Plan: | Amsterdam Rijnkanaal - zone |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPAMSTERDAMARKZONE-0601 |
Een belangrijk aspect dat de leefbaarheid van een plan mede bepaalt maar waar geen of onvoldoende wettelijke normen voor zijn is de kwaliteit in/van de (semi-)openbare ruimte.
De belevingskwaliteit van de openbare ruimte wordt mede bepaald door de volgende milieuthema's: luchtverontreiniging en geluidshinder.
De normen van de Wet luchtkwaliteit gelden ook voor de openbare ruimte. Die normen geven een minimaal te handhaven kwaliteit aan. Afhankelijk van de beoogde functies kan het nuttig zijn om zwaardere eisen na te streven. De luchtverontreiniging is afhankelijk van de directe aanwezigheid van uitlaatgassen van verkeer en de achtergrondconcentratie van luchtverontreiniging. Op basis van de mate van luchtverontreiniging zal het soort gebruik van de openbare ruimte hier op aangepast kunnen worden. Dit betekent bijvoorbeeld zitplaatsen op pleinen niet direct naast een kruising met verkeerslichten en terrassen niet bij een taxi- of busstopplaats.
Voor de geluidskwaliteit in de openbare ruimte gelden geen wettelijke regels, maar voor een goede leefomgevingkwaliteit is het verstandig wel maximale niveaus te beogen. Geluidsoverlast is van invloed op het gewenste kwaliteitsniveau voor het verblijven in de openbare ruimte. Er zal dus rekening gehouden moeten worden met het soort gebruik in relatie met de hoeveelheid lawaai op een bepaalde plaats. De spraakverstaanbaarheid is gebruikt als uitgangspunt voor de te kiezen toegestane geluidsniveaus.
Voor vier milieuthema's zijn toetswaarden opgesteld om de belevingskwaliteit van het gebruik in de openbare ruimte te bepalen (zie tabel). Het doel van deze toetswaarden is om een instrument in handen te hebben dat als richtlijn kan fungeren voor het bepalen van het soort gebruik in de openbare ruimte. In onderstaande tabel is een aflopende belevingskwaliteit van toepassing. Voor de verblijffunctie zullen strengere richtlijnen gelden voor de vier milieuthema's dan voor lopen of fietsen in die openbare ruimte.
Tabel: toetswaarden voor leefomgevingskwaliteit
Soort gebruik | Zonuren * (aantal/dag) |
Windhinder Overschrijdingskans 5 m/s** |
Lucht- verontreiniging*** |
Omgevingsgeluid (LA,eq) | Opmerkingen | ||||
Verblijf (zitten) | 3 | < 1,0% (<4dgn/a) | Maximaal 5% | < 55 dB(A) | deel van de dag kan belangrijk zijn | ||||
Verblijf (wandelen) | 2 | 1,0-2,5% (4-9dgn) | Maximaal 15% | < 60 dB(A) | |||||
Transfer | 1 | 2,5-5% (9-18dgn) | < wettelijke grens | < 65 dB(A) | |||||
Verkeer (fiets) | Geen eis | 5-10% (18-36dgn) | < wettelijke grens | > 65 dB(A) | |||||
Verkeer (auto) | Geen eis | ---- | > wettelijke grens | > 65 dB(A) |
* in de periode 19 februari tot en met 21 oktober en voor zonuren met een zonshoogte hoger dan 10º.
**uitgegaan is van een strengere eis dan in de NEN 8100 is beschreven vanwege de prestatie. Zie voorts de NEN 8100.
***bijdrage lokaal verkeer aan de lokale luchtverontreiniging in percentage van de NO2 norm.