direct naar inhoud van 4.9 Verkeer
Plan: Burgemeester De Withstraat 51
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0310.0019BP00206-OH01

4.9 Verkeer

Voor de achterblijvende locatie van Van Doorn aan de Burgemeester De Withstraat is een plan ontwikkeld om vier woningen te realiseren. De vraag is of dit de parkeerdruk laat toenemen in dit gedeelte van de straat. Het uitgangspunt is dat dit niet mag gebeuren, gezien de huidige gespannen situatie.

Huidige situatie

De huidige situatie is dat bedrijf van Van Doorn op kantoor met gemiddeld tien personen werken, daarvan kunnen vier auto's op eigen terrein geparkeerd worden. Verder staan bij het bedrijf gemiddeld acht tot twaalf auto's in de wijk van schilders die hier's morgens vroeg (6.00 uur) verzamelen, en vanaf 17.00 uur weer vertrekken.

Toekomstige situatie

De locatie bevindt zich in een stedelijkheidsklasse 2, rest bebouwde kom. Dit komt neer op een parkeernorm van 1,7 parkeerplaatsen per woning. Voor vier woningen zijn dat dus zeven parkeerplaatsen.

De woningen hebben geen eigen oprit, wat betekent dat de bestaande inritten voor het bedrijf Van Doorn omgebouwd kunnen worden naar parkeerruimte. Hierdoor ontstaan 3 extra parkeerplaatsen. Daarnaast worden op de nabijgelegen groenstrook aan de Zorgvliet 2 parkeerplaatsen gerealiseerd.

In het ter plaatse geldende bestemmingsplan Dorpsstraat e.o. 2005 heeft de betreffende groenstrook de bestemming Verblijfsgebied, waarbinnen de aanleg van arkeervoorzieningen is toegestaan.

Vergelijking en conclusie

Als de huidige situatie vergeleken worden met de toekomstige dan lijkt het alsof de parkeerdruk afneemt. Van twaalf geparkeerde auto's per dag in het openbare gebied naar zeven geparkeerde auto's per dag. Omdat woningen voornamelijk in de avond een parkeerbehoefte hebben, neemt de druk dan wel toe. Door het verdwijnen van de inritten van het bedrijf en het aanleggen van 2 extra parkeerplaatsen in de nabijgelegen groenstrook, zijn in de nieuwe situatie 5 extra parkeerplaatsen in de openbare ruimte aanwezig.

De toename van de parkeerdruk in de avond als gevolg van de bouw van vier woningen op de locatie Van Doorn wordt dus gecompenseerd door de aanleg van 5 extra parkeerplaatsen, waardoor het plan uit verkeersoogpunt aanvaardbaar is.