Plan: | Paraplubeheersverordening Stedenbouwkundige bepalingen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | beheersverordening |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0310.21003BV0000-VG01 |
Met de Bouwverordening beschikte de gemeente over de mogelijkheid om bij ruimtelijke ontwikkelingen te toetsen aan de opgenomen stedenbouwkundige bepalingen. Op 29 november 2014 is de Woningwet gewijzigd. Sindsdien zijn de stedenbouwkundige bepalingen uit de Bouwverordening komen te vervallen. Om te borgen dat ook na 1 juli 2018 (tot die datum gold het overgangsrecht) gebruik gemaakt kan worden van de stedenbouwkundige bepalingen dienen de bepalingen overgeheveld te worden naar de bestemmingsplannen en overige ruimtelijke plannen zoals wijzigingsplannen en beheersverordeningen.
In de meeste bestemmingsplannen, vastgesteld na 29 november 2014 is reeds rekening gehouden met het overhevelen van de belangrijkste stedenbouwkundige bepalingen.
Gemeente De Bilt beschikt ook nog over plannen van voor 29 november 2014. Met het oog op de aankomende Omgevingswet zijn deze plannen niet meer actief geactualiseerd. Daarom is besloten om voor het onderdeel 'stedenbouwkundige bepalingen' uit de Bouwverordening een paraplubestemmingsplan en voorliggende paraplubeheersverordening op te stellen.
Deze beheersverordening regelt nadrukkelijk geen nieuwe ontwikkelingen of beleid. Het betreft uitsluitend de overheveling van een aantal stedenbouwkundige bepalingen uit de Bouwverordening naar de vigerende ruimtelijke plannen in de gemeente De Bilt. Alleen de actuele en relevante bepalingen zijn opgenomen.
Het plangebied omvat de gehele gemeente De Bilt, uitgezonderd de gebieden waar een bestemmingsplan voor geldt (figuur 1.).
Voor de bestemmingsplannen wordt een apart bestemmingsplan in de vorm van een parapluplan gemaakt.
De paraplubeheersverordening
De paraplubeheersverordening is een overkoepelende verordening dat voorziet enkel in de juridische regeling van een bepaald onderwerp dat voor (een gedeelte van) het grondgebied van een gemeente geldt. De paraplubeheersverordening dient daarom altijd in samenhang met de vigerende verordeningen gebruikt te worden. Een paraplubeheersverordening doorloopt dezelfde ruimtelijke procedure als een 'reguliere' beheersverordening.
Beheersverordening 'Paraplubeheersverordening Stedenbouwkundige bepalingen'
Voorliggende beheersverordening 'Paraplubeheersverordening Stedenbouwkundige bepalingen' voorziet in een gemeentebreed juridisch-planologisch kader voor de opname van de voor De Bilt relevante stedenbouwkundige bepalingen uit de Bouwverordening. Dit in combinatie met het bestemmingsplan 'Paraplubestemmingsplan Stedenbouwkundige bepalingen'. De opbouw van de beheersverordening sluit zoveel mogelijk aan bij het bestemmingsplan 'Paraplubestemmingsplan Stedenbouwkundige bepalingen'.
De beheersverordening 'Paraplubeheersverordening Stedenbouwkundige bepalingen' strekt zich uit tot alle beheersverordeningen op het moment van de vaststelling van dit plan.
In dit hoofdstuk is een eerste algemene indruk van het plangebied geschetst en is de aanleiding voor het opstellen van de beheersverordening beschreven. In hoofdstuk 2 worden de betreffende vervallen stedenbouwkundige bepalingen beschreven. Hoofdstuk 3 geeft een toelichting op de regels. Hoofdstuk 4 gaat in op de uitvoerbaarheid en hoofdstuk 5 behandelt het overleg en de procedure.
Hieronder een opsomming van de stedenbouwkundige bepalingen, zoals beoogd wordt op te nemen in de beheersverordening:
Anti-dubbeltelregel;
Dit artikel bevat de standaard verplichte anti-dubbeltelregel uit het Bro.
Gevelrooilijn
Hieronder vallen de volgende artikelen:
Erf- en terreinafscheidingen
Hieronder valt het volgende artikel:
Parkeren, laden en lossen
Hieronder valt het volgende artikel:
De onderdelen zoals opgenomen in paragraaf 2.2. worden overgenomen uit de voormalige Bouwverordening zoals die gold tot 29 november 2014 (overgangsrecht tot 1 juli 2018) met uitzondering van de regeling 'parkeren, laden en lossen'. Voor parkeren en laden en lossen is een regeling opgenomen met een verwijzing naar het huidige gemeentelijke parkeerbeleid.
De voorliggende paraplubeheersverordening is er op gericht de stedenbouwkundige bepalingen uit de Bouwverordening planologisch-juridisch vast te leggen in een beheersverordening. Deze beheersverordening dient vervolgens als nieuw 'vangnet' en toetsingskader voor bouw- of gebruiksactiviteiten waarbij de vigerende beheersverordening geen of onvoldoende handvatten biedt bij het bepalen van de stedenbouwkundige randvoorwaarden voor bepaalde (bouw)ontwikkelingen. Daarnaast heeft deze paraplubeheersverordening tot doel nieuwe gemeentebrede regelingen inzake parkeren juridisch vast te leggen. Hierna wordt in de paragrafen 3.2 en 3.3 de juridische opzet van de regels behorende bij de nieuwe beheersverordening toegelicht.
De regels van deze beheersverordening zijn op de volgende wijze opgebouwd.
Hoofdstuk 1
Artikel 1 en 2 Inleidende regels:
Hoofdstuk 2
Artikel 3, 4 en 5 Algemene regels:
Hoofdstuk 3
Artikel 6 en 7 Overgangs- en slotregels:
Begripsbepalingen (artikel 1)
In dit artikel worden de begripsbepalingen verklaard die in de regels worden gebruikt.
Wijze van meten (artikel 2)
De wijze van meten beschrijft hoe de genoemde maatvoeringen gemeten dienen te worden.
Anti-dubbeltelbepaling (artikel 3)
In dit artikel is de anti-dubbeltelbepaling opgenomen om te voorkomen dat, wanneer volgens de beheersverordening bepaalde bouwwerken niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein niet nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw of bouwwerk, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld.
Algemene bouwregels (artikel 4)
Het is verboden een bouwwerk, waarvoor een omgevingsvergunning voor het bouwen is vereist, te bouwen met overschrijding van de voorgevelrooilijn. In artikel 4.2 zijn hiervoor een aantal uitzonderingen opgenomen. Deze uitzonderingen zijn bij recht toegestaan. Ook zijn er een aantal uitzonderingen na verlening van een omgevingsvergunning toegestaan. Deze zijn opgenomen in artikel 4.3.
In artikel 4.4 zijn regels over erf- en terreinafscheidingen opgenomen.
Overige regels (artikel 5)
In dit artikel is de van toepassing verklaring over de van toepassing zijnde stedenbouwkundige bouwvoorschriften aangegeven. In artikel 5 is een regel opgenomen, waarin is vastgelegd dat deze beheersverordening betrekking heeft op het grondgebied van de gemeente De Bilt, waarvoor ten tijde van de vaststelling van de verordening een rechtsgeldige beheersverordening van kracht is, waarin:
In de bouwregels voor het onderdeel 'Parkeergelegenheid en laad- en losmogelijkheden bij of in gebouwen' is een dynamische verwijzing naar de Beleidsregels 'parkeernormen van de gemeente De Bilt' opgenomen - en indien deze wijzigt - de gewijzigde versie hiervan. Op het moment dat er een aanvraag omgevingsvergunning voor bouwen wordt ingediend wordt aan deze Beleidsregels getoetst.
In de gebruiksregels voor het onderdeel 'Parkeergelegenheid en laad- en losmogelijkheden is het niet mogelijk een dynamische verwijzing op te nemen. Voor het wijzigen van het gebruik dat rechtstreeks past in de beheersverordening is, anders dan bij het oprichten van gebouwen, immers geen omgevingsvergunning vereist. Om die reden wordt voor dit onderdeel een statische verwijzing opgenomen. Door middel van een gebruiksregel wordt bepaald dat het veranderen van het gebruik in strijd met de bestemming wordt aangemerkt als het (veranderen van het) gebruik niet in voldoende parkeergelegenheid voorziet. 'Voldoende parkeergelegenheid' wordt uitgelegd aan de hand van parkeernormen zoals opgenomen in de CROW publicatie 381 'Toekomstbestendig parkeren'.
Voorts is een binnenplanse afwijkingsbevoegdheid opgenomen om - overeenkomstig de afwijkingsmogelijkheden in de Beleidsregels - af te wijken van de parkeernomen.
Overgangsrecht (artikel 6)
De regels van het overgangsrecht zijn wettelijk vastgelegd.
Slotregel (artikel 7)
In de slotregel worden de regels van deze beheersverordening aangehaald.
In bijlage 1 bij de regels zijn figuren opgenomen die ter verduidelijking van de regels dienen.
Omdat geen sprake is van een nieuw beleidsvoornemen, wordt de beheersverordening direct als ontwerp zes weken ter inzage gelegd. In deze periode zijn geen zienswijzen ingediend. Wel is een ambtshalve wijziging voor de vaststelling doorgevoerd.
De voorliggende beheersverordening voorziet niet in het mogelijk maken van nieuwe ontwikkelingen, maar legt uitsluitend een aantal stedenbouwkundige uitgangspunten en randvoorwaarden vast uit de Bouwverordening en heeft daarmee een consoliderend karakter. Hieruit kan worden geconcludeerd dat voor dit plan géén exploitatieovereenkomst of exploitatieplan dient te worden vastgesteld.
De gemeente pleegt bij de voorbereiding van de beheersverordening in het kader van artikel 3.1.1. Bro overleg met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. In het plan zijn geen belangen in het geding, die bovengenoemde instanties behartigen.
Het ontwerp van de beheersverordening is met ingang van 17 juni 2021 gedurende een termijn van zes weken ter inzage gelegd. Gedurende deze periode is eenieder in de gelegenheid gesteld een zienswijze omtrent de beheersverordening kenbaar te maken bij de gemeenteraad van De Bilt.
Gedurende deze periode zijn geen zienswijzen ontvangen.