direct naar inhoud van 4.2 Uitgangspunten
Plan: Amsterdam Rijnkanaal - zone
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPAMSTERDAMARKZONE-0601

4.2 Uitgangspunten

4.2.1 Stedelijke betekenis: rondje Kanaleneiland

De Amsterdam Rijnkanaal zone gaat deel uitmaken van een langzaam verkeer rondje Kanaleneiland. Hierop moet geskate, gefietst, gestept , gejogd en gewandeld kunnen worden. De verharding van het rondje moet dit mogelijk maken. Voor een goed, comfortabel rondje moeten barrières worden opgeheven, met name bij de aanlanding van de bruggen over het Amsterdam Rijnkanaal. Het rondje moet zich daarnaast kunnen verknopen met langzaamverkeer verbindingen over de bruggen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPAMSTERDAMARKZONE-0601_0004.png"

Het rondje Kanaleneiland bestaat uit twee profielen: het Amsterdam Rijnkanaalprofiel, dat ook buiten het rondje over de oevers loopt richting Amsterdam en Tiel en het Merwedekanaalprofiel. Deze profielen spelen in op het karakter van hun kanaal. Naast het Rondje Kanaleneiland van ca. 12 km, zijn er ook kortere rondjes die je over het kanaal brengt via de bruggen. De lengte van deze rondjes varieert tussen 2 en 5 km. Zij maken dat de gebruikers van de Amsterdam Rijnkanaal zone ook de stap over het kanaal kunnen maken naar Papendorp en naar Leidsche Rijn.

4.2.2 Betekenis voor de wijk Kanaleneiland

Door de centrale ligging in de stad zal niet alleen de oostoever worden gebruikt. Door de stap over het kanaal met wonen en werken ontstaan er de eerder genoemde rondjes en gebruik, een uitwisseling tussen de west- en oostoever. Kanaleneiland wordt herontwikkeld. Dit biedt kansen om de kwaliteiten van de Amsterdam Rijnkanaal zone als belangrijke groenzone door te laten vloeien richting het oosten de wijk in. Zo genieten niet alleen de bewoners van de Rooseveltlaan aan het kanaal van het groen, maar ook de bewoners 'achter' de Rooseveltlaan.

Bij de herstructurering van Kanaleneiland Noord en As Kanaleneiland, maar ook bij de renovatie van Kanaleneiland Zuid dienen de nieuwe en bestaande woonomgevingen een kwaliteitsimpuls te krijgen door goede relaties te maken tussen parken, plantsoenen en andere openbare ruimte met het Amsterdam Rijnkanaal park. De invloed van de Amsterdam Rijnkanaal zone is tot ín de wijk te ervaren.

4.2.3 Wisselwerking ARK zone en As Kanaleneiland

In het plan voor de As Kanaleneiland zijn twee woningbouwlocaties ten noorden van de Churchilllaan gepland. Deze locaties zullen in oost-west richting worden doorsneden met een groene ruimte: de groenzone. Hiermee wordt een groene verbinding gecreëerd tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en het winkelcentrum. De groenzone is naast verblijfsgebied tevens bedoeld als aantrekkelijke route voor voetgangers. Door middel van de groenzone langs de Amerikalaan wordt de verbinding gelegd tussen de park/ecologische zone langs het Amsterdam-Rijnkanaal en Park Transwijk (gelegen buiten het plangebied).

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPAMSTERDAMARKZONE-0601_0005.jpg"

De aanliggende woongebieden krijgen een duidelijke relatie met de park/ecologische zone langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze zone moet als recreatieve groenzone worden gerespecteerd en versterkt.

De As Kanaleneiland is in het stedenbouwkundig patroon, dichtheden, de mate van stedelijkheid, grote variatie in woontypologiën, architectuur, als entree van de wijk bij de Prins Clausbrug een bijzondere structuur binnen de stempelstructuur van Kanaleneiland. Door de As iets richting het water te schuiven wordt de eindeloze rooilijn van de Rooseveltlaan ter hoogte van de Prins Clausbrug onderbroken. Deze verspringing geeft mede de bijzondere betekenis aan van de As binnen Kanaleneiland en het duidt als centrum. De toenadering van de rooilijn van de As richting het Amsterdam Rijnkanaal leidt tot een bijzondere plek in het ARK Park. De betekenis van deze plek wordt nog versterkt door de aanlanding van de Prins Clausbrug.

De brug leent zich bij uitstek om de bebouwde, stedelijke ruimte een front aan het water te geven, een waterfront. Hierdoor krijgt het stedelijke Kanaleneiland een directe relatie met het kanaal. Om dit te realiseren zal het front ook stedelijk van karakter moeten zijn; een plein.

Naast dit tijdelijke (ruig) gebruik dat het waterfront betekenis geeft op het niveau van de stad moet er ook het kleinschalige, dagelijks gebruik vanuit de wijk mogelijk zijn. Niet alleen de stad moet van dit plein kunnen profiteren, maar bovenal ook de buurt. Het mag daarom niet louter een evenementenplein zijn dat er als zodanig uitziet. Het moet ook aantrekkelijk zijn om een drankje te doen in een voorziening op het plein.

4.2.4 Horeca locatie

De horecalocatie is gelegen op een unieke locatie, zowel de ARK-zone als de ontwikkelingen langs de As Kanaleneiland grenzen aan deze plek. Het betreft twee bestaande gebouwen met een karakteristieke uitstraling. De gebouwen vormen een architectonische eenheid. Dit wordt versterkt door de afwijkende vorm en schaal ten opzichte van orthogonale structuur van Kanaleneiland. De uniciteit van deze horecalocatie dient te worden behouden en al dan niet te worden versterkt, waarbij alzijdigheid een belangrijk uitgangspunt is. Eventuele uitbreiding van maximaal 120 m2 bvo footprint van de bestaande gebouwen is mogelijk door middel van een binnenplanse ontheffing, mits één samenhangend, architectonisch ensemble ontstaat. Alle zijden worden aangemerkt als voorkant. De eventuele uitbreiding dient in schaal en maat aan te sluiten bij de bestaande bebouwing van de horecalocatie.

In het plangebied wordt middels een ontheffing de mogelijkheid geboden om een kleinschalige consumptiekiosk toe te staan. In de parkzone komt een grotere nadruk op recreatie waardoor het voorstelbaar is dat er behoefte is aan een laagdrempelige voorziening in de vorm van een consumptiekiosk.

4.2.5 Conclusie
  • Toevoeging van nieuwe kwaliteiten aan het plangebied.
  • Ruime aandacht voor de inrichting en het gebruik van de openbare ruimte. Er moet een duidelijk onderscheid ontstaan tussen openbaar en privé gebied. Ook worden hoge eisen gesteld ten aanzien van de veiligheid en leefbaarheid;
  • Aansluiting zoeken bij de bestaande wijk Kanaleneiland door aan te haken op de bestaande stedenbouwkundige structuur van de wijk Kanaleneiland.

Uitgangspunten voor het inrichtingsplan zijn:

  • De kwaliteit van de recreatieve functies in het gebied wordt versterkt;
  • de aanleg van een langzaamverkeerroute voor fietsers en wandelaars;
  • de parkfunctie langs het Amsterdam-Rijnkanaal moet worden versterkt;
  • de inrichting moet veilig en vandalismebestendig zijn;
  • de mogelijkheid gecreëerd een horecavestiging aan het water te realiseren;
  • pleinfunctie ter hoogte van de As Kanaleneiland;
  • horeca functie op het plein.