Plan: | Woonwagencentrum Birkt |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0307.BP00069-0301 |
De basis voor de ruimtelijke afweging van geluid is in dit geval de Wet geluidhinder (Wgh). Bij vaststelling van een bestemmingsplan komen in de volgende gevallen de regels van deze wet aan de orde:
- het bestemmen van gronden voor geluidsgevoelige objecten (in dit geval de woonwagenstandplaats) binnen zones langs (spoor-)wegen en rondom industrieterreinen;
- De Wgh gaat uit van zones langs (spoor)wegen en zones bij industrieterreinen. Het gebied binnen deze zone geldt als akoestisch aandachtsgebied waar, voor bouwplannen en bestemmingsplannen, een akoestische toetsing uitgevoerd dient te worden.
Het woonwagencentrum is bestaand maar wordt in deze situatie toch als een nieuwe geluidgevoelige bestemming gezien, omdat de standplaats nog niet voor onbepaalde tijd in het bestemmingsplan is opgenomen.
Grenswaarden
Geluidsgevoelige objecten, die worden gerealiseerd cq bestemd binnen de geluidszones dienen te worden getoetst aan grenswaarden van de geluidsbelasting die zijn aangegeven in de Wgh. Indien een of meer grenswaarden worden overschreden, kan het college van burgemeester en wethouders ontheffing verlenen. De maximale ontheffingswaarde is afhankelijk van de functie van het geluidsgevoelig object en de geluidsbron.
Ingevolge artikel 1 van de Wgh zijn woonwagenstandplaatsen aangewezen als geluidsgevoelige terreinen. Uit het Besluit geluidhinder blijkt dat de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting (voorkeursgrenswaarde), vanwege de weg aan de grens van woonwagenstandplaatsen binnen de zone van die weg, 48 dB bedraagt. De voorkeursgrenswaarde vanwege een spoorweg bedraagt 55 dB. De voorkeursgrenswaarde voor industrielawaai bedraagt 50 dB(A).
Het woonwagencentrum bevindt zich binnen de geluidzone van de onderstaande geluidbronnen:
1. De wegen:
a. Birkt
b. A.P. Hilhortsweg
c. Kryptonweg/Radonweg
d. Amsterdamseweg (N199)
2. Spoorweg Amersfoort/Baarn (traject 375)
3. Industrieterrein Isselt
Industrielawaai
Het aspect industrielawaai is beschreven en afgewogen in de vorige paragraaf. De geluidbelasting vanwege industrieterrein Isselt is op de grens van het woonwagencentrum niet hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A).
Verkeers- en spoorweglawaai
Door DHV B.V. is een onderzoek uitgevoerd naar verkeers- en spoorweglawaai (memo MD-AF20120468\mk, d.d. 27 maart 2011).
In dit onderzoek is de geluidbelasting van het (spoor)wegverkeer op het woonwagencentrum berekend en getoetst aan grenswaarden uit de Wgh. De geluidbelastingen zijn berekend op de grens van het woonwagencentrum op een waarneemhoogte van 5 meter.
Uit het onderzoek blijkt dat de geluidbelasting vanwege de wegen Birkt en Kryptonweg/Radonweg op 3 punten op de grens van het woonwagencentrum 1 dB hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.
De geluidbelasting vanwege de spoorweg is op één punt op de grens van het woonwagencentrum 1 dB hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 55 dB.
Ingevolge het Besluit geluidhinder bedraagt de maximaal toelaatbare geluidbelasting na het vaststellen van hogere grenswaarden voor wegverkeerslawaai 53 dB en voor spoorweglawaai 63 dB.
Dit betekent dat het plan mogelijk kan worden gemaakt door het vaststellen van hogere waarden op grond van de Wgh.
Cumulatie
Bij het vaststellen van een hogere grenswaarde moet op grond van art. 110f Wgh aandacht geschonken worden aan de eventuele cumulatie met andere gezoneerde geluidbronnen, indien het woonwagencentrum tevens binnen de geluidzone van een of meer van deze geluidbronnen ligt.
Cumulatie wordt in principe alleen beschouwd indien een hogere waarde wordt aangevraagd. Hierbij wordt de geluidbelasting gecumuleerd met de andere gezoneerde geluidbronnen waarbij sprake is van een geluidbelasting hoger dan de zogenaamde voorkeurgrenswaarden.
Aangezien de voorkeursgrenswaarde van de verschillende geluidbronnen op andere rekenpunten wordt overschreden, wordt de gecumuleerde geluidbelasting telkens door één geluidbron bepaald. Het bepalen van de gecumuleerde geluidbelasting is derhalve niet relevant.
Conclusie
De gemeente Amersfoort dient voor het vaststellen van het bestemmingsplan Woonwagencentrum Birkt hogere waarden vast te stellen voor de wegen Birkt, Kryptonweg, Radonweg en de spoorweg (traject 375).
De geluidbelasting van de bedrijven en het verkeer tezamen leidt niet tot een onacceptabele woon- en leefsituatie.
Ter plaatse van woonwagens in het plangebied is sprake van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Het aspect geluid staat de uitvoering van het plan niet in de weg.
Gezien de soort bedrijven die in de omgeving van het plangebied liggen is geen trillinghinder te verwachten bij het woonwagencentrum.
Het aspect trillingen staat de uitvoering van het plan niet in de weg.