • de uitbreiding van een gebouw met ten minste 1.000 m² of met één of meer woningen.

Voor het gehele plangebied van de HOV is een analyse uitgevoerd, waarbij gezocht is naar het kunnen realiseren van bovengenoemde bouwplannen. Vervolgens is de (grond)eigendomssituatie bezien. Voor zover hierin inzicht bestaat, zijn de eventuele grondexploitatieovereenkomsten welke de gemeente heeft gesloten met particuliere ontwikkelaars meegenomen in de afweging.

Er is onderzoek gedaan naar kostenverhaal in de zin van artikel 6.8 Wro. Gebleken is dat indien al sprake zou zijn van formeel kostenverhaal, deze kosten minimaal zijn en ProRail deze kosten zou moeten betalen. Met ProRail (als enige) is al een overeenkomst gesloten waarin minnelijke grondoverdracht afgesproken is. Daarmee is kostenverhaal conform de wet anderszins verzekerd en is een exploitatieplan niet nodig.