Plan: | Hoek Paranadreef-Kaap Hoorndreef, Overvecht |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPHOEKPARKAAPHOORN-0601 |
Woningen
De hoofdfunctie voor de locatie is wonen. Op de begane grond en de eerste verdieping zijn daarnaast mogelijkheden voor maatschappelijke voorzieningen die in principe gerelateerd zijn aan de bovenliggende woningen. Deze woonwerkvoorziening biedt reguliere en kwetsbare woningzoekenden van binnen en buiten de wijk Overvecht een thuis. Er worden circa 42 wooneenheden gerealiseerd: kamers van 12 tot 28 m2 en appartementen van 45 en 60 m2. De kwetsbare bewoners zullen van kort en middellang tot langdurig begeleid worden. Daarnaast is er plaats voor circa 24 reguliere woningzoekenden die een ondersteunende bijdrage willen leveren aan het woonklimaat. Naar verwachting zullen de zogenoemde ‘dragende bewoners’ er langdurig blijven wonen. Zo kan het woonwerkproject fungeren als een centrum voor de buurt en levert het een positieve bijdrage aan de wijk.
Voorzieningen
Commerciële functies en maatschappelijke voorzieningen zijn op de begane grond en eerste verdieping mogelijk, bij voorkeur gekoppeld aan de hoofdfunctie. Dat is in dit geval de woonwerkvoorziening. Zelfstandige detailhandel is uitdrukkelijk niet gewenst. Het huidige voorstel van vestiging van fietsenreparatie voldoet aan de voorwaarden (koppeling aan de hoofdfunctie) aangezien het personeel in hetzelfde gebouw woont. Voor de overige niet-detailhandelsfuncties (restaurant/catering) is dit laatste geen vereiste. Ten aanzien van horeca is enkel horeca in categorie D uit de Lijst Horeca-activiteiten (o.a. restaurant, bistro, lunchroom, ijssalon) mogelijk. Café of disco is niet toegestaan. De toegelaten (en voorgestelde) functies passen binnen het centrum-stedelijk woonmilieu, zoals dat in de Ruimtelijke Visie Overvecht is aangegeven.
De rand van het buurtje heeft een hoogte variërend van vier tot zes bouwlagen, afgezien van de 10-hoogflat. De nieuwbouw sluit bij deze gemiddelde hoogte aan. Dat betekent voor deze locatie een maximale hoogte van vijf bouwlagen. Dit sluit goed aan op de aangrenzende galerijwoningen van vier bouwlagen.
Doordat de rooilijn uit het vigerende bestemmingsplan is aangehouden voegt de nieuwbouw zich vanzelfsprekend toe in de rand van het bestaande buurtje. Deze rooilijn ligt in het verlengde van de aangrenzende woningen langs de Paranadreef.
De ligging aan de ringweg vraagt om een gebouw dat zich duidelijk naar de weg toe presenteert. De kop van het gebouw op de hoek Paranadreef/Kaap Hoorndreef is daarbij essentieel. De zichtbaarheid van de entree van het politiebureau is in het ontwerp meegenomen.
De richting van de bebouwing sluit aan bij de bebouwingsrichting van Overvecht. De bouwhoogte betreft 5 bouwlagen. Er is sprake van een eenduidig bouwvolume, het gebouw presenteert zich als één gebouw. De naar de weg gerichte zijden oriënteren zich nadrukkelijk naar buiten toe. Zowel in het geval van woningen als voorzieningen op begane grond zijn zoveel mogelijk gebruiksruimten op de straat georiënteerd.
De entrees tot het gebouw is duidelijk zichtbaar aan de Paranadreef. Er is voldoende afstand gehouden ten aanzien van aangrenzende bebouwing, omwille van bereikbaarheid, zichtbaarheid en privacy.
Afbeelding 4: Impressie toekomstige situatie
De aansluiting van gebouw op openbare ruimte heeft een stedelijk karakter. Dat betekent uitdrukkelijk geen groene voorruimte.
In het plan is rekening gehouden met de inzameling van afval door middel van ondergrondse containers. De voorwaarden hiervoor zijn vastgelegd in de notitie 'Prioritering Inzamelvoorzieningen na nieuwbouw en renovatie' en 'Criteria plaatsing ondergrondse voorzieningen Utrecht en Leidsche Rijn'.
De Paranadreef is in het wijkverkeersplan aangemerkt als wijkontsluitingsweg (50 km/u).
Met betrekking tot het parkeren zijn de parkeernormen uit de nota Partiele Herijking Parkeernormen Utrecht uit 2008 van toepassing. Parkeernormen verschillen per functie en kunnen worden berekend per 1.000 m2 bruto vloeroppervlak (bvo) of per eenheid. Overvecht valt in de stedelijke zone “Schil”. Voor de functies die in dit bouwplan zijn voorzien, zijn de volgende aantallen parkeerplaatsen van toepassing:
Functie | Norm | Aantal | Parkeerplaatsen | |
Wooneenheden begeleid wonen | 0,3 | 42 | 13 | |
Woningen tot 40 m2 | 0,7 | 11 | 8 | |
Woningen 40 m2 - 90m2 | 1,3 | 13 | 17 | |
Overige functies | 1 pp/100 m2 | 1275 m2 | 13 | |
Totaal | 51 |
In principe moet in Utrecht bij bouwplannen het parkeren op eigen terrein afgewikkeld worden. In Overvecht is het echter gebruikelijk eerst te kijken of er geen ongebruikte parkeerruimte in het openbaar gebied ligt. Dat is in de directe omgeving van deze ontwikkeling het geval. Zowel aan de Patagoniëdreef als aan de Kaap Hoorndreef is er uitwisseling mogelijk. Overdag, als de aanvullende functies bezoekers trekken, is een groot deel van parkeerplaatsen aan de Patagoniëdreef en de Kaap Hoorndreef vrij. De benodigde parkeerruimte voor deze functie kan dan ook gevonden worden binnen het aanwezige op openbaar gebied. Indien de wooneenheden voor begeleid wonen, mogelijk in de toekomst worden omgezet naar reguliere woningen dan dient voorzien te zijn in voldoende parkeergelegenheden.
Er dient rekening te worden gehouden met voldoende voorzieningen voor het stallen van fietsen in en voor het gebouw.