Plan: | Haarbrug Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0313.HaarbrugZuid1200-0301 |
De ontsluitingsstructuur is gebaseerd op recent verkeersonderzoek. De conclusies uit dit onderzoek zijn verwerkt in het stedenbouwkundig plan. De rotonde op de Amersfoortseweg is op grond van dit onderzoek uitgevoerd als éénstrooksrotonde. Het is niet noodzakelijk om ruimte te reserveren voor verbreding van de Amersfoortseweg in de toekomst.
De hoofdtoegangsweg ligt ten zuiden van het bedrijventerrein. Het wegprofiel heeft voldoende maat om een eventuele latere opwaardering aan te kunnen.
Vanaf de hoofdtoegangsweg loopt een ontsluitingsweg in noordelijke richting over het bedrijventerrein. Aan de noordzijde ontsluit deze weg ook het terrein van Polynorm-Voestalpine.
De bedrijfskavels worden ontsloten door wegen die in de lengterichting (oost-west) van het terrein liggen.
In het bedrijventerrein zijn alle wegen voorzien van een gescheiden voetpad aan één zijde van de rijbaan. In de maatvoering van de rijbaan is rekening gehouden met fietsverkeer.
Voor het gebied ten westen van de Amersfoortseweg blijft de parallelweg de toegangsweg tot de verschillende erven. Naar aanleiding van bespreking van het bestemmingsplan Haarbrug-Zuid in de commissie Ruimte, in november 2010, is ervoor gekozen om vanaf de nieuw aan te leggen rotonde ook een verbinding te creëren met de parallelweg.
Ontsluitingsstructuur Haarbrug-Zuid (met profielaanduiding)
Profiel 1 en 2
Het bedrijventerrein is bereikbaar per bus. Lijn 76 rijdt van Amersfoort Centraal Station via Bunschoten naar Spakenburg en weer terug. De halte bevindt zich direct ten noorden van de kruising met de N414. De wegbeheerder (de provincie Utrecht) acht één bushalte voldoende voor de ontsluiting van het bedrijventerrein. De huidige locatie van de bushalte is goed zowel qua bedieningsgebied als verkeersveiligheid. De locatie is gunstig omdat hier de provinciale weg bij de verkeerslichten overgestoken kan worden.
Fietsverkeer vanuit Amersfoort kan gebruikmaken van de parallelweg langs de Amersfoortseweg. Vanuit de richting Bunschoten-Spakenburg is een vrijliggend fietspad aanwezig tot aan de kruising met de Bisschopsweg. Daarna kan de parallelweg gevolgd worden. De beoogde nieuwe rotonde krijgt vrijliggende fietspaden. Op die manier is de Amersfoortseweg veilig over te steken. Op het terrein zelf is fietsverkeer op de rijbaan gemengd met het andere verkeer.
Verder is er in de wegenstructuur rekening gehouden met een verbinding naar het terrein van Polynorm-Voestalpine. Het is de bedoeling deze ontsluiting vorm te geven als een route voor langzaam verkeer en als calamiteitenroute.